Zindelijk maken; dag 1

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by lilo77, May 1, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lilo77

lilo77 Bekend lid

Jul 2, 2009
    692
    10
    18
    NULL
    NULL
    In een eerder topic vertelde ik al dat ik ons zoontje (3 jaar) zindelijk wil maken in een week (n.a.v artikel in de ouders van nu).
    Vandaag dag 1: 2x op het potje geplast jippie, 3x natte broek/vloer dweilen en 1 poepbroek. Ik vond het niet slecht voor n eerste dag en ben supertrots. Morgen weer verder...

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,272
    6,801
    113
    Goed hoor...

Succes

3. GaiaGaia

GaiaGaia Bekend lid

Jul 4, 2011
    650
    0
    0
    Oohh ik lees mee! Goed zeg!
    Onze dochter is nu 2 jaar en bijna 3 maanden en zegt dat ze moet poepen voordat ze het gaat doen en als ze het daarna gaat doen, gaat ze achter de eettafel staan :) Lijkt mij wel het moment om te beginnen.
    Zou alleen willen dat het wat mooier weer wordt, kan ze gewoon in d'r onderbroekje en blote benen lopen. Is voor mij ook wat minder werk, aangezien ik nog een meisje van 1 jaar heb rondtijgeren :)
    Hoe vindt je zoontje het?
    Succes!

4. Happygirl86

Happygirl86 Fanatiek lid

Mar 14, 2009
    2,318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    hier wacht ik ook al op het mooie weer :) en dan gaan we beginnen. Mijn zoontje is nu 2,5,

Maar al knap gedaan hoor!

5. lilo77

lilo77 Bekend lid

Jul 2, 2009
    692
    10
    18
    NULL
    NULL
    Dag 2; heel veel dweilen maar ook een heel aantal keren op het potje geplast. Ik heb wel het idee dat hij het een klein beetje doorkrijgt. Kijk mama...plas op grond, dat is niet goed he, moet op het potje (zijn zijn woorden) en ook al een paar keer spontaan op het potje gaan zitten ( mama, ik denk dat er een plas komt...helaas kwam er dan niks). Hopelijk zijn we op de goede weg. Doorzetten maar!

6. Schaapje1977

Schaapje1977 Bekend lid

Aug 21, 2012
    840
    0
    0
    Gaat goed hoor! Succes!

7. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik zou inderdaad doorzetten, hij begrijpt dat hij de oorzaak van de natte vloer is en dat hij beter op het potje/wc kan gaan zitten. Maar is het voor een knul van 3 niet makkelijker op de wc? Hier wilde dochter met 2j2mnd meteen op de wc, zoon ging een hele tijd op het potje omdat hij echt te klein voor de wc was, maar inmiddels gaat hij al een half jaar op de wc. En sinds dat hij bij de deurkrukken kan gaat hij helemaal zelf.

8. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

Jun 26, 2006
    5,288
    1
    0
    Putte
    Wat goed!

ben benieuwd hoe het vandaag gaat :)

9. baby angie

baby angie Actief lid

Jun 22, 2009
    133
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben gister ook begonnen . 3x natte broek .... ik vroeg even van tevoren nog (1 minuut ofzo) moet je plassen ? nee mama ! met poepen voelt hij het zelf aankomen zeg maar , maar met plassen dus nog niet . moet ik nu toch gewoon doorgaan of is het nog te vroeg ?:(

10. september08

september08 Fanatiek lid

Oct 20, 2008
    3,356
    4
    38
    Gewoon doorgaan hoor!
    Ze moeten even wennen en zijn vaak druk met spelen.
    Ons zoontje gaf het zelf aan met 2,5 dat hij op het potje wilde.
    Stond er en ging er eerst 1keer in de paar dgn op als hij zin had.
    Niets pushen, maar meteen gebruik gemaakt van zijn reactie.
    Ik heb een kleine week ongelukjes gehad.
    En daarna ook nog heel af en toe, maar daar normaal op reageren en misschien wat vaker op de pot of toilet zetten.

11. lilo77

lilo77 Bekend lid

Jul 2, 2009
    692
    10
    18
    NULL
    NULL
    Dag 3; een moeizame dag... S'ochtends moest hij niet plassen, er kwam gewoon niks! naar de speeltuin luier om, smddags paar keer dweilen en toen opeens zei hij dat hij moet poepen. Dus op het potje en toen kwam er een grote plas ( ook goed natuurlijk).
    Bijkomend vandaag was dat kleine zus van 1 jr en 8 mnd ook mee wil doen. Dus deed ze haar broek uit en ook op het potje. Hoe zouden jullie hier mee om gaan. Ik ga ervan uit dat ze nog te klein is om zindelijk te worden ( hoewel het wel een bijdehandte tante is)

12. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,523
    3,772
    113
    Nee, niks te klein. Lekker mee laten doen en gelijk doorpakken! Het zou super zijn en meisjes zijn vaak vlotter dan de jongens.

13. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Hier 2 weken geleden begonnen... hier wel meteen op de wc overigens! Ze hebben namelijk niet overal een potje en ik was toch écht niet van plan deze mee te nemen.
    Na 2 ongelukjes op dag 2 eigenlijk zo goed als plaszindelijk. Ze voelt het ook goed aankomen, al zegt ze soms ook dat ze moet poepen terwijl er dan een flinke plas komt!
    Tijdens de slaapjes draagt ze wel nog een pamper.

Het poepen is even een ander verhaal, want nadat ze dat dus in het begin 3 dagen heeft 'opgehouden' was die poep zo hard geworden dat het pijn ging doen...
    Ze wilde toen overigens niet meer in de pamper poepen maar ook niet op de wc. Tja...
    Uiteindelijk toch weer de pamper aan gedaan om te poepen, gaf haar (en ons) iets meer rust en nu poept ze weer iedere dag, waarvan ze nu 1x op de wc heeft gepoept en verder in de pamper!

Vandaag wilde ze voor het eerst de pamper weer uitlaten, dus hoop dat ze ook snel op de wc wil poepen en dat het geen pijn meer doet (tja, hoe langer je wacht hoe moeilijker het gaat natuurlijk!)...

Ze is overigens panisch voor ongelukjes dus probeer er ook voor te zorgen dat het allemaal goed gaat. Is voor haar anders echt een domper...
    Merk wel al dat dwingen geen zin heeft en dat je er heel luchtig over moet doen en haar zelf ook de keus geven of ze op de wc of in de pamper wil poepen. Dat ophouden wil ik liever niet nog een keer meemaken!

Lilo: zou haar gewoon mee laten doen hoor!

Het is even erg intensief dat zindelijk maken, maar wel erg fijn als het lukt! En niet opgeven inderdaad...
    Gewoon pamper uit laten overdag en regelmatig op de wc zetten (in het begin ieder uur of soms wel vaker!).

14. palmie37

palmie37 VIP lid

Jun 8, 2009
    5,294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Wij zijn gisteren begonnen en moet zeggen dat ik het nooit verwacht had maar het gaat heel erg goed:D vandaag heeft ze al 3 keer op het mini toiletje gezeten en geeft zelf elke keer aan wanneer ze moet plassen, echt goed, op de wc wil ze nog niet dus dat gaan we dan ook maar niet forceren, we denken dat dat ook vanzelf wel komt! Als we weggaan heeft ze nog wel een luier om maar zodra ze ook echt op de wc gaat blijft ie gewoon af! Ze is elke keer zo trots als ze heeft geplast en wij ook:)

15. september08

september08 Fanatiek lid

Oct 20, 2008
    3,356
    4
    38
    Goed allemaal zeg.
    Over het zusje, gewoon mee laten gaan.
    Wie weet pikt ze het goed op en wil ze graag, dan heb je er zo 2 zindelijk.
    Mijn jongste van 1,5 wil ook ppssst... plassuh, als de oudste gaat. Ik zet hem er dan gewoon plast nooit, maar kan er maar gewend mee zijn.

Poepen komt heel vaak voor dat ze dan wel een luier willen. Gewoon doen, komt later wel. Obsipatie en daarna niet meer op de wc willen kan heel groot worden... Dus lekker even laten!!

Succes!!

16. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,859
    19,254
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Wij zijn nu drie dagen echt bezig. Daarvoor hebben we er al wel regelmatig met hem over gepraat. Hij weet dat zijn vriendjes bij de gastouder ook op de wc poepen en plassen. We lazen al regelmatig een boekje over zindelijk worden met hem. En hij begon er zelf ook vaak over. We hebben nu vakantie, dus dit leek ons een mooi moment om te beginnen.

Dag 1:
    's ochtends binnen een half uur na het ontbijt kwam hij ineens aamet zijn hand tegen zijn billen "mama ik moet poepen."
    "Prima, dan ga je op het potje. "
    "Dat wil ik niet."
    "Maar je gaat niet op de vloer poepen, dus je gaat op het potje."
    En toen ging het prima, gepoept en geplast. Helaas daarna alleen maar natte broeken gehad,.

