"Hou je er rekening mee dat al die kilootjes er ook af moeten?" Ik ben tot nu toe (nog maar/al) 4,5 kilo aangekomen! En dan nog: waar bemoeien ze zich mee?
Misschien moeten die kilootjes er wel helemaal niet af, idd zeg, waar bemoeien sommige mensen zich mee? Grrr ik word al weer opstandig als ik het alleen al lees.. Ikzelf heb die opmerkingen achter de rug en hoor nu (als ie huilt) "moet ie nog drinken?" "misschien moet je eens bij het consultatiebureau vragen of dat normaal is" "ligt ie altijd zo te draaien in de box?" "moet ie soms verschoond worden?" "zou hij last van zijn darmpjes hebben?" Het is een baby! Die huilen nou eenmaal weleens!
bij mij zeggen ze allemaal dat mijn buik zo klein is. en dat terwijl ik 14 kilo ben aangekomen. vind het erg frustrerend ook in het begin vaak van is het gepland. nou die vraag snap ik nog steeds niet helemaal.
"ooh weet je wel zeker dat het er geen 2 zijn" "nou geniet nog maar even van je leventje, straks is alles anders" nooit meer tijd voor jezelf!
Bij de eerste zwangerschap gingen de mensen er alvanuit dat het een ongelukje was. Toen ik iedereen uit die waan haalde hoorde ik: -Oh, was het gewenst dan? Ehhh ja zeker! -Zo zo, zo jong? Ja heerlijk zo jong! -Wil je nog niet genieten van je leven dan? Ehh kinderen zijn mijn grootste hobby. Dus ik geniet mét kinderen. En dan erbij.. Houd je leven op na het krijgen van kinderen dan? Bij deze zwangerschap. -Ongelukje? NEE! -Zo vlug acher elkaar? Dat is slecht voor je lichaam hoor, zeggen ze dan. Oja mijn overbuurmeisjes weten zich ook geen raad met mijn situatie. Toen ik zwanger was hoorde mijn nichtje hen over mij kletsen in de bus: Tegen over ons komt ook een meisje te wonen Geertje heet ze en ze is 20 en nu al zwanger. Die denkt echt niet na. En ze gingen verder met roddelen over mij... Tja triest vind ik dat soort lui.
"Geniet ervan, de weken vliegen voorbij". Nou alles leuk en wel, maar bij mij bestaat een dag nog steeds uit 24 uren en de week nog steeds uit 7 dagen. Ik ben de weken echt aan het aftellen, maar snel gaat het niet! Ik ben de kwaaltjes gewoon zat en wil mijn baby in mijn armen hebben! Oja, geduld is niet mijn sterkste kant...
tegen mij zeggen ze als ik zit te klagen over maagzuur. gelukkig je hoeft nog maar een paar weekjes. een paar weekjes nog minstens 6.
Je wordt er af en toe gewoon gek van al die negative reacties. Ik zelf word er soms wel ontzeker van omdat ik van me zelf al ontzeker ben. Moeten ze dit vooral zeggen. Op mijn werk zijn er best veel mensen zwanger. 3 uitgerekend in juni, net als mij dus. 1 zelfs op de dag af. Zij heeft al een veel dikkere buik dan mij. Goh weet je het wel zeker dat je kindje goed groeit... ehhhhhhh ja, Ik kan er toch niks aan doen dat mijn buik niet zo hard groeit en ik ben blij dat ik nog niet zo hele dikke buik heb. Moet nog 13 weken. 1 collega zit al vanaf het begin in de ziekte wet en sinds kort werkt ze halve dagen. Jeetje nu al in de ziekte wet en je werkt maar 2 dagen. Die andere werken 5 dagen (40 uur per week) Ze snappen niet dat alle zwangerschappen anders zijn. Ik werk nu sinds 2 weken halve dagen omdat ik een sta/loop beroep heb. Hoor ik ook van waarom mijn andere collega die de hele dag zittend werk doe nog wel hele dagen werkt. Tja bij mijn gaat de enne oor in en het andere oor uit. Maar vind het wel erg vervelend........
Het laatste dat ik te horen kreeg was: ocharme, binnenkort ga je bevallen en sta je er alleen voor met die twee kindjes! Je moet je zeker nogal ongelukkig voelen nu? En dan te weten dat je het nu zo moeilijk gaat hebben om nog een sociaal leven op te bouwen en om misschien nog een man te leren kennen! Hou je bek zeg! Ik ben héél gelukkig met dit kindje en het is meer dan welkom en een man interesseert mij nu geen reet!
