Welke opvoeding geef jij, jouw kind/eren

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door mellanie76, 16 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Iedereen heeft zijn eigen ideeen oer opvoeden.
    Wat vind jij belangrijk om aan je kind/eren me te geven en waarom.
    Ben je streng.
    Of ben je heel makkelijk, kan en mag alles.
    Of een soort van middenweg.
    Graag jullie reactie.

Wij geven onze zoon een vrij strenge opvoeding, maar rechtvaardig.
    We zijn erg consequent , nee is nee en ja is ja.
    Zelfstandgheid vinden we heel belangrijk en zelfvertrouwen.
    We laten onze zoon van twee jaar zoveel mogelijk dingen ontdekken
    (wel veilig ) natuurlijk.
    We helpen hem als hij dat aangeeft,
    We willen dat hij zichzelf kan zijn.
    En dat hij gaat ontdekken, waar zijn interesses liggen.
    En natuurlijk veel liefde en veel aa ndacht.

2. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Beheer, even verplaatsen naar Mama en gezin, anders krijgen we weer een hele zinloze discussie. 😊

3. Ijsbergsla

Ijsbergsla Actief lid

7 aug 2015
    185
    12
    18
    Geen

4. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Ik hoor van mensen in mijn omgeving dat we vrij streng zijn, maar dat zie ik zelf niet zo. Ik denk eerder dat onze normen en waarden anders zijn dan de mensen in onze omgeving.

Ik ben redelijk vrij opgevoed en mijn man heel streng. Wij zitten er tussen in. Nee is bij ons niet direct nee, want er is altijd een ander alternatief mogelijk. Zoals nu is hij heerlijk buiten aan het spelen met kinderen en ik had eerst gezegd 19.00 naar binnen, maar omdat ze zo leuk aan spelen zijn, mag hij nog aan half uurtje langer spelen.

Normen en waarden vinden we beide belangrijk. Nu is dit voor iedereen natuurlijk anders, maar hier is dat: respect hebben voor de mensen om je heen. Geen grote mond, niet slaan/schoppen etc.

Hij mag zeker binnen grenzen ook zijn eigen keuzes maken, daar leert hij ook van.

5. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Geen. Ik doe gewoon wat ik (wij) denk(en) dat het beste is. Ik heb ook niks met boeken over opvoeden, heb er nog nooit 1 gelezen.
    Wij doen niet aan strafhoeken of op de gang. Dat werkt niet want dan ben ik alleen maar bezig met mijn kind in de hoek te laten blijven en dan is waar het om ging al vergeten. En buiten dat vInd ik dat niet alles maar gecorrigeerd hoeft te worden dmv een strafhoek. Dat betekent zeker niet dat alles maar kan en mag en zijn er ook grenzen.
    Verder ben ik best makkelijk, zolang de situatie dat toelaat.

6. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Volgens veel ouders ben ik streng.

Ik vind wel dat kinderen een bepaalde discipline moeten hebben naar ouders toe. Aankijken als ik tegen ze praat antwoorden met 2 woorden alleen ja en nee Is er niet bij.

Ik ga geen discussie aan ik ven degene die bepaald. Bij niet acceptabel gedrag krijgen ze straf. Dit kan zijn een consequentie als in niet bij een vriendje spelen, geen tv kijken etc etc. Hoe erger het gedrag hoe hoger de straf.

In andere dingen ben ik weer vrij ze mogen van mij heel veel.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben streng als het gaat om beleefd zijn, manieren e.d.
    Daar hoor ik wel eens over dat ik streng ben.

Waar ik dan weer niet streng in ben is in nabijheid e.d. Ik gebruik een co sleeper...zodra de kinderen huilen of verdrietig zijn ben ik erbij. Ik straf ook niet met strafstoeltjes of hoekjes, ga liever met ze in gesprek.

Ook in dagelijkse dingen, er kan hier bijna altijd iemand komen spelen, ze mogen heel veel (knutselen, kleien, met water en zand spelen) ken best wat ouders die 1 of meer van deze dingen niet in huis hebben omdat ze dat te veel gedoe of rommel vinden.

Over het algemeen laat ik de kinderen zelf de grenzen ontdekken binnen door ons ruim uitgezette kaders.

8. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Grappig dat sommigen zeggen dat ze niet opvoeden of geen opvoedingsstijl hebben. Maar dat heb je toch altijd? Als je kijkt naar wat je kind nodig heeft en per situatie bepaalt hoe je gaat reageren is dat toch ook een opvoedingsstijl? En opvoeden doe je ook onbewust denk ik. Je brengt je kinderen toch het één en ander bij lijkt me.

Ik kan verder nog weinig zinnigs zeggen over hoe wij opvoeden. Onze zoon is 1,5. De opvoeding is natuurlijk al wel begonnen maar ik denk dat onze opvoedingsstijl zich nog volop aan het ontwikkelen is. Nu kan ik wel een heel verhaal gaan schrijven over hoe ik het zou willen gaan doen maar ik merk nu al dat je soms gewoon van je eigen ideeën af moet wijken. Op dit moment denk ik dat we redelijk streng en duidelijk zijn maar ook flexibel genoeg om met zijn fases mee te buigen. Normen en waarden zijn hier wel erg belangrijk maar ook daar kan onze zoon nog niet zoveel mee. Dat blijft nu nog even bij voorleven. Wel is er veel liefde. Als er een keer gemopperd is wordt het ook altijd goedgemaakt met een dikke knuffel. Een keer boos zijn mag best maar zo'n bui moet ook afgesloten worden.

9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ik denk dat ik best streng ben als ik om mij heen kijk. Nee is nee en ik kan absoluut niet tegen gezeur. Na elke maaltijd moet onze peuter zelf haar bordje naar de keuken brengen, als ze klaar is met spelen speelgoed opruim etc.

Een op een tijd vind ik ook heel belangrijk. We doen als gezin veel samen. Maar bijvoorbeeld afgelopen weekend is mijn vriend met ons zoontje samen gaan zwemmen en ik ben met onze dochter naar een speeltuin geweest. Komende zaterdag gaat hij met onze dochter een nachtje kamperen. En zondag gaat we met z'n viertjes naar ballorig :)

Als onze dochter 's nachts naar heeft gedroomd iod mag ze gewoon bij ons in bed. We laten sowieso nooit een van onze kindjes in bed huilen. Veiligheid en geborgenheid staat hier echt op 1.

10. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Er is niks wat jij je kind wil leren?

11. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113

Ik ben 1 van degenen die dat zei. Ik bedoelde meer dat ik niet een bepaalde visie volg van geschreven opvoedstijlen, maar gewoon mijn eigen gevoel volg en doe waarvan ik denk dat het goed is. ik heb dus geen boeken gelezen en gedacht nou deze stijl wil ik toepassen oid.

12. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik ben op sommige vlakken best streng, althans dat zegt mijn vriend.
    Verder ben ik op andere vlakken heel makkelijk.
    Zo hoeft ze der bord niet leeg te eten bijv maar wel een paar hapjes eten.
    Op een verjaardag mag ze best wat ongezonde dingen, thuis eet ze voornamelijk alleen maar gezond.

Laten huilen doe ik niet. Dus huilt ze smorgens mag ze gelijk uit bed. Althans na 7 uur :p daarvoor ga ik constant heen en weer om der te troosten. Bij ziek zijn etc mag ze bij ons slapen.

13. sydneys

sydneys Niet meer actief

Sinds zijn geboorte volg ik hem en zijn onze karakters naar elkaar toegetrokken. Zo voeden we hem op. Hoe is hij? Welke aanpak vind hij het leukste? Welke ik? Welke de papa? Wat werkt het beste?
    En in bepaalde fases kan het iets verschillen.

Ik vind mezelf niet streng. Ik heb enorm veel respect voor mijn zoontje waardoor ik het automatisch terugkrijg, of toch meestal :pl. Ik ben tegen iedereen beleefd waardoor hij het ook overneemt.
    Soms maakt hij een foutje en dan leg ik hem uit dat dat zo niet hoort en hoe hij het wel moet doen. Dus geen :' ik wil een pannenkoekkkkkkkkkk' schreeuwen in een taverne :p maar zachtjes 'meneer' zeggen en als de meneer komt zachtjes de bestelling doen inclusief dankjewel, alstublieft,... ik begeleidt hem dus meer in het proces en laat het hem dan ook netjes met behulp afhandelen op een leuke manier.
    En zo probeer ik dat met alles te doen. Begeleiden, uitleggen zodat hij het begrijpt.

