Ongepast gedrag, melding doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Oilell, 31 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.225
    4.457
    113
    Vrouw
    Ik heb een tijdje terug een gesprek gehad met iemand en het blijft maar aan mij knagen. Twijfel wat ik er mee moet.

Ik train met een personal trainer, we zijn ongeveer even oud en het is altijd mega gezellig. Zitten vaak nog even gezellig te praten over van alles en nogwat. Zo ook een paar weken geleden. Daar sloeg de sfeer voor mij in eens enorm om. Ze vertelde een verhaal over een andere cliënt. Die cliënt had haar in vertrouwen genomen dat haar vriend haar verkracht had, wist niet wat ze moest en hoopte dat mijn trainster haar een luisterend oor kon bieden en wou helpen met eventuele vervolgstappen.

Maar, in plaats van een helpende hand vertelde die trainster vervolgens dat je in een relatie niet veerkracht kan worden. Dat als je sexy ondergoed aan doet (ook als je nog maagd bent, zoals cliënt) je het een man niet kwalijk kan nemen dat hij dan seks met je heeft. Als je hem opwind is het jouw taak om het af te maken, of je daar nou zin in hebt of niet.

Nou op dat moment klonk een harde klap van mijn kaak die de grond raakte. Ik was echt stomverbaasd dat er nog vrouwen zijn (ze is nog geen 30) die zo denken. Hier geldt de regel dat als iemand geen zin meer heeft je stopt, zelfs al zit 'ie er al in.

Maar goed, ondertussen loopt er dus iemand rond die nu denkt dat het haar schuld is wat er gebeurd is. Iemand die om hulp gevraagd heeft maar inplaats daarvan verder de grond in is getrapt. Daarnaast is het natuurlijk ontzettend ongepast om dit soort persoonlijke informatie te delen met derden. Nu twijfel ik wat ik hier mee moet. Melding maken bij de manager? Het van me af laten glijden? Wat zouden jullie doen?

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.866
    113
    Oh wat een vreselijke situatie. Ik ben bang dat je er niks mee kunt, maar ik denk er wel net zo over als jij. Zou je het slachtoffer maar kunnen vertellen dat het echt niet haar schuld is en de man altijd fout zit in zo'n geval. Je zou de manager kunnen proberen?

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.784
    18.937
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou dit wel melden bij de manager. Als blijft het een kwestie van jouw woord tegen het hare. Maar het is inderdaad vreselijk ongepast om dit verhaal te delen met anderen. En de reactie die ze gegeven heeft is al helemaal diepbedroevend.
    Je zult daarna waarschijnlijk wel op zoek moeten naar een andere personal trainer. Maar ik vraag me af of je het überhaupt nog prettig vindt met haar.

4. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.225
    4.457
    113
    Vrouw
    Als ik er melding van maak hoef ik daar opzich geen terugkoppeling op. Wil er ook geen welles-niettes spelletje maken, het zou dan vooral om de melding gaan en wat ze er intern mee doen is aan hen. Al hoop ik dat ze zichzelf dan wel achter de oren krabben over wat voor bedrijf ze (willen) zijn.

Voel me nu extreem opgelaten als ik moet trainen inderdaad. We hebben een x aantal sessies afgesproken en daarna denk ik dat ik sowieso opzoek ga naar een plek waar ik me prettiger voel. Twijfel of ik het nu aan wil kaarten (en eventuele overige trainingen bij iemand anders) of dat ik het bij mijn vertrek doe.

5. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Oef, lastige situatie zeg.
    Ken jij die cliënt ook en/of weet je wie het is? Zo ja, dan zou ik gewoon eens tussen neus en lippen door een balletje opgooien over relaties en hoe je daarin met elkaar om hoort te gaan volgens jou.

Ik zie persoonlijk niet zo 1, 2, 3 in waarom je melding zou moeten maken bij de manager. Tenslotte is zijn werknemer ook maar gewoon iemand van vlees en bloed -toevallig met een nogal ongezonde opinie. Maar tis nou niet echt dat je dat die manager aan kan rekenen toch?
    En het is ook geen bedrijf zoals een (seksueel) therapiecentrum ofzo, dus wat de werknemer -uit eigen opinie, en niet vanuit bedrijfsvisie- zegt, kan in dit geval het bedrijf niet worden aangerekend lijkt me.
    Begrijp me niet verkeerd, de uitspraken van de medewerker vind ik net als jij niet oké, maar ik probeer gewoon hardop mee te denken of het aan de manager melden de juiste route is.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.784
    18.937
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk het wel. Want zelfs zonder dat ze dan naam van de betreffende persoon genoemd heeft, is dit een flinke schending van de privacy. De andere klant heeft haar in vertrouwen genomen. En als zij zoiets (anoniem) thuis met haar eigen partner bespreekt, vind ik dat nog tot daar aan toe. Ik denk dat veel mensen thuis hun werkdag met hun partner bespreken. Of misschien met een goede vriend(in). Maar dit soort dingen hoor je absoluut niet met andere klanten te bespreken! Dus in die zin vind ik wel zeker dat een manager hiervan op de hoogte moet zijn. Dit is echt heel onprofessioneel. En ja: mens van vlees en bloed. Maar ze is geen vriendin van TS hè, ze is trainer.