Dan is het minder erg dat mensen mij steeds vragen of het gepland is en "hoe oud ben je dan?" Ik heb dit heeeeeel erg gevonden....... Vind deze opmerkingen vooral uit mijn familie erg vreemd want bij mijn 2 zussen die op exact dezelfde leeftijd in verwachting waren kwam dit absoluut niet in ze op om het te vragen. Misschien komt het omdat die wel getrouwd waren.
Ik weet nog wel bij mijn eerste, 2 dagen nadat we het vertelde aan mijn schoonouders gingen ze hun vakantie boeken, precies rond mijn uitgerekende datum ik hun naar het vliegveld gebracht, zegt mijn schoonvader, je houd het wel binnen he tot we terug zijn en dan natuurlijk de standaard opmerkingen: -goh wel snel he, word druk straks voor je (net of ik het alleen moet doen) -is het wel gepland? -dat krijg je er van als je niet oplet -zo jij moet nog een paar kilootjes kwijt zeker
"zo jullie zijn heel wat van plan zeker?" er stond een kinderwagen en box in de woonkamer. ja duh ik ben al heel lang zwanger nog maar 2 maanden (toen dus) wat denk je dat ik zomaar een dikke buik heb . "je moet eten voor twee"hum niet dus. Je hoort een zwanger vrouw op het einde niet meer op een patatje te sturen ' hum als ik dat nou zelf eens wil halen.
Ik heb maar een klein buikje en dan krijg je af en toe wel rare reacties hoor. Een paar weken geleden vroeg er iemand en hoelang nog ik zeg heel trots nog 7 weken en dan ben ik uitgerekend, En dan is het van he nog 7 weken nou is niet te zien hoor je hebt zo een klein buikje groeit ie wel goed dan. Vandaag nog vraagt er iemand hoe lang moet je nog 2-3 maanden ofzo en toen moest ik lachen en zei nog maar 1 week en 4 dagen en dan staan ze je me grote ogen aan te kijken echt zo van dat geloof ik niet. Maar gelukkig krijg ik ook leuke reacties Rare mensen soms.
Natas, ik heb dat precies andersom. Laatst vroeg een collega of ik al bijna met verlof ging. Krijg vaak de opmerking: je hoeft niet lang meer zeker? of: zijn het er 2. Als ik ze dan vertel dat ik nog ruim 3 maanden moet zie je ze verbaasd kijken! De eerste paar keer is dat wel grappig, maar ik wordt er nu wel moe van. M'n buik is gewoon al behoorlijk groot voor 25 weken, maar ik zie maar gewoon als een teken dat ons kindje goed groeit.. En daarbij is ie wel mooi rond en naar voren gegroeid. Ik ben nog maar 4 kilo aangekomen tot nu toe..
subtiele collega's: - wist je dat 1 op de 4 vrouwen een miskraam krijgt? ---> leuk dank je! - ik zou eerst wat afvallen voor je zwanger raakt, anders is het én én---> ja leuk ik voelde me al zo op mijn gemak met mijn gewicht. - ik zou het nog stilhouden tot 12 weken er kan nog zoveel misgaan. --> ooh dus ik mag er nu niet blij mee zijn en moet nu eerste 12 weken met angst wachten tot het misgaat? Aan de andere kant hebben ze me wel 100 keer gevraagd of ik zwanger was terwijl ik het niet was, dan zei ik nee ik ben gewoon dik.
werd zo onzeker van die negatieve reacties. kreeg van de huisarts te horen, was toen 5 weken, maar er kan nog zo veel mis gaan. nog geen gefeliciteerd. was daar toen zo kapot van. was alleen nog maar bezig met dat het mis zou gaan. en heel vaak krijg je er 2? ben 1.60 en had met 7 mnd al een buik omtrek van 114 cm. daarna maar gestopt met meten ik zeg nee, hebben echo gehad is er maar 1. ja maar er kan er 1 achter zitten die ze niet zien......... weten ze het zeker ik had gewoon veel vruchtwater. en de leukste....ben je nu nog zwanger moest nog 2 1/2 maand.
Ik heb een kleine buik: "Nou je gaat nu eindelijk wat zien hè" "Ja, mag ook wel ik ga morgen met verlof"
Veel mensen die we vertelden dat ik zwanger was reageerde zo: "Mag ik je feliciteren of liever niet?"