Mijn vriend die vroeg gister avond aan mij kan Maury (baby van 5.5 maand) Nog een mongooltje worden? Of al zijn maar dat je het niet merkt? Hij dacht dit omdat ze telkens overal der tongetje uitsteekt ma ik zei al tegen hem dit is normaal bij baby;s hoor ze proberen alles af te likken etc. Nu vertrouwt hij het toch niet zo en hoop ik dat er mensen hier zijn die mij hierover iets kunnen vertellen zodat ik hem gerust kan stellen of hem gelijk kan geven dat het alsnog kan. Alvast bedankt meiden ;D! Liefs van Maury & Sandy.
Down-syndroom is aangeboren iets. Een kind kan dus niet een mongooltje 'worden'. Meestal wordt dat tijdens de zwangerschap al ontdekt, anders zeker bij de geboorte. Ik moet overigens wel een beetje lachen om je vriend. Tong uitsteken? Dat doen echt alle babys hoor, die van jullie gaat de komende tijd nog meer 'gekke dingen' doen. Maar als de vpk, kraamhulp, ha, cb enz niks aan hem hebben gemerkt zou ik me geen zorgen maken.
haha ik moest er ook om lachen hoor hij zei ook letterlijk 'Kijk dan hoe belachelijk ze doet met haar tong uitsteken en gekke geluiden maken' ik zei ook al doe normaal gek tis een babytje die maakt plezier in dr leventje haha! Maar inderdaad ik dacht ook al wat jij zegt, aangeboren iets, en ze heet 2 weken na geboorte in ziekenhuis gelegen en anders hadden ze dat toen allang wel gemerkt haha. Bedankt voor je reactie meid!
kindjes met down syndroom worden idd zo geboren.. als je kindje down had zou je het zeker zien hoor.. en zeker bij een baby van 5,5 maand hoor!! tong uitsteken doen alle baby's en idd ze gaan nog wel meer gekke dingetjes doen hoor.. tong uitsteken enzkan trouwens ook zijn,dat je baby een beetje misselijk is ofzo! wat mijn voorganger zei over vk kinderarts enz die zien het wel,, daar ben ik het niet helemaal mee eens.. ( mijn neefje heeft ook down maar daar zagen ze kinderartsen en vk's het niet, daar zag moeder met oma het) als moeder zijnde weet je dat echt!!
Ze hebben vaak scheve oogjes, een korte dikke tong, korte handjes, en ik geloof ook iets anders aan de vingers of tekening (eh.. die nerfjes, hoe noem je dat ook weer..) Dan wist je het nu echt wel!
Een kindje heeft het syndroom van down, of niet. Kan het niet alsnog 'krijgen', zoals hierboven ook al staat. Maar het komt wel degelijk voor (hoewel zeer zelden) dat een kindje down heeft en dat dat pas heel laat wordt opgemerkt (in enkele gevallen pas rond een jaar ofzo). Maar ehm, tong uitsteken is normaal hoor voor een baby op die leeftijd
(allereerst vind het woord mongooltje heel vervelend maar goed...dat is persoonlijk) Een kindje word daar mee geboren, en vaak ook al voor de geboorte ontdekt door hart-problemen, verdikte nekplooi en andere kenmerken. De VK en kraamzorg zien vaak direct dat het kindje het down-sydroom heeft. Dus je vriend kan weer ademhalen!
Syndroom van down heb je als je in plaats van 46 chromosomen er 47 hebt, (je genen zijn opgebouwd uit chromosomen). Normaal gesproken heb je er dus 46, (een eicel bevat er 23 en een zaadcel de andere 23), kids en mensen met syndroom van down hebben er eentje extra. Qua uiterlijke kenmerken is dat echt niet te missen hoor! En zeker als ze in het ziekenhuis heeft gelegen, zou dat opgemerkt zijn door alle artsen etc.
Maar wat ik me dan afvraag, waar komt die extra chromosom vandaan? Is dat iets dat (foutief) ontstaat tijdens het samensmelten van de eicel en zaadcel?
Dat is vaak de eicel die zich van te voren niet goed heeft gedeeld. soms blijft chomosoom 21 plakken en bevinden zich 2 chromosomen 21 in de kern van de eicel. Als dan het zaadje het eitje bevrucht zijn het er 3. Daarom is de kans op het syndroom van down groter naarmate de moeder ouder is, dat proces van delen kan dan vaker fout gaan.
sorry hoor maar ik wist even niet dat het ook down syndroom te noemen is, ik dacht altijd dat down syndroom iets anders was.
Zo heb ik het ook begrepen van mijn gyn (ben zelf zwanger geweest van kindje met downsyndroom). Het gekke was wel dat er destijds tussen mijn laatste menstruatie en de daaropvolgende eisprong heel veel tijd tussenzat. Zou mij dus niks verbazen dat die eisprong zo lang op zich heeft laten wachten omdat er iets met de eicel niet goed was.
hahaha sorry hoor maar typisch zo'n mannen opmerking wacht maar totdat ze ineens met haar hoofd gaat schudden of steeds met haar hand of voet gaat slaan .. krijgt hij vast een hartaanval hihi..
hahaha of dat ze met haar hoofd de hele tijd heen en weer wiebelt (net zoals Joden voor de klaagmuur zeg maar ).
down syndroom kan idd niet meer, maar je kind kan nog wel verstandelijk gehandicapt worden. op mijn vorige werk zat een meisje van 18, die was gezond geboren en kreeg hersenvliesontsteking toen ze 3 jaar was. daar heeft ze een verstandelijke beperking aan over gehouden. vreselijk! gelukkig is de kans heeeeeel klein!
ik heb geen combinatie test gedaan, en ze legde het mij heel appart uit, ma heb ook 3 verschillende verloskundigen gehad en uiteindelijk in het ziekenhuis beland voor de helft van me zwangerschap. ma is me nooit echt duidelijk uitgelegd.. want waren meer bezig met zwangerschapsvergifteging wat ze dachten dat ik had ma niet zo was ze was gewoon 5 weken te klein zogezegd.
Technisch gesproken heb je het dan over niet-aangeboren hersenletsel met functieverlies als gevolg. In haar geval dus een beperking in haar IQ... Voor de rest staat je IQ wel gewoon vast en word je dus ook met een verstandelijke handicap/beperking gewoon geboren.
kinderen kunnen zo gek doen dat je wel is denkt "zal hij/zij wat mankeren" haha maar op den duur zie je alle kinderen dit doen en hoor je erg leuke verhalen van andere ouders. vooral nando had hier regelmatig zijn linker oog in zijn rechterbroekzak zo scheel keek hij of schudden continu nee met zijn hoofdje. gelukkig is alles goed gekomen. kindjes hebben gewoonplezier om alles en leren hun lichaam ondekken inc tong, ogen etc gebruiken. dit ziet er grappig uit maar is volkomen normaal