Ben het even kwijt! Maar is goede vrijdag een verplichte feestdag, of moet we gewoon werken??? kus miek
Ligt denk ik aan het werk wat je doet. Maar volgens mij is het officieel wel een vrije dag, net als 2e paasdag en zo.
Ik zou moeten werken, maar dat is toevallig mijn eerste verlofdag, dus dat komt ff mooi uit! Ik denk dat het cao afhankelijk is?
ligt inderdaad waar je wertk.. ik werk in een grote supermarkt, en wij zijn die dag gewoon geopend...hetzelfde als 2e paasdag, 2e pinksterdag enz..
Nee het is niet een officiele vrije feestdag. Wij mogen hem trouwens wel vrij nemen als we dat willen.
Dit heb ik gevonden op het internet: Op 2 april 2010 is het Goede Vrijdag. Zowel lagere als hogere scholen en overheidsinstellingen als gemeente- en provinciehuizen zijn gesloten. Maar hoe zit het nou ook al weer? Is Goede Vrijdag een verplichte vrije dag of niet? Het antwoord is: nee, je bent als ondernemer niet verplicht op Goede Vrijdag je onderneming te sluiten of je werknemers vrij te geven. Goede Vrijdag - waarop de dag dat Jezus werd gekruisigd wordt herdacht - is alleen een verplichte vrije dag voor sectoren waarin ambtenaren werkzaam zijn zoals scholen en gemeentehuizen. Daarom zijn winkels, zakelijke dienstverleners en ook banken over het algemeen gewoon open. Ook de effectenbeurzen sluiten niet. Wel wordt de koopavond in gemeenten waarin deze op vrijdag wordt gehouden opgeschort. Je hoeft op deze dag dus niet langer dan 18:00 open te blijven. Sterker nog, door de winkeltijdenwet ben je als ondernemer verplicht om vanaf 19:00 uur je winkel te sluiten. Tweede Paasdag - de maandag na Goede Vrijdag - is wél een verplichte vrije dag.
Winkels zijn gewoon open maar dan maar tot 5 uur. Ambtenaren zijn inderdaad vrij. Alle scholen zijn ook dicht meende ik.
wat ik op google kan vinden niet helaas. heb meerdere sites bekeken en ook deze en die zeggen nee. Vakantiespreiding 2010
Het antwoord is: nee, je bent als ondernemer niet verplicht op Goede Vrijdag je onderneming te sluiten of je werknemers vrij te geven. Goede Vrijdag - waarop de dag dat Jezus werd gekruisigd wordt herdacht - is alleen een verplichte vrije dag voor sectoren waarin ambtenaren werkzaam zijn zoals scholen en gemeentehuizen. Daarom zijn winkels, zakelijke dienstverleners en ook banken over het algemeen gewoon open. Ook de effectenbeurzen sluiten niet. Wel wordt de koopavond in gemeenten waarin deze op vrijdag wordt gehouden opgeschort. Je hoeft op deze dag dus niet langer dan 18:00 open te blijven. Sterker nog, door de winkeltijdenwet ben je als ondernemer verplicht om vanaf 19:00 uur je winkel te sluiten. Tweede Paasdag - de maandag na Goede Vrijdag - is wél een verplichte vrije dag. Stukje via google gevonden, dus overheids en scholen wel verplicht vrije dagen.
Zo das snel! hihi Geen verplichte feestdag dus! Mijn man is geen ambtenaar, dus geen vrij! Ik heb verlof dus wel vrij! Jammer! thx! kus miek
Het is geen verplichte feestdag. Sommige werkgevers geven hun werknemers wel vrij, anderen niet. Ik moet bijvoorbeeld gewoon werken.
mensen die werken bij financiele instellingen zoals banken zijn traditiegetrouw ook vaak vrij. en bij overheidsinstellingen wordt het vaak als verplichte vrije dag aangewezen.
Wij, man en ik, zijn allebei vrij (ambtenaren). Dit geldt ook voor 5 mei. Ik hoorde dat er mensen zijn die dan moeten werken maar wij zijn altijd vrij met 5 mei.
Ik heb altijd gewerkt op Goede Vrijdag (nu niet, hoera, verlof ). Het is inderdaad alleen een vrije dag voor ambtenaren 5 mei is 1 keer in de 5 jaar een officiele vrije dag voor iedereen, en dat is dus dit jaar. Goh, ook dat valt in mijn verlof.
Hahaha, ik zit net te google-en over dit onderwerp (incl. koninginnedag en 5 mei, was het helemaal kwijt over hoe het ook alweer precies zit). En ondertussen start ik zw.pagina op en kom dit topic tegen! Grappig!