Ik moet zeggen dat ik het wel jammer vind om in dit topic zo vaak de naam die mijn zoon gaat krijgen terug te zien. Zullen ook de hormonen wel zijn denk ik, dat dat best zwaar valt. Maar vooral omdat het naar mijn idee in een onterecht hokje wordt gestopt en als mensen zich iets beter zouden verdiepen in de herkomst van de naam ze hem misschien in een heel ander hokje zouden stoppen. Ik blijf ondanks dat natuurlijk wel gewoon bij mijn keuze. Maar vind het soms jammer om te lezen hoe die keuze bij het "gewone" volk (dwz de mensen die niet gek zijn van namen en overal de herkomst en betekenis van kennen ) overkomt.
Wat een verschil idd! Ik vind Anna en Annefleur heel leuk en Djenna Fay klinkt erg mooi. Mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor Djenna met Dj ipv gewoon Jenna. Absoluut geen kritiek, ik vraag me echt af waarom mensen daar voor kiezen. Is het zodat de uitspraak gelijk goed is of omdat je Dj naast elkaar gewoon mooier vind dan alleen de J?
Ik denk dat het weinig met verdiepen te maken heeft, het komt van Wolfgang maar in Nederland is Wolf nou eenmaal een dier en daarom valt hij onder de namen als Sterre, Vlinder en Lente, ook voor mij terwijl ik het weet. Ik zou me er niet druk om maken, hokjes zijn er nou eenmaal maar je moet geen naam kiezen omdat het past bij het hokje waar jij je als persoon mee identificeert. Als ik naar mijn familie en vrienden kijk dan passen namen als Jade en Hailey goed bij ons en namen als Fleur en Storm totaal niet. Toch zullen die altijd mijn voorkeur hebben en mijn omgeving? Die wennen er maar aan
Gek genoeg vind ik Wolf wel leuk, maar bijvoorbeeld Vlinder of Lente niet. Misschien omdat Wolf oorspronkelijk van een afkorting komt en die andere namen niet. Maar nu stoot ik mensen die Vlinder en Lente leuk vinden waarschijnlijk voor het hoofd
Dat heb ik ook dus, ik vind Vlinder, Lente, Spijker, etc. helemaal geen leuke namen. En Storm vond ik enkel leuk voor één van mijn kittens . Wolf valt voor mij helemaal niet in die categorie omdat het geen moderne woordnaam is maar een hele oude klassieke Germaanse naam. En om die reden heb ik hem juist gekozen, vanwege het oude en klassieke, het heeft voor mij een intelligente en serieuze klank omdat ik het associeer met intelligente mannen uit de geschiedenis. Dan is het best jammer dat hij in een rijtje samen met Vlinder en Spijker wordt geplaatst. Maar goed, zoals ik al zei zullen dat ook de hormonen wel zijn, ik loop als een tikkende tijdbom rond momenteel . Hij krijgt een tweede naam die ook een klassieke naam is. Hoop dat dat een beetje het moderne/hippe eruit haalt want dat is echt mijn ding niet.
Als je hem dan gewoon de officiële naam Wolfgang geeft en dan als roepnaam Wolf? Dan weten mensen meteen dat het een afkorting is van een klassieke naam.(of was je dat al van plan ) Ik moet bij namen als Wolf en Storm meteen denken aan fantasyliefhebbers die iets te veel boeken hebben gelezen net zoals "elfachtige" namen trouwens. Volgens mij is alles met -ulf of -olf afgeleid van wolf, toch? Dus ook Rudolf bijv.
Ik vind een andere officiële namen dan de roepnaam onhandig, dus daar zou ik niet voor kiezen. Zelfs als de roepnaam zo duidelijk een afkorting is van de officiële naam. Klopt inderdaad, ook Rudolf is afgeleid van de stam wolf.
Alles wat begint met Dj- Alles wat begint en eindigt op een A Knutselfrutsel namen van twee of drie bijelkaar geraapte namen -zo ken ik een karoen (karel/jeroen) en een ruhan (ruud/hans). Vind ik wel een beetje zielig.
Het is een prachtige naam! En als BAM ben je toch al niet de standaard ( gelukkig!) dus laat de standaard namen ook maar voor degenen die dat wel zijn
Ben mijn eigen voornaam hier ook al tegen gekomen. Moet er wel om lachen eigenlijk haha. En iedereen moet het zelf weten hoe ze hun kinderen noemen inderdaad. Dit is zo persoonlijk eigenlijk.
Ik hou niet van die echte modenamen. En dan bedoel ik niet perse top 20-namen, maar meer van die namen die opeens en bijna vanuit het niets razend populair worden. Vaak naar aanleiding van een figuur uit gtst of de voice of zo. Namen die over een jaar of 10/15 helemaal niet meer gegeven worden. Voorbeelden hiervan vind ik namen als Milan, Finn, Senn, Vayen, Sem, Dex, Liam, Jayden, Fenna, Benthe, enzv. Verder houd ik - op 1 of 2 uitzonderingen na - helemaal niet van Engelse namen in Nederland. Het is heel erg om te zeggen en vast onterecht, maar ik schat de ouders dan altijd toch gelijk wat dommig in....