En ik denk dat ze binnen de organisatie wel degelijk na moeten denken en praten over hoe je omgaat met zulke informatie. Ik denk dat veel mensen toch wel een soort van band opbouwen met een personal trainer. Maar zo'n PT moet zelf natuurlijk nooit uit het oog verliezen dat er sprake is van een zakelijke relatie en wat het doel is van die zakelijke overeenkomst. Ze had dus niet haar persoonlijke mening op moeten dringen aan haar klant, maar haar moeten doorverwijzen naar iemand die er WEL in geschoold is om dit soort gesprekken te voeren!

Waxinelichtjes, Madelie, Emilie69 en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.477
    6.089
    113
    Vrouw
    Eens met @hummeltje5 het is een personal trainer, geen psycholoog. Dat de dame in kwestie haar in vertrouwen heeft genomen en dat flink beschaamd is, dat is naar. Ik zou het niet melden. Het enige wat je kunt doen is jouw mening geven over deze situatie, waardoor ze misschien een ander inzicht opdoet, en dat je het niet integer van haar vindt dat dit soort intieme gesprekken worden gedeeld met jou. Trainingen afmaken en opzoek naar andere trainer!

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Ja, wat de mening van haar personal trainer betreft heb je wel gelijk. Maar ze verteld wel dingen door van een andere client èn dat is wel een punt waar ze iets mee moeten. Dat is onwijs onprofessioneel en aan ts te merken zorgt het er ook voor dat clienten afhaken omdat ze zich niet fijn voelen daarbij.

citroenrasp vindt dit leuk.
  9. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ja dat is waar (ook @tupp).

Ik kreeg trouwens het gevoel alsof de PT, TO weleens als een soort van (beginnend) vriendin aan zou kunnen zien @tupp, gezien de overeenkomst qua leeftijd. Sommige mensen hebben dat nogal vlug.

10. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.477
    6.089
    113
    Vrouw
    Laatste ben ik met je eens, en een weldenkend mens doet dat automatisch, maar personal trainers worden hier echt niet voor opgeleid. Iedereen kan zichzelf zo noemen.

Schending privacy vind ik zelf wat overdreven. Die dame heeft een risico genomen het te vertellen tegen een onbekwaam persoon daarvoor zonder geheimhoudingsplicht. Het is zeker onprofessioneel, en ik zou daar ook niet meer gaan sporten, maar meer kun je echt niet.

GossipGirlxoxo en hummeltje5 vinden dit leuk.
  11. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ook hier sluit ik me bij aan.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.784
    18.937
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het wat ver gaan om te zeggen dat het de schuld van het slachtoffer is, dat haar geheimen worden doorverteld.

En ik lees nu al van meerdere mensen dat ze niet meer bij die PT zouden gaan sporten. Ze kost haar bedrijf dus gewoon geld. (Het is blijkbaar geen ZZP-er, als er sprake is van een manager.) Dus ook daarom vind ik dat een manager wel recht heeft om te weten wat zijn medewerker doet. Het kost het bedrijf klanten en dus geld.

Jessi79, Ysabella en suus1983 vinden dit leuk.
  13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.866
    113
    Mee eens. Het is onprofessioneel en onbeschoft gedrag en als het mijn werknemer was, zou ik daar graag van de op de hoogte zijn.

Jessi79 vindt dit leuk.
  14. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.477
    6.089
    113
    Vrouw
    Tja, dat is toch echt haar verantwoordelijkheid. Ik vind haar ook helemaal geen slachtoffer in deze situatie. Ja, ze is slachtoffer geworden van de verkrachting van haar vriend. Ze neemt alleen de verkeerde in vertrouwen om het tegen te vertellen. Dat is uiterst kwetsbaar en verschrikkelijk, maar eerlijk? Dat maakt haar geen slachtoffer van privacy schending in deze situatie.

