Welke opblaastent

Discussion in 'Vakantie en vrije tijd' started by LadyKikker, May 13, 2025 at 10:32 AM.

1. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,248
    1,893
    113
    Female
    We kamperen al jaren in een tunneltent met stokken. Heerlijke tent maar wel een dagtaak om hem op te zetten.
    We willen om die reden een tent die wat sneller staat, dus dachten we aan een tent met luchtbuizen.

We hebben ons oog laten vallen op de airseconds 6.3 van Quechua maar ben wel benieuwd of mensen hier ervaring hebben met deze tent.

Ook benieuwd welke tenten er nog meer voorbij komen hier, die de moeite waard zijn om even te bekijken.

2. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,085
    3,868
    113
    Ik heb wel een opblaastent van de Decathlon, geen idee welke uitvoering, een model wat er uit ging en afgeprijsd was. Is degelijk en inderdaad heel makkelijk op te zetten.

LadyKikker likes this.
  3. PreciousGirl

Oct 3, 2016
    25
    16
    3
    Wij hebben de Dometic Ascension FTX 601 TC. Is een grote tent, maar staat zo. Je kunt hem met de hand oppompen of met zo'n apparaatje via de auto.

LadyKikker likes this.
  4. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,191
    4,501
    113
    Op vakantie zie ik altijd heel veel quechua tenten van decathlon. Ze hebben een prima prijs, ze zijn wel van polyester waardoor ze korter meegaan dan een katoenen tent. En kunnen wat heter aan voelen, al is dat met de fresh en black tenten nog wel ok. Ze zijn wel altijd snel droog.
    Wij hebben een bardani tent met opblaasbuizen. En vind het ideaal! Je pompt het met de hand zo op. Alles staat heel snel. Inpakken kost daarentegen wel net zo veel tijd als een stokken tent.

5. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,248
    1,893
    113
    Female
    Wat betreft materiaal zullen we er inderdaad op achteruit gaan. We hadden een tent van tc en gaan nu dan inderdaad naar polyester. Maar hoop over een paar jaar wel een caravan te kopen, dus kortere levensduur van de tent is oke (en natuurlijk een stuk goedkoper dan katoen)
    Ook gaan we vaak naar een niet-zonzekere plek, dus snel drogend als het regent is alleen maar handiger.

Maar wb het opruimen, waar ligt het dan aan dat dit lang duurt?
    Ik zou denken omdat het lang duurt voordat alle lucht eruit is? Of ligt het aan iets anders?

6. J8H4

J8H4 Lid

Jun 14, 2024
    53
    38
    18
    Female
    Wij hebben een Karstentent gehad. Bij hen een tweedehandse gekocht. Jaren plezier van gehad. Een katoenen tent. Heeft ook wel onze voorkeur.

7. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,853
    9,363
    113
    Gelderland
    Wij hebben voor ons 4tjes de 8 persoons van de decatlon. Opzetten kun je alleen, opruimen ook. Ik vind het een ideale tent.
    Wij hebben bewust gekozen voor een 8 persoons zodat de kinderen allebei een eigen cabine hebben en wij allebei een eigen ingang. Het middenstuk blijft zo ook altijd opgeruimd.
    Hiervoor hadden we een 4 persoons opblaasbare van de decatlon. Was ook prima maar voor ons te klein.

onze ervaring is er dus prima mee. Goede prijs en makkelijk op te zetten.

8. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,248
    1,893
    113
    Female
    Ik heb ook naar de 8pers. gekeken maar de jongens willen graag in een popup tentje samen. Dat is natuurlijk prima en dan is de 6.3 persoons groot genoeg denk ik.
    Alleen mis ik wel iets van een luifel aan die tent. (Heeft de 8 ook niet geloof ik?)
    Als het regent, regent het dus snel in ben ik bang.... Hoe is jullie ervaring daarmee?

Maar dat is op te lossen met een losse tarp ofzo denk ik.

9. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,248
    1,893
    113
    Female
    Ja katoen of tc is wel het allerfijnst.
    Maar ook duur.
    Hopelijk binnen een aantal jaren een caravan, dus tot die tijd voldoet polyester ook wel.
    Hoop ik :rolleyes:

J8H4 likes this.
  10. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,853
    9,363
    113
    Gelderland
    Dan zou je idd denken dat hij zeker groot genoeg is!
    ze verkopen losse luifels
    https://www.decathlon.nl/p/tentdoek-voor-de-luifel-arpenaz-fresh/_/R-p-337706?mc=8733579

Het voordeel van de 8 persoon is dat hij zo groot is dat je bij regen binnen kunt zitten. De luifel vind ik vooral fijn voor schaduw en halen wij bij flinke regen en wind dus wel naar beneden.
    Hiervoor hadden wij een 4 persoon tent met deze combinatie
    https://www.decathlon.nl/p/opblaasbare-leefruimte-voor-kamperen-air-seconds-base-connect-fresh-6-personen/_/R-p-310023?mc=8561168&c=Karamelbeige

Deze kon los maar ook over onze tent geplaatst worden. Leek heel handig maar in de basis was de 4 persoon tent nog steeds te klein dus die set hebben we verkocht.

11. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,248
    1,893
    113
    Female
  12. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,853
    9,363
    113
    Gelderland
    oh daar heb ik niet bij stil gestaan maar kunnen ze idd wel moeilijk om gaan doen..
    De leefruimte is echt een stabiele tent. Als ik me niet vergis kun je hem vastzetten met haringen.
    Aangekoppeld aan onze tent liet hij wel water door via de zijkanten.

13. Lief

Lief VIP lid

Sep 26, 2007
    5,052
    2,860
    113
    Grote fan vd fresh and black van de Decathlon. Wij hebben al een oudere versie, 5 persoons, maar vind ik voor ons 3 perfect qua ruimte, 5 zou ik niet weten hoe haha 4 volwassenen is de max. Mijn man is lang en kan hier lekker gewoon in staan.

Hij heeft al regen, enorme wind en bloedhitte doorstaan. Nu 6 jaar oud.

Hij is zó opgezet en ook weer zó opgeruimd. Ik vind hem zeker niet warmer of vochtiger oid dan onze oude katoen versie.. als het in zuid frankrijk heet is, is het overal heet is mijn ervaring :roflmao:

Maar ik zou hem zo opnieuw kopen.

14. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

Nov 7, 2013
    826
    441
    63
    Wij hebben een kampa croyde 6 met opblaasbare buizen en in technisch katoen. Deze is qua prijs nu erg voordelig voor het materiaal. De binnenruimte is ook erg groot en met ons gezin van 5 makkelijk voor een regenachtige dag. Wij hebben voor de oudste zoon een bijzettentje en een tarp voor extra schaduw..
    Hij staat met 30 minuten inclusief afspannen.. opruimen net zoiets maar ik maak hem altijd heel goed schoon dus dat duurt dan iets langer..
    Ik vind technisch katoen 100% fijner dan polyester.
    En een nadeel van de decathlon tenten is dat het geen vaste kuip is, dus beestjes gaan je leefruimte in. De slaapcabines kan je wel afsluiten maar vind een dichte leefruimte wel erg prettig. Daarom willen wij geen tent van decathlon.. die hebben niet een volledige dichte kuip in de volledige binnenruimte.

15. Chelsey88

Chelsey88 Bekend lid

Oct 5, 2014
    506
    590
    93
    Wij hebben dezelfde en zijn er echt heel blij mee. In 30 minuten ben je klaar inderdaad. Vorige jaar een voorstuk er bij aangeschaft. Nu is het helemaal top, ook met een paar dagen regen.
    We hadden inderdaad dezelfde redenen om niet voor een decathlon te gaan, ook al vind ik het mooie tenten hoor! Uiteindelijk zijn ze allemaal geschikt voor fijne vakanties.
    Wij gebruiken de tent nu zelfs ook voor een tussenstop onderweg. Dan spannen we niet heel goed af. Aleen even opblazen, paar haringen en bedden erin. 30 minuten na inchecken lig je in t zwembad!

DisneyMama likes this.
  16. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,248
    1,893
    113
    Female
    In de Decathlon tent die wij voor ogen hebben, rits je het grondzeil vast aan de tent, dus toch een kuip.
    Jullie hebben naar een oudere versie gekeken dan zeker?

17. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

Nov 7, 2013
    826
    441
    63
    Ja maar daarmee sluit je hem nog steeds niet helemaal af bij de ingangen e.d. toen wij keken. Ik wil echt hermetisch af kunnen sluiten, dus met ritsen en niet met klittenband.
    Ik heb regelmatig op camping gestaan waar ook wel een muis rondloopt en die wil ik niet in m'n tent hebben. Net als spinnen en andere kleine kruipbeestjes..
    Maar de modellen van dit jaar heb ik nog niet gezien dus mogelijk kun je die wel volledig afsluiten met ritsen..

Share This Page