Dat dommig inschatten van ouders heb ik juist tegenovergesteld als ouders hun kind een typisch Hollandse naam geven (en dan niet alleen de ouderwetse jan klaas kees namen). Nederland is een handelsland vooral internationaal. Het is toch fijn als je kind later in zijn carrière een naam heeft die in het grootste deel van de wereld zonder moeite uitgesproken kan worden.
Top 10 namen.. Vreselijk! Vind het altijd zo lui over komen van 'ff snel eentje uitgekozen'. Verder vind ik namen zoals D'Shaely, Jaylinn, Shaquille etc niet mooi.
Ik.vind de top 10 namen ook not done maar dan meer om de rede dat mijn kind dan straks in de klas zit met nog minimaal 2 naamgenoten.
Paar die in mij opkomen. Jayden (brr denk dan gelijk aan een bepaalde type familie). Jayson Jamie Priscilla (nog erger dan Jayden) Mandy Beyoncé Silvana Hope
Nou ja, voor ons was dat wel een punt waar onze namen aan moesten voldoen: internationaal goed uit te spreken, maar dan wel met een 'gewone' Nederlandse uitspraak. Maar ik heb het over namen die een echte Engelse uitspraak hebben, zoals Matthew of Jason. Laatst had ik op mijn werk een sollicitant: een keurige volwassen jurist met de naam Josh. Ja sorry, noem het oppervlakkig, maar ik vind dat dan echt niet klinken. Dat is natuurlijke persoonlijk en legio mensen zullen de namen van mijn kinderen weer vreselijk vinden. Maar ik woon in Nederland en vind het daarom logisch dat mensen hier Nederlandse namen hebben. Hoe vaak er over mijn oudste wel niet wordt gevraagd of het Daa-vid of Dee-vid is, dat vind ik zo raar. Natuurlijk is het Daa-vid. Dee-vid zoukunnen, maar lijkt me logischerwijs de uitzondering. Ik vind het ook juist prachtig als je aan een naam kan zien waar iemand vandaan komt. Een Amerikaans kindje zal nooit Gijs of Matthijs of Willem heten. Het is een soort van uniek dat 'onze' kinderen zou kunnen heten. Net zoals er in België, Duitsland, Italië, enzv typische nationale namen zijn, een soort erfgoed. Als de hele wereld straks Ryan, Jordan, skyler, of Taylor heet vind ik het maar een saaie en kleurloze boel worden. Dat is ook denk ik waarom ik de associatie 'dommig' heb.Alsof mensen die voor Engelse namen kiezen in een soort van blinde bewondering naar Amerika/Engeland (lees: tv, film en muziek idolen) kijken en daar eigenlijk graag bij willen horen. Natuurlijk weet ik heus wel dat dat belachelijk is en dat het puur een kwestie van smaak is, maar dat is nu eenmaal de associatie die ik heb. Maar nogmaals, ik geef gewoon mijn mening in een topic waar dat de bedoeling is, en mijn mening is slechts de mijne. Niet zaligmakend of zo
Was ook echt geen aanval hoor... puur een mening. En zeg eerlijk, gelukkig heeft iedereen een eigen smaak anders heeft straks elk kindje een top 10 naam, dan worDe nub kan tussen 12 en 14 weken bepaald worden. Ik zie niets op deze echo...dan wordr het pas echt eentonig en saai 😉
Ik snap je beredenering. Wij hebben juist voor een Engelstalige naam gekozen omdat ik veel internationale contacten heb. Maar er zijn ook Nederlandse namen die in het buitenland prima uit te spreken zijn. Namen als Ella, bram etc zijn korte namen die ook internationaal (ok bram, wordt brem) goed te gebruiken zijn. Je moet echter wel van die namen houden. Er valt echt heel veel weg als je zo gaat kijken. Maakt het kiezen voor een naam wel makkelijker
Dat valt wel mee, zo'n één op de 100 meisjes en één op de 120 jongens krijgt de populairste naam van dat jaar. Dat betekent dat je zo'n 8 a 9 schoolklassen door moet om één Sophie te vinden, statistisch gezien. Zo populair zijn die populaire namen niet.
Ik vind de klassieke bijbelse namen wel mooi. Ook namen van Latijnse oorsprong en namen die gewoon internationaal zijn. Zoals Gabriel, Anton (en alles wat er op lijkt), Sara, Charlotte, Miriam, Theresa, Elisabeth, Johan, Mireia, Sander, Willem, Diana, Alex, etc. En nu gaan jullie zeggen waarom heeft je zoon dan zo'n rare naam? Wel, dat is hier een heel klassieke naam voor een jongen, gelijkaardig aan Jan of Johan bij ons en het is mijn vriend die dit absoluut wou en had er niets aan te zeggen, haha. Absoluut niet internationaal maar kan er niets aan doen.