Nu weer na 4 mnd starten vaste voeding..?

Discussie in 'Voeding' gestart door Chantal79, 29 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantal79

Chantal79 Actief lid

20 aug 2007
    344
    0
    0
    Ben gister bij het CB geweest en zij vertelde mij dat na aanleiding van nieuw wetenschappelijk onderzoek nu weer is gebleken is dat je bij 4 maanden al fruit- en groentehapjes mag gaan geven. Niet als vervangende voeding maar om te oefenen en de darmpjes te laten wennen??
    Het veranderd maar steeds zeg.

Wat vinden jullie ervan??

2. adi

adi Niet meer actief

Welk onderzoek?

En was dat de opinie van degene die jij sprak bij het CB of is dat de nieuwe richtlijn van het CB (denk ik niet)?

En geldt dat bij bv, kv of allebei?

En kan ik nog wel even doorgaan. Ze zijn soms zo kortzichtig en hebben meest onmogelijke redenen voor hun adviezen dat ik tegenwoordig echt alles met een korrel zout neem

3. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Mág, dus moet niet neem ik aan. Beetje raar... Zou het lekker laten als het even kan. Ik kan me persoonlijk echt niet voorstellen dat het "natuurlijk" is een baby van 4 maanden al echt eten te geven, wetenschappelijk onderzoek of niet.

4. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    Tsja, zijn zoveel verschillende meningen en onderzoeken, ik zou gewoon lekker je gevoel volgen.
    Overigens zei mijn ka precies hetzelfde!

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat onderzoek is al een poosje geleden gedaan. Maar de oude onderzoeken worden daarmee niet minder waard. Er blijft nog steeds een risico met allergieen, of buikkrampen, of bij BV een productietekort. Dus het mag, maar het moet niet. Helemaal niet als je kindje in die bovenstaande groepen valt.

Of je gaat bijvoeden blijft een keus van de ouder. Of je dat bij 4 of 6 maand doet.

Ons CB adviseerde me 4 jaar terug om met 3,5 maand te beginnen ivm honger. Gekozen om het niet te doen, omdat 3 theelepels banaan echt geen fles vervangt. Uiteindelijk bij 5,5 maand begonnen. De arts die ik vervolgens bij de 6 maand afspraak had, vond dat we wel vroeg waren.Tsja, meningen verschillen, zelf binnen CB's...

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    En? Konden ze je ook vertellen WELK wetenschappelijk onderzoek dat was?
    Dat moet dan echt supernieuw zijn, want ik ben het nog niet tegengekomen. Er was een jaar of 2 geleden wel een tussenuitkomst van het KOALA-onderzoek dat in SOMMIGE gevallen, bij SOMMIGE kinderen vroeger bijvoeden goed kon zijn. Maar de onderzoekers schreven zelf heel duidelijk bij hun conclusies dat de WHO-standaard van 6 maanden bijvoeden gewoon standaard moest blijven.

Ik ben bang dat je de pech had tegen een CB-juf aan te lopen die de klok heeft horen luiden, maar die niet weet waar de klepel hangt.
    HET verandert niet steeds, de afgelopen 12 jaar zijn de Inspectierichtlijnen die ze op de CB's moeten handhaven niet wezenlijk veranderd. Maar er lopen gewoon een heleboel CB-juffen rond die lekker hun eigen meningen blijven verkondigen i.p.v. zich aan richtlijnen te houden.

7. babyproject

babyproject Niet meer actief

Dat laatste onderzoek toont aan dat wachten t/m 6 maanden niet perse voordelen oplevert mbt allergieën e.d. en mogelijk zelfs nadelen! Deze nadelen heeft het onderzoek overigens niet kunnen bevestigen!
    Er is zelfs een "window of opportunity" gemeld, dat het misschien wel juist beter is om tussen de 4 en 6 te beginnen (maar dit is dus niet bewezen) om allergieën te voorkomen.

Wel bevestigt het onderzoek dat je zeker niet voor 4 maanden moet beginnen en dat kinderen tot 6 maanden voldoende hebben aan melk.

De belangrijkste conclusie uit dit onderzoek is denk ik dat je niet meer krampachtig hoeft te wachten tot 6 maanden met het geven van bijvoeding. Vanaf 6 maanden hebben baby's bijvoeding nodig, dus ik vond het heel prettig om mijn dochter vanaf 5 maanden te laten oefenen met kleine beetjes pure groentes. Oefenen met de smaken, met de lepel. Het duurde toch een week of 3 voordat ze de lepel goed snapte en als je 3 dagen dezelfde groente wil geven, duurt het ook even voordat ze alle groentes heeft gehad. Het voordeel hiervan vond ik dat ze met 6 maanden al meteen voldoende binnen zou krijgen, ipv slechts 3 hapjes...

8. babyproject

Hou je niet van de domme. Dat onderzoek is de laatste maanden vaak genoeg op ZP langsgekomen, ik weet dat jij hiervan weet. Het onderzoek heeft niet de WHO standaard aangepast, maar wel zijn hierdoor de richtlijnen in Amerika gewijzigd.

Ik vind dat de mensen bij het CB juist verplicht zijn ouders op de hoogte te stellen van het laatste nieuws, als dit onderzoeken zijn die juist tegenstrijdig lijken met de WHO richtlijnen, zodat ouders vervolgens zelf hun keuze kunnen maken.

Overigens de WHO richtlijn niet heilig: er zijn maar weinig ouders die 6 maanden exclusief borstvoeding geven, daarna vast voedsel introduceren terwijl ze tot 2 jaar borstvoeding blijven geven. Je moet ook niet vergeten dat dit een guideline is voor de hele wereld, terwijl de situatie in Nederland toch eigenlijk niet te vergelijken is met die in Afrika, waar het qua hygiene slechter is gesteld en flesvoeding (maar ook vast voedsel) veel minder veilig is dan in NL. Geen enkel CB die deze richtlijn in zijn volledigheid adviseert aan ouders.

9. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Zie het allemaal als adviezen en richtlijnen waaruit je zelf kiest welke je wel en welke je niet opvolgt. Niemand die je dwingt om per se met 4 maanden te beginnen.

Ik ben zelf met 5,5 maanden begonnen met oefenen, zodat mijn dochter vanaf 6 maanden al goed zou eten en de groente/fruithap een melkvoeding kon vervangen. Vanaf 6 maanden krijgt ze nog 3-4 borstvoedingen per dag.

10. babyproject

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Haai!
    Ik ben niet iedereen kennelijk, want ik vind het niet strict noodzakelijk om direct bij 6 maanden te beginnen met bijvoeden in geval van volledige borstvoeding. Ergens in de 7e maand is ook helemaal prima.;)

Deel Deze Pagina