Welke namen absoluut niet

Discussie in 'Babynamen' gestart door Madelie, 28 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Dat internationaal uit te spreken is wel een reden voor mij om mijn kind een naam te geven waarmee dat redelijk lukt (ivm internationale familie ook). Maar eerlijk is eerlijk, ik heb zelf een Friese naam en hoewel de spelling in het buitenland nog wel eens problemen oplevert, is de uitspraak meestal prima te doen. Dus zo'n probleem is het ook weer niet eigenlijk.

2. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik vraag me wel eens af bij mensen die voor een Engelse naam kiezen vanwege het internationale: nu is Engels de internationale voertaal. Maar het Spaans is hard op weg om dat ook te worden. Wat als over 40 jaar, als de kinderen die nu geboren worden volop in het zakenleven zitten, Spaans de internationale voertaal is geworden? Dan zit je wel een beetje met Jayden wat niemand uit kan spreken. Gaaidèn? ;)

Eigenlijk moet je je kind dan Isabel(le/la) noemen, dan zit je veilig in beide talen. Maar om nou iedereen zo te noemen is ook weer niet erg handig ;)

3. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.298
    25.761
    113
    Wij geven onze kinderen gewoon namen die we mooi vinden. Nooit rekening gehouden met het buitenland. Al die verwachtingen dat een kind misschien in het zakenleven internationaal problemen met uitspraak heeft... Dat snap ik dus niet. Ik denk dat je sowieso niet te veel verwachtingen moet hebben, maar lekker afwachten hoe je kind wordt en wat het zelf wil later.

Ik houd niet van hele klassieke namen, lodewijk, roderick, wilhelmina, heb er niks mee. Gekunstelde namen die weer overdreven modern zijn en in geen enkel land uit te spreken heb ik ook niks mee.

En namen die een bepaalde verwachting oproepen, vind ik ook niet mooi.
    Zo kende ik een baby, Bink. En Bink was een huilbaby... Zelfstandig naamwoorden in het algemeen, geven al gauw een soort beeld van een kind wat niet hoeft te kloppen. Noem je je kind Spijker, noem dan zijn broertje ook Hamer ;)

4. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Ik persoonlijk denk dan idd aan iets als David, Julia, Sophie, namen die in alle Europese talen goed werken. Iets als Shaylee of Jayden vind ik niet internationaal maar (namaak)Amerikaans.

5. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.154
    3.184
    113
    Ik heb om een of andere manier echt een hekel aan Rebecca en Romy.
    Verder zijn er natuurlijk 3000 namen die ik mn kind nooit zou geven maar deze twee.. pff.

6. Mitsy1983

Mitsy1983 VIP lid

25 jun 2014
    5.359
    3
    36
    Zuid Limburg
  7. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik heb nog nooit voor een Nederlands bedrijf gewerkt, ging 10 jaar lang de hele wereld over en dat kan prima met een Nederlandse naam, dat hadden mijn Noorse, Britse, Portugese, Spaanse, Duitse en Amerikaanse collega's ook namelijk...

8. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ook een Nederlandse naam allemaal? :D

9. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ehhh :D. Een mooi inheemse naam dus. Jayden werd bij mijn Amerikaanse collega's ook aangemerkt als uit typisch milieu. Kevin ook zowel door de Fransen, Duitsers, Britten en Noren.

10. kolibri

kolibri Actief lid

21 dec 2014
    391
    0
    16
    NULL
    NULL
    Misschien wordt je kind wel pottenbakker. Dan staat zo'n internationale naam weer niet... ;)

11. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Internationaal gerenommeerd pottenbakker :p

12. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    tja, dan moet je de tweede naam maar een typische pottenbakkersnaam doen voor de zekerheid :p

13. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.466
    582
    113
    Maar dan hebben ze waarschijnlijk toch ook een ontzettend Nederlandse achternaam. Dus moeite met de naam zullen die internationale collega's toch wel hebben. Ik vind het juist ook wel mooi dat je naam past bij waar je vandaan komt. Ik vind het zelf ook wel een soort van ontkenning van je achtergrond om bijv. een heel Amerikaanse naam te geven aan een Nederlands kind.
    Wij vonden het heel moeilijk om een naam te vinden die bij beide achtergronden past.