Ik denk ook eerlijk gezegd dat je met zo’n melding weinig impact maakt. Waarmee wel? Ga het gesprek met de PT aan! Trek je mond open, laat weten dat het niet integer is om dit te vertellen, dat je er niet van gediend bent en wat ze beter had kunnen doen in jouw ogen. En vertrek daarna, dan ligt de bal bij de personal trainer om zich bij de manager te verantwoorden dat mensen bij haar weggaan. Boontje komt om zijn loontje.

Sylver vindt dit leuk.
  15. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    #15 Aegyo, 31 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2021
    Ik denk dat ik per direct zou stoppen bij deze PT en bij de manager aan zou geven waarom. Het is dan aan het bedrijf om daar wel of niet verder actie op te ondernemen. Maar jij hebt dan je zegje gedaan, meer kan je niet doen.

Eventueel kan je haar zelf nog aanspreken (persoonlijk of via e-mail), maar ik denk dat je daar weinig mee gaat bereiken. Hooguit een ruzie.

Jessi79 en suus1983 vinden dit leuk.
  16. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.311
    8.789
    113
    Vrouw
    :eek::eek::eek::eek: Ongelooflijk!

Zou je niet eerst zelf een gesprek aan kunnen gaan met die trainster? Jouw mening zeggen?
    Haar mening is absurd en het is schandalig dat ze het met jou bespreekt en wie weet met hoeveel anderen nog meer...

17. Indiana

Indiana Fanatiek lid

3 mei 2015
    1.181
    1.365
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Qua privacy, weet jij wie dat andere lid is? Als dat niet zo is, is het m.i. geen schending van privacy want zou dan elke vrouw van die leeftijd op de club kunnen zijn... is dan overigens wel duidelijk dat de trainster zelf het niet zo serieus neemt met dingen niet doorvertellen, dat zou mij dan eerder waakzaam maken!
    Mocht je het wel weten, dan zou ik de trainster vriendelijk doch dringend verzoeken het gesprek nog een keer met het slachtoffer aan te laten gaan en dat als zij dat niet doet jij dat gaat doen zodat ze de hulp krijgt die ze nodig heeft.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    De mening over verkrachting gaat nergens over,binnen een relatie komt het echt wel voor.Daar had de PT haar mening echt voor zich moeten houden!Ze had inderdaad beter kunnen adviseren om naar de huisarts oid te gaan maar dat gaat nu niet meer.Ik zou het melden ,niet alleen hierom maar ook voor de toekomst.Met een PT bouw je toch een relatie op en de een verteld dan wat makkelijker prive dingen als de ander maar als de PT hier niet mee om kan gaan zit ze niet goed.Het hoort bij het vak om de dingen die in vertrouwen verteld zijn voor zich te houden ipv door te vertellen aan andere klanten.Als ik zoiets aan mijn PT zou vertellen,dan zo'n antwoord zou krijgen en vervolgens erachter komen dat het ook nog eens doorverteld word aan een ,voor mij, onbekend iemand dan zou ik dat als een flinke trap in mijn maag ervaren.Vervolgens zou ik niet meer snel iemand in vertrouwen meer durven nemen als me nog eens iets zou gebeuren eerlijk gezegd...
    Verder zou ik me afvragen wat ze nog meer doorverteld en aan wie...

19. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.273
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik zou het gesprek met de PT aan gaan. Ik zou haar vertellen dat je dat gesprek not done vond om als PT aan te gaan met je klant. Daarnaast zou ik zeggen dat je wel verkracht kan worden als je in een relatie zit en dat ze hopelijk nadenkt over de impact die haar reactie kan hebben gehad op de desbetreffende klant. Ten slotte zou ik zeggen dat je hierdoor stopt met trainen bij haar, hoe fijn je het eerst ook vond.

Ik denk dat je daarmee namelijk het meest bereikt. Hopelijk gaat ze nadenken over wat ze gezegd heeft (over en tegen die klant).

Persoonlijk zou ik het niet direct melden bij de manager. Maar als je je uit moet schrijven omdat het bijvoorbeeld een sportschool is dan zou ik als reden wel opgeven dat je de PT niet geschikt vond. Dan kunnen ze het zelf nog uitvechten.

20. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.878
    113
    Noord-Holland
    Het zijn 2 problemen:

1. Je bent het niet eens met haar mening over verkrachting (ik ook niet). Daar kan je denk ik niet zoveel mee.
    2. Jouw band met je PT is verstoord omdat ze persoonlijke info over andere klanten deelt. Daar kan je prima wat mee. Ik denk avg technisch niet als er geen naam genoemd is, maar wel qua professioneel werken, welke info je wel/niet deelt, hoe veilig dus ook jouw info is bij deze PT en dat je je niet prettig meer voelt.

Dan zou ik kijken of je per direct kunt stoppen / een andere PT kunt krijgen.

Deel Deze Pagina