Straffen is tot nu toe niet nodig en ik hoop dat het ook nooit nodig gaat zijn. Hij is tot nu toe ook heel gemakkelijk. Natuurlijk luistert hij pas na 5x als hij op de trampoline aan het springen is en ik hem roep om iets minder leukste doen maar daarvoor is het ook een kind he. :)
    Een kind wat altijd perfect naar alles luisterd, dat hou ik in de gaten want dan klopt er ergens iets niet.

Ik ben zelf Belgisch opgevoed dus ik ben qua vriendelijk zijn denk ik wel streng opgevoed maar zo heb ik dat niet ervaren.
    ik spreek vreemden aan met 'mevrouw' en 'meneer' en niet met 'he! Of zelfs zonder die 'he'.
    Als ik het zebrapad oversteek dan knik ik en niet omdat ik ze wil bedanken omdat ze me niet omvergereden hebben zoals ik hier laatst las. Ik knik of zwaai even omdat ik diegene laat stoppen, en er dus een vorm van communicatie is tussen ons. Bij communicatie tussen 2 personen zeg je altijd even goededag. In dit geval dus dus zo.

zo voed ik dus ook mijn zoontje op.
    Moeilijk om het in het kort uit te leggen want ik heb geen idee hoeveel opvoedingstijlen er zijn en welke ik dus volg. :)

Maar dit zijn enkele voorbeelden uit mijn opvoedingstijl :)

14. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.170
    113
    Hoe streng ik ben hangt er vanaf met wie je vergelijkt en wat je streng of soepel vind. Maar ook nog per kind en situatie afhankelijk
    Zo wil ik wel netjes alstublieft/dankuwel horen vanaf dat ze het kunnen, beleefd praten etc.
    Bord leeg eten hoeft vaak niet, want over het algemeen eten ze (erg) goed dus als het keer minder is is dat niet erg maar wel proeven en afhankelijk van het gedrag van dat moment. Is het echt niet lekker zijn/vinden of uit vervelend gedrag... Wel blijf je zitten tot iedereen klaar is.
    Snoep en/of koek krijgen ze wel elke dag, net als aanmaaklimonade. Als ze naar anderen gaan is het "ze mogen alles eten en drinken behalve de 18+ dingen" ;)
    Liever bij ons in bed en slapen dan in eigen bed en janken.

Voor de rest van ik zelfredzaamheid een belangrijk iets, zelf aan kunnen kleden, zelf brood klaar maken, op tijd zindelijk... maar ook zelf dingen durven te vragen aan anderen.

15. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dat verwachtte ik al. En ik denk dat best veel mensen dat doen. Ik ben zelf ook niet echt van het volgen van één bepaalde visie of stroming. Overal zit wel iets goeds en al helemaal bij je eigen gevoel.

16. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    ik heb een pedagogische opleiding gedaan (en best veel pedagogische werkvervaring) en had dus al een soort "opvoedstijl".
    behoefte aan boeken lezen heb ik niet zo dus.
    wel over babies, daat wist ik niet veel van.

maar ik merk dat ik veel softer ben. ben niet van het laten huilen, al vroeg in eigen bed slapen, schema´s etc.
    maar toch wel een bep structuur hoor

veel liefde en vooral geborgenheid.ook al betekent dat vaaak opstaan in de nacht of troosten (heb een slechte slaper)

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.188
    16.522
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wij zijn geen strenge ouders.
    Hier kan en mag veel.
    Hier is een nee niet definitief een nee en zoeken we naar een gulden middenweg wat goed voelt voor beide partijen en dat werkt uitstekende en de kinderen gedijen er goed bij.
    Ze moeten respect en fatsoen hebben voor hun medemens maar moeten geen ja knikkers worden en mogen hun mening uiten.
    Ik vind ouders in mijn naaste omgeving soms echt overdreven betuttelend mbt hun kinderen maar wellicht vinden ze mij te makkelijk haha.

18. Ijsbergsla

Ijsbergsla Actief lid

7 aug 2015
    185
    12
    18
    Nee ;)

Ik weet heel veel over opvoeden en ik kan geen juiste manier benoemen. Het allerbelangrijkste is dat je het goede voorbeeld geeft grenzen waar nodig en verder héél erg veel echte liefde en aandacht. Zeg jij maar waar dat onder schaalt volgens mij gewoon onder het kopje nornaal.

19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit is ook hoe wij het doen ongeveer :)

20. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Dan is DAT toch de manier waarop jij je kinderen opvoedt?

Deel Deze Pagina