Voor mij absoluut niet:
    Dj namen
    Een niet nuttige Y, bij Emily of Yvonne vind ik het geen probleem
    Een zelf verzonnen naam die niemand kan uitspreken
    Namen die niet passen bij de achtergrond en/of niet goed worden uitgesproken.

14. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Ik draag nog even Vince voor... Snap die fascinatie echt niet. Vind het een lelijke afkorting van een wel okeeë naam. :/

15. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Je kan alle namen uiteindelijk uitspreekbaar maken voor buitenlanders, maar ik vind het wel een voordeel als je een naam op zijn Nederlands, Engels en Frans kan uitspreken. Ik heb namelijk wel de verwachting dat mijn kinderen internationaal gaan opgroeien. Op zijn minst buitenlandse vakanties en misschien zelfs tijdelijk in het buitenland wonen voor het werk van mijn man.

Uiteindelijk moet een naam voor een kind en volwassene tenminste een neutraal effect hebben en niet nadelig werken. Met een internationale naam heb je een betere start dan met een naam als Djayden of Shaquisha. Uit onderzoek is gebleken dat een Chantal (hoe triest ook) voor hetzelfde proefwerk een lager cijfer krijgt dan een Charlotte. Ik vind dat je met een naam daarmee rekening moet houden. Anders stel je naar mijn mening je eigen ego (wat vind ik een mooie naam?) boven dat van je kind (waar heeft je kind voordeel mee?).

16. TheDoctor

TheDoctor Niet meer actief

Het zal aan mij liggen, maar ik vind het nogal ver gaan om nu al te beginnen met je aanpassen aan een eventuele carrière van je kind later. Je volledig aanpassen is in mijn ogen niet goed voor je karakter en als je iets nodig hebt om succesvol te worden, dan is dat het wel.

Btw, als je echt internationaal wilt gaan, kun je je kind beter een Chinese naam geven, toch?

17. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Klopt bij mijn dochter in de klas zit niet 1 kindje met een naam uit de top 10

18. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Wij kiezen gewoon een naam die we mooi vinden, ik hou niet van namen die moeilijk uit te spreken zijn of waarbij je je afvraagt hoe je het uitspreekt.

Namen waar ik echt niet van hou
    Tiffeny
    Tatjana
    Stephenie
    Ashley
    Bloem, vlinder etc
    Sterre
    Bikkel
    Spijker
    Storm
    Sky
    Silver
    Valentin
    Benjamin
    Kan nog wel ff doorgaan vindt namen niet zo snel mooi haha

Ik hou van korte simpele namen maar geen Guus, gijs, Jan, Britt, cato, pip, puk etc

19. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Wij hadden ook japanse namen op onze lijst. (Degene die overal goed uit te spreken waren). Die hebben het niet 'gehaald'

20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar dat zie je juist nu veel in al die modern gevonden Keltische of Scandinavische namen met een spelling waar zelfs familieruzies uit ontstaan.
    En dan komt De Boer als achternaam erachteraan.

Het is uiteindelijk helemaal niet moeilijker voor een volwassene met een Nederlandse naam om internationale contacten op te bouwen dan voor eentje met een 'vooral-doen-alsof-je-niet-nederlands-bent' naam.

Een Fransman of een Chinees zullen echt niet zo snel een Amerikaanse naam kiezen, en zij hebben ook absoluut geen problemen met internationale handel hierdoor.
    Net als Nederlandse Jan en Klaas van afgelopen 100jaar.
    Alsof Nederland pas over 30 jaar een handelsland moet worden.

Ik vind elke naam mooi als het bij het kind en zijn/haar achtergrond past. Een donkere Sophie vind ik net zo niet-passend als een lichtblonde Yasmin.

Deel Deze Pagina