Hoi, Ik heb even jullie advies nodig Ik heb een zoontje van 19 maanden, hij gaat vanaf 3 maanden 1 dag per week naar het KDV. Als ik heel eerlijk moet zijn gaat het eigenlijk sinds die tijd op en af, de ene week gaat ietsjes beter dan de andere. Hij is vaak huilerig en wil niet graag meedoen met andere kindjes. Hij zit in een verticale groep. Pas als de andere kindjes liggen te slapen komt hij uit zijn schulp en begint te spelen en te babbelen. Bijna alle kindjes gaan 2 dagen per week naar toe behalve hij. Hij gaat 1 dag naar het kdv en 2 dagen per week passen mijn vader en moeder op. Op het kdv hadden ze aangegeven dat het niet zo goed gaat, hij is vaak aan het jammeren en als het heel druk is met kindjes zondert hij zich af. Ik moet er wel bij zeggen dat hij de laatste 3 weken alle kiezen en hoektanden heeft gekregen Dat heeft er denk ik ook wel mee te maken. Maar als ik hem ga halen dan zie ik iedere keer (de laatste 3 a 4 weken) dat ie gehuild heeft en dat breekt echt mijn hart! Het kdv had aangegeven dat het zo niet echt goed werkt en dat het beter is of hem 2 dagen te laten komen of een andere oplossing te zoeken. Ik zou het geen probleem vinden als hij een dag minder naar opa en oma gaat en een dag meer naar het kdv (opa en oma verwennen hem ontzettend veel!) Ik hoop alleen dat hij dan wel went? Of zou het iets anders kunnen zijn? Heeft iemand dit ook meegemaakt? Of heeft iemand een ander advies. Ik zou het persoonlijk wel fijn vinden als hij op het kdv kon blijven omdat ik denk dat voor zijn ontwikkeling goed is om met andere kindjes te spelen. Zouden jullie voor de 2 dagen gaan om te proberen of iets anders zoeken? Groetjes bella
Ik heb ook beuwst gekozen voor 2dagen kdv, 1 dag kan te weinig zijn om te wennen zeg maar. Het is het proberen waard en als het niet werkt dan kan je hem nog altijd van het kdv halen toch?
Ik zou ook kiezen voor 2 dagen. Je kunt hem wel helemaal weghalen bij het kdv, maar het lijkt mij nogal belangrijk dat hij hieraan wel went. Straks zal hij ook naar de basisschool moeten en dan is hij misschien wel wat ouder, maar grote kans dat hij dezelfde problemen zal ervaren. En dan is er simpelweg geen uitweg... Mijn zusje heeft ook een hele moeilijk start gemaakt op de basisschool doordat zij zich makelijk liet ondersneeuwen door drukke kinderen. Inmiddels zit ze in groep 3 maar nog steeds vindt ze school niet echt leuk. En ook zij is niet naar de kdv geweest voor die tijd, maar heel af en toe een keer naar de creche. Daar had ze dezelfde problemen ook al. Maak je overigens verder niet al te veel zorgen. Het is natuurlijk ook een karakteraspect. Maar het is vooral voor hemzelf wel fijn als die overgang naar de basisschool straks wat minder heftig is.
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf Ik heb dan ook de ervaring, dat kinderen die maar 1 dag komen vaak moeilijker kunnen wennen dan kinderen die bijvoorbeeld 2 dagen of 3 dagen komen Bij ons word ook eerst gekeken of het gaat, zo niet word er met de ouder besloten of het kindje wat vaker gaat komen, meestal dan 2 dagen per week of dat het kindje misschien beter af is om thuis of iets dergelijks te blijven Vaak heeft een kindje er baat bij om dan echt 2 dagn te komen Hij kan dan beter wennen aan de groep en het word meer gewoon voor hem Als ik jou was zou ik de 2 dagen gaan proberen, mijn ervaring is dat dit in 99 procent echt werkt Veel succes!
Mijn dochtertje gaat ook 1 dag, ze is een tijdje 2 dagen geweest, maar ik merk geen verschil, al verschilt dat natuurlijk per kind. Ze zit in een horizontale groep. Past een horizontale groep misschien niet beter bij hem? Je zou ook nog kunnen kijken of 2 dagen fijner voor hem is, dat hij er wat meer mee vertrouwd raakt. Als het allemaal niets wordt, zou ik hem toch naar opa en oma brengen en over een half jaar ofzo een ochtendje naar de peuterspeelzaal brengen, zodat hij toch met andere kindjes leert te spelen. Dat is toch maar een paar uurtjes, wie weet vindt hij dat leuker.
