Morgenochtend om 8u heb ik een hysteroscopie onder narcose. Ik moet vanaf 24u nuchter zijn. Mij werd op het hart gedrukt dat ik zelfs geen water mocht drinken. Dat is toch gek? Mijn zoontje heeft afgelopen week een hartkatheterisatie gehad onder narcose (duurt 3u) en mocht tot 2u voor de ingreep zelfs nog limonade drinken. Ik word 's ochtends altijd met een extreem droge mond wakker en kan echt niet zonder een slokje water. Kan het echt zoveel kwaad?
Ik weet het niet, maar als ze het zo benadrukt hebben zal het wel belangrijk zijn. Wellicht dat je blaas (die natuurlijk bij je baarmoeder in de buurt ligt) echt helemaal leeg moet zijn oid. Tegen een droge mond kun je je mond spoelen met water, dat helpt ook.
Ik heb geen idee of het echt kwaad kan of niet.. maar ze geven dat advies niet voor niets toch? Wat je altijd kunt doen is een beetje 'sabbelen' op de binnenkant van je wangen.. dan komt er automatisch meer speeksel vrij waardoor je toch je droge mond iets kan bevochtigen..
Ik heb zelfs gegeten, had echt honger. Zou proberen niet te drinken maar denk niet dat 1 of 2 slokjes water ontzettend veel kwaad kan.
Met een washandje even je lippen wat bevochtigen wil ook wel een beetje helpen tegen een droge mond. Succes met de operatie!
U ondergaat binnenkort een operatie of onderzoek waarvoor u nuchter moet zijn. Nuchter zijn betekent dat u een aantal uren voor de operatie niets meer mag eten en drinken. Een lege maag voorkomt dat tijdens de operatie de inhoud van de maag in de luchtpijp en de longen terechtkomt Lijkt mij toch wel belangrijk.
Het heeft inderdaad te maken met het verhoogde risico op overgeven tijdens de operatie. Door de narcose is die kans groter, dat is een bijwerking. Als je over moet geven tijdens narcose kan de inhoud van je maag in je longen en longblaasjes lopen. Dat is een zeer ernstige complicatie. Voorkomen is beter dan genezen. Geen water dus.
Dank! Vriend dacht lief voor me te zijn en heeft vanavond sushi gehaald omdat ik daar zo gek op ben. Lekker zout... Heb altijd enorme nadorst van die sushi. Maar ik vraag me dan af he, als ik dan opeens een spoedje zou zijn - want ongeluk of iets dergelijks, dan ben je toch ook niet nuchter?
Als het spoed is niet, dus dan neem je sommige risico's voor lief, omdat afwachten dan gevaarlijker is dan opereren. Maar bij geplande dingen hou je uiteraard de risico's zo klein mogelijk, dus vandaar dan toch nuchter..
nee maar dat is overmacht...ze willen uiteraard zo min mogelijk risico lopen dus als je het zoveel mogelijk kan uitsluiten waarom zou je het dan opgaan zoeken
Veel succes morgen. Nee, maar als het echt spoed is, heb je niet de luxe om daar over na te denken, dan moet iemand geopereerd worden en moeten ze dat risico op de koop toe nemen. Of misschien pompen ze dan de maag leeg, misschien weet iemand dat hier. Edit: ik type blijkbaar te langzaam
toen ik geopereerd werd kreeg ik als instructie dat ik tot 2 uur van tevoren wel heldere dranken mocht zoals water. Maar als dit zo nadrukkelijk wordt vermeld zou ik het niet doen, ze zullen het vast niet voor niets hebben voorgeschreven.
Nuchter zijn is heel belangrijk bij narcose. Ik ben anesthesiemedewerker in opleiding. Als er maaginhoud is, is de kans op braken groot en is er een grote kans dat er dus zure maaginhoud in je longen terecht komt. Dit kan echt heel vergaande gevolgen hebben, dus het is voor je eigen gezondheid je aan de regels omtrent het nuchter zijn ter harte te nemen. Bij een spoed wordt de maag van de patiënt dus ook leeg gemaakt, als de patiënt niet nuchter is. Dit uit veiligheid voor de patiënt. Wat je wel zou kunnen doen is wat klotsen met water om van het droge mond gevoel af te komen succes morgen
Ik heb ook recent een hysteroscopie gehad, pas begin van de middag maar mocht ook vanaf de avond van tevoren niets meer drinken. Ook geen water. Een operatie brengt altijd wel risico's met zich mee, dus alles wat je kunt voorkomen zou ik ook doen. Het lichaam kan in ieder geval echt wel even zonder voor die relatief korte tijd. Sterkte morgen!
slokje water zal geen ramp voor de operatie zijn. meestal krijg je een pilletje voor je weggereden wordt voor de operatie om rustig te worden en die slik je ook met water weg. gaat erom je niet misselijk wordt als je uit de narcose komt. 1e keer heb ik heel veel overgegeven van de operatie. ik ben daar heel gevoelig voor en krijg voor de operatie al medicatie tegen misselijkheid.