vraagje: is goede vrijdag een verplichte feestdag?

Discussie in 'De lounge' gestart door miekie82, 22 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Ben het even kwijt! Maar is goede vrijdag een verplichte feestdag, of moet we gewoon werken???

kus miek

2. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Dat vraag ik me ook af!

3. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Ligt denk ik aan het werk wat je doet. Maar volgens mij is het officieel wel een vrije dag, net als 2e paasdag en zo.

4. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    alleen ambtenaren zijn verplicht vrij als ik me niet vergis, hier word iig gewoon gewerkt

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.256
    6.154
    113
    Ik zou moeten werken, maar dat is toevallig mijn eerste verlofdag, dus dat komt ff mooi uit!
    Ik denk dat het cao afhankelijk is?

6. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    ligt inderdaad waar je wertk.. ik werk in een grote supermarkt, en wij zijn die dag gewoon geopend...hetzelfde als 2e paasdag, 2e pinksterdag enz..

7. danip

danip Niet meer actief

Nee het is niet een officiele vrije feestdag. ;) Wij mogen hem trouwens wel vrij nemen als we dat willen.

8. Schildpad

Schildpad Actief lid

3 mei 2009
    412
    1
    0
    Klantadviseur
    Het meidenhuis
    Dit heb ik gevonden op het internet:

Op 2 april 2010 is het Goede Vrijdag. Zowel lagere als hogere scholen en overheidsinstellingen als gemeente- en provinciehuizen zijn gesloten. Maar hoe zit het nou ook al weer? Is Goede Vrijdag een verplichte vrije dag of niet?

Het antwoord is: nee, je bent als ondernemer niet verplicht op Goede Vrijdag je onderneming te sluiten of je werknemers vrij te geven. Goede Vrijdag - waarop de dag dat Jezus werd gekruisigd wordt herdacht - is alleen een verplichte vrije dag voor sectoren waarin ambtenaren werkzaam zijn zoals scholen en gemeentehuizen. Daarom zijn winkels, zakelijke dienstverleners en ook banken over het algemeen gewoon open. Ook de effectenbeurzen sluiten niet.

Wel wordt de koopavond in gemeenten waarin deze op vrijdag wordt gehouden opgeschort. Je hoeft op deze dag dus niet langer dan 18:00 open te blijven. Sterker nog, door de winkeltijdenwet ben je als ondernemer verplicht om vanaf 19:00 uur je winkel te sluiten. Tweede Paasdag - de maandag na Goede Vrijdag - is wél een verplichte vrije dag.

9. mama to be

mama to be Actief lid

1 jan 2008
    395
    0
    0
    Winsum
    Winkels zijn gewoon open maar dan maar tot 5 uur. Ambtenaren zijn inderdaad vrij. Alle scholen zijn ook dicht meende ik.

10. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

wat ik op google kan vinden niet helaas. heb meerdere sites bekeken en ook deze en die zeggen nee.

Vakantiespreiding 2010

11. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Het antwoord is: nee, je bent als ondernemer niet verplicht op Goede Vrijdag je onderneming te sluiten of je werknemers vrij te geven. Goede Vrijdag - waarop de dag dat Jezus werd gekruisigd wordt herdacht - is alleen een verplichte vrije dag voor sectoren waarin ambtenaren werkzaam zijn zoals scholen en gemeentehuizen. Daarom zijn winkels, zakelijke dienstverleners en ook banken over het algemeen gewoon open. Ook de effectenbeurzen sluiten niet.

Wel wordt de koopavond in gemeenten waarin deze op vrijdag wordt gehouden opgeschort. Je hoeft op deze dag dus niet langer dan 18:00 open te blijven. Sterker nog, door de winkeltijdenwet ben je als ondernemer verplicht om vanaf 19:00 uur je winkel te sluiten. Tweede Paasdag - de maandag na Goede Vrijdag - is wél een verplichte vrije dag.

Stukje via google gevonden, dus overheids en scholen wel verplicht vrije dagen.

12. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Zo das snel! hihi
    Geen verplichte feestdag dus! Mijn man is geen ambtenaar, dus geen vrij! Ik heb verlof dus wel vrij!
    Jammer!

thx!
    kus miek

13. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Ik ben verplicht vrij *ambtenaar* maar dacht niet dat het een verplichte vrije dag is voor iedereen.

14. Firlonnien

Firlonnien Niet meer actief

Het is geen verplichte feestdag. Sommige werkgevers geven hun werknemers wel vrij, anderen niet. Ik moet bijvoorbeeld gewoon werken.

15. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    mensen die werken bij financiele instellingen zoals banken zijn traditiegetrouw ook vaak vrij. en bij overheidsinstellingen wordt het vaak als verplichte vrije dag aangewezen.

16. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    Ik moet dan tot 15.00 uur werken:)

17. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

4 aug 2009
    905
    0
    0
    Wij, man en ik, zijn allebei vrij (ambtenaren). Dit geldt ook voor 5 mei. Ik hoorde dat er mensen zijn die dan moeten werken maar wij zijn altijd vrij met 5 mei.

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb altijd gewerkt op Goede Vrijdag (nu niet, hoera, verlof ;) ). Het is inderdaad alleen een vrije dag voor ambtenaren

5 mei is 1 keer in de 5 jaar een officiele vrije dag voor iedereen, en dat is dus dit jaar. Goh, ook dat valt in mijn verlof.

19. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Hahaha, ik zit net te google-en over dit onderwerp (incl. koninginnedag en 5 mei, was het helemaal kwijt over hoe het ook alweer precies zit). En ondertussen start ik zw.pagina op en kom dit topic tegen!
    Grappig!

20. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Over 5 mei:Is Bevrijdingsdag een vrije dag?

Deel Deze Pagina