Dag 2:
    Veel natte broeken. Eén keer spontaan op het potje gegaan. Mijn man kwam zelf terug van de wc en toen zag hij hem zitten, helemaal uit zichzelf!

Dag 3:
    In de broek gepoept en een paar keer in de broek geplast. Pas 's avonds ging het weer goed. Hij vroeg ineens of hij een onderbroek aan mocht (hij liep in zijn blote billen). Toen hebben we hem gevraagd of hij moest plassen. Hij zei nee, maar we hebben gezegd dat hij toch even op het potje moest voordat hij een onderbroek aan kreeg. Toen heeft hij geplast, dus dat hebben we natuurlijk even gevierd.
    Binnen een half uur ging hij uit zichzelf nog een keer.

Ik vind het nog niet echt goed gaan. Eigenlijk had ik gehoopt dat het minstens zo vaak goed zou gaan als dat er ongelukjes gebeuren. Dat is helaas niet het geval. Maar we blijven het gewoon proberen.

Ik heb wel het idee dat het beter gaat als hij echt helemaal in zijn blote billen loopt. Vanmiddag hebben we veel buiten gespeeld en ik vond het nog te koud voor blote benen. Maar ik heb het idee dat hij het dan makkelijker laat lopen. Dus ik hou hem toch maar wat meer binnen in zijn blote billen. Volgens mij voelt hij het dan toch beter dat hij geen luier aanheeft.

17. tukker

tukker Fanatiek lid

Dec 1, 2009
    2,980
    17
    38
    Hier ook bezig omdat ons meisje het zelf aangeeft. Geen luier aan! zij ze eergisteren.

Ze kan het goed ophouden. Ze heeft het aan, we gaan naar de wc. Ze doet een grote plas op de wc.

Onderbroek en broek weer aan. En binnen 15 min een ongelukje.

Ze zegt dan kijk broek nat.

Ik loop dan weer met haar naar de wc of ze nog plassen moet.

En aan het eind van de middag is ze te moe en vergeet ze het ook makkelijker.

Ik zet nu wel door hoor.

18. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    1 week geleden waren wij ook begonnen en nog steeds zijn we bezig.

Dus 1 week was het echt overal plassen en niet op het potje willen. In het begin was ik echt beu en wou stoppen, maar ik ben nu blij dat we dat niet gedaan hebben.

Maar sinds gisteren zit ze nu zelf op het potje, ze plast en poept ook. Het is ook nog wel dat ik haar herinner dat ze op het potje moet. Zelfs gisteren naar buiten gaan heeft ze luier omgehad en het ging prima. Gisteren 1 en vandaag heeft ze ook 1 ongelukje gehad. Hopelijk blijft het vandaag bij 1.

Alleen nu gaat ze ook naar de creche en daar willen ze haar dan luier aandoen, omdat ze volgens hun nog niet beseft. Want daar plast ze niet op potje. Maar ik ga hun zeggen dat ze haar luier uit moeten laten.

19. koala28

koala28 Niet meer actief

Hier sinds gisteren bezig (hij is nu 3,5 jaar). Overdag geen luier.
    Tot nu toe constant natte broeken.
    We proberen nu elk uur op de wc te zetten. Maar hij plast dan niet. Paar minuten later loopt hij met een natte broek. Eerste paar natte broeken gaf hij nog aan en vond hij vies. Maar nu loopt hij gewoon door.
    We gaan nu proberen om vaker naar de wc te gaan. Kijken of het zo lukt.
    Heb geen verkleiner, moet deze nog halen. Misschien gaat het dan beter.
    Onze jongste wil ook op de WC als zijn broer geweest is dus die doen we ook maar gelijk. Wie weet.
    Vanavond en morgen is de oudste bij zijn oma. Hopelijk zet m'n moeder het ook door overdag zonder luier.

20. ladytijger

ladytijger Fanatiek lid

Dec 5, 2008
    2,577
    0
    0
    Hoorn (noord-holland)
    Hier ook een bijna 3 en een half jarige die het zinderlijk zijn ook niet echt boeit. Word er soms wat moedeloos van. En sinds zaterdag hem ook geen luier meer overdag aan gegaan ook niet als we weg gaan. En als we weg gaan plast hij niet. Maar zodra we thuis zijn wel om de haverklap in zijn onderbroek. Voorlopig zetten we hier ook wel door ook al begin ik het poep uit zijn onderbroeken halen behoorlijk zat te worden.

Share This Page