Mijn dochter gaat 1 a 2 dagen in de week naar een gastouder met nog 3 kindjes. Gelukkig gaat dit bij haar goed, maar als ik had gemerkt dat ze daar niet goed kon aarden, had ik zeker eerst geprobeerd of ze met meer dagen in de week wel zou aarden. Voor veel kindjes is 1 dag in de week te weinig om zich te hechten aan de leidsters. Zeker als er dan ook nog regelmatig wordt gewisseld in personeel is het of hij telkens in een nieuwe omgeving terecht komt.
Ik sluit me aan bij de meerderheid. Eerst 2 dagen proberen. Als je geen verbetering merkt of horizontale groep zoeken of lekker bij opa/oma en over een half jaart je naar de peuterspeelzaal. Blijft een moeilijke beslissing. Lijkt me zo moeilijk als je ziet dat hij het niet naar zn zin heeft. Hoop dat je een goede oplossing vindt voor hem.
Bedankt voor jullie antwoorden, ikheb afgelopen vrijdag met de leidster gesproken en hij gaat per direct 2 dagen naar het kdv. Gelukkig was er meteen plaats en kan hij nu 2 dagen achter elkaar (woensdag en donderdag) Ik hoop echt dat het werkt en dat hij het naar zijn zin krijgt! Op dit moment zit hij ook wel in een hele aanhankelijke fase, alleen mama en papa zijn op dit moment favoriet, dat zal ook wel meespelen.
Hoi Bella, het lijkt wel of je het over mijn zoontje hebt! Ik herken je problemen helemaal. Wij hebben er toch voor gekozen om hem maar 1 dag te laten gaan. Ten eerste omdat hij het zooooo niet leuk vond, dat ik hem dat geen 2 dagen per week wilde aandoen. Ten tweede omdat hij anders niet meer bij opa en oma kon komen (we hebben gelukkig maar 2 dagen externe opvang nodig) en daar vindt hij het juist wel helemaal geweldig. Tot ons grote plezier gaat het nu (hij is nu ruim 22 maanden) sinds een paar weken veel beter op het kdv. Hij is heel vrolijk als we daarheen gaan, vraagt doordeweeks vaak of we naar de kindjes gaan en durft meer mee te spelen. Hij kan nu ook beter praten en lopen, dat scheelt ook een hoop, denk ik. Hij heeft al 4x niet gehuild bij het wegbrengen, zelfs 2x me vrolijk uitgezwaaid! En bij het ophalen is hij lekker aan het spelen, ipv dat hij er verloren tussendoor loopt of in een hoekje zit te simpen. 1x heeft hij zelfs de hele boel op stelten gezet, door helemaal enthousiast te gaan dansen en meezingen en de rest van de kinderen mee te slepen in zijn wilde actie. Zo kenden ze hem daar nog niet! Ook de leidsters zeggen dat ze merken dat hij het nu echt leuk vindt daar, dat is heerlijk om te horen. Volhouden dus, het gaat vast vanzelf beter na een (hele lange) tijd. En dat hij nu twee dagen gaat helpt vast ook, dat kregen wij ook als advies. Dan wennen ze sneller en meer en ze horen ook wat beter thuis in de groep.
Ik heb hem vanmorgen weer weggebracht en hij herkent nu ook de straat van het kdv! Hij zat meteen te jammeren achterin de auto. Ik vind het echt heel erg sneu voor hem, maar ik denk dat hij echt beter af is om nu al aan de kindjes te wennen op het kdv want straks moet hij ook naar school en dat is nog veel heftiger, vooral als ik hem nu van het kdv zou halen dan wordt dat ook een drama. Morgen gaat ie voor de 2e dag voor de 1e keer, ik hoop zo dat ie zich snel thuis gaat voelen. @ Luppy: Heeft jou zoontje veel aandacht thuis nodig? Of krijgt hij veel aandacht? Want ik denk dat het ook daarmee te maken heeft, dat hij minder aandacht krijgt op het kdv dan thuis? Mijn zoontje kan ook niet zo goed alleen spelen thuis en eist vaak de aandacht van mij of mijn man op. Ik heb al heel veel dingen geprobeerd maar dit blijft helaas zo gaan. Grt Bella
mijn zoontje gaat 4 dagen en ik laat hem ook bewust 4 dagen daar soms natuurlijk neem ik hem een dagje mee naar het park als ik vrij ben.. maar bijv laatst heb ik ontslag genomen bij mijn vorige bedrijf en anderhalve maand thuis gezeten ... toch bleef ik hem brengen.. voor sociale contacten heel erg goed en voor gewenning dat hij niet altijd bij zun bekende mensen is... oma kan ook wel oppassen, maar dat blijft dan toch alleen maar oma en niet 5 a 6 andere kindjes om mee te leren spelen..
Bella, wat vervelend voor jullie allebei dat hij het zo akelig vindt om daarnaartoe te gaan. Dat moet voor jou ook niet leuk zijn om hem dan daar achter te moeten laten. Ik had (en heb het nog steeds wel)daar in elk geval vaak wel moeilijk mee. Mijn zoontje heeft niet zoveel aandacht nodig. Dat was juist bij hem weer het probleem. Hij liet zich gewoon ondersneeuwen tussen de 11 andere kinderen. Ze liepen letterlijk over hem heen af en toe. Hij kan ook thuis heel goed zelf spelen, hoewel hij er ook van geniet om samen boekjes te lezen of elkaar achterna te zitten of zo. Ik denk dat hij langzamerhand wat meer van zich af heeft leren bijten en hij kan vrij goed praten voor zijn leeftijd, dus hij redt zich nu gewoon iets beter tussen de (merendeels oudere) kinderen. Ik heb zelf meerdere malen op het punt gestaan om te kappen met het kdv en een andere oplossing te zoeken. Ik sta zelfs nog ingeschreven bij een gastouderbureau. Maar nu het zo ineens toch veel beter lijkt te gaan, ben ik blij dat we het niet gedaan hebben. Ik vind een kinderdagverblijf professioneler en bovendien vind ik het best belangrijk dat hij leert met andere kinderen om te gaan, te spelen, te delen, in een groep zich te handhaven. Zelf ging ik ook pas op de kleuterschool voor het eerst bij mama weg en ik kan het me nog heel goed herinneren, hoe radeloos en bang ik die eerste dagen was. Kun je maar beter vroeger aan wennen, lijkt me. Ik kan je dus echt alleen maar aanraden om als je er zelf nog achter staat, gewoon door te zetten en vol te houden, hoe moeilijk ook en blijven hopen op verbetering. Ik duim met je mee dat het nu met die extra dag binnenkort ook voor jouw zoontje leuk wordt op het kdv.
Ik ben ook erg verdrietig als ik hem daar af ga zetten, ik prent mezelf in dat ik door moet zetten en dat het wel goed komt. Hij huilt nu als ik weg ga sinds 5 weken, voorheen huilde hij niet. Misschien beseft hij nu dat ik dan echt weg ga? Voorheen liep hij vaak naar het speelgoed toe, en begon te spelen. Nu is het al meteen huilen als ik daar de voordeur opendoe. Ik heb vanalles zitten te bedenken, minder werken kan financieel echt niet. Ik werk nu 3 dagen, hij gaat nu 2 dagen naar het kdv en 1 dag naar opa en oma. Ik hoop ook het een fase is, het huilen. Alleen vind ik het morgen wel erg sneu want dat is de dag dat hij naar opa en oma ging en nu moet hij daar morgen weer naar toe. Pfff moeilijk! Hopelijk is er verbetering binnenkort anders moet ik wat anders gaan verzinnen.
Ik zou het ook 2 dagen proberen, maar als dat niet zou gaan zou ik ermee stoppen. Het is wel zo dat hij moet wennen aan andere kindjes, maar willens en wetens doorzetten vind ik ook weer erg sneu..
Weet je, heel misschien ligt het ook wel een beetje aan je eigen houding. Ik herken dat wel heel erg hoor, dat je het heel erg vindt om 'hem daar achter te laten', en 'wat doe ik hem aan', zo'n gevoel. Maar onbewust breng je dat misschien toch over op je kind. Ik probeerde altijd heel bewust heel vrolijk en positief over het kinderdagverblijf te praten. Onderweg vertelde ik wat hij daar allemaal zou gaan doen, dat hij lekker kon gaan spelen, liedjes zingen, van de glijbaan, noem maar op. En ik heb wel het geluk dat hij helemaal weg is van een van zijn leidsters, dus als ik tegenwoordig zeg "We gaan naar...." , dan is het al feest. En het heeft hier ook geholpen dat ik tegenwoordig iets meer tijd neem voor het wegbrengen. We vertrekken nu 10 minuten eerder van huis, zodat ik uitgebreid bij hem kan gaan zitten, samen een puzzel uitzoeken en die samen gaan maken. Dan ga ik even met de leidster kletsen en laat ik hem z'n gangetje gaan en als ik dan echt weg moet, is hij inmiddels wel weer een beetje gewend aan het kinderdagverblijf. Vorige week nam hij niet eens meer de moeite om me uit te zwaaien, terwijl hij voorheen vastgehouden moest worden om niet huilend achter mij aan de gang op te rennen. Maar zolang het niet goed gaat, blijft het gewoon heel moeilijk. Nogmaals, heel veel succes met je nieuwe aanpak. Hoeveel tijd heb je jezelf en je zoontje gegeven om het eens met 2 dagen per week te proberen voordat je iets anders moet gaan verzinnen?