Zaad onderzoek uitslag?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Vlinder2710, 29 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder2710

13 dec 2017
    20
    1
    3
    Vrouw
    Hoi meiden,

Ik lees al een tijdje mee maar vind het nu tijd om zelf iets te plaatsen.

Ik weet sinds kort dat ik pcos heb, hiervoor slik ik clomid en die slaat goed aan. Nu hebben ze bij mijn man een zaad onderzoek gedaan om uit te sluiten dat er bij hem niks aan de hand is.

Ik kan de uitslag online inzien maar snap er weinig van. Snap wel dat het niet goed is. Maandag belt de gyneacoloog ons, op dit moment heeft ze vakantie. Kunnen jullie mij helpen?

Microscopie:
    Sperma conc. 5
    A+B 14
    C 4
    D 86
    Bew sperma 18
    Vitaalkl 48

Morfologie:
    Norm sperma 1
    Vcm 3.8

Dabkjulliewel alvast

2. miniVosje

miniVosje Fanatiek lid

13 apr 2017
    2.538
    1.685
    113
    Heel veel uitleg kan ik er niet om geven.
    Maar de a,b,c,d slaat op de bewegelijkheid. Meestal moet a boven de zoveel %zijn of a en b boven een bepaald procent.

Maar wat ik heb geleerd is dat de vcm het meeste zegt. Dit is het gemiddelde van volume, bewegelijkheid en vorm.
    Dit is normaal wel iets hoger.

Mijn vriend had een vcm van 6 dus net iets hoger. Maar werd aangeraden om iui te starten.

Probeer niet te straks erop vast te staren. Is dit het eerste onderzoek? Meestal krijg je na 3 maanden nog een zaad onderzoek omdat dan de voorraad vernieuwd zeg maar. En dat kan soms hele verschillen geven

Vlinder2710 vindt dit leuk.
  3. Vlinder2710

13 dec 2017
    20
    1
    3
    Vrouw
    Dankjewel voor je berichtje, wat fijn dat je me uitleg geeft.

Ja dit is voor hem het eerste onderzoek ik heb al van alles gehad maar heb dus pcos. Daar kon ik mee leven. Maar nu ligt het aan ons beide maak me zo druk dat het misschien nooit gaat lukken.

Weet wel dat die op een maandag zn zaad in moest leveren en dat weekend heeft die het er zeg maar lekker van genomen met drank en sigaretten. Daar was ik al totaal niet over te spreken. Hij is zelf ook erg geschrokken van de uitslag en voelt zich schuldig. Hij kan er niks aan doen. Behalve dat die zijn levenstijl moet beteren. Ik hoop zo dat het volgende onderzoek beter gaat worden.

Hoelang zijn jullie al bezig? En is bij jou verder alles goed?

4. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

@Littlegirl1989 heeft hier veel verstand van en kan het altijd goed uitleggen vind ik!

Vlinder2710 vindt dit leuk.
  5. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Lief dat je dat zegt @Flamingooo !

Ik mis wel een aantal uitslagen bij je, is dit via het ziekenhuis?
    De concentratie zaadcellen in de volledige zaadlozing (concentratie) lijkt erg laag te zijn, namelijk 5. Deze verwacht je boven de 15 (miljoen zaadcellen per ml). Ik mis echter het volume. Vaak zie je dat het volume dan namelijk heel hoog is (heel veel vocht erbij) en dan is dat niet zo heel spannend. Zeker omdat de VCM niet idioot laag is.
    Vergelijk het met een zee met vissen. Je weet nu wel hoeveel vissen er per liter water in de zee zwemmen, maar zonder dat je weet hoe groot die zee is heb je nog geen idee hoeveel vissen het zijn. Als de zee heel groot is heb je alsnog heel veel vissen, is het maar een vijver dan valt dat tegen.

De getalletjes a,b, c en d staan voor hoe bewegelijk de zaadcellen zijn. Normaal gesproken wil je dat a en b samen boven de 32% komen dus de bewegelijkheid is een stuk minder dan je zou wensen.

Ik vind het moeilijk te rijmen met de VCM omdat die toch nog 3,8 is. Die 3,8 staat voor miljoen zaadcellen in de volledige zaadlozing die goed bewegen.. Dus eigenlijk het aantal goed functionerende soldaten dat er binnenkomt om de klus te klaren na de zaadlozing. Met zo'n concentratie icm die morfologie zou ik denken dat die echt lager is, vandaar dat ik denk dat de concentratie niet afwijkend is maar vertekend door een verhoogd volume. Dan blijft alleen slecht bewegend zaad over. Dat is wel een belangrijke waarde, de bewegelijkheid zegt veel over jullie kansen. Een VCM van 3,8 is verlaagd, maar niet zodanig dat je geen kans maakt.

Met deze waarde kom je vaak wel in aanmerking voor IUI. Vaak kunnen ze kijken hoe de waarde na opwerken is. Ze kunnen dan de best bewegende zaadcellen er nog uithalen. Het is ook niet zo extreem slecht dat je meteen door moet zetten naar IVF ofzo.
    Vaak laten ze je bij zo'n waarde over 6wkn nogmaals het onderzoek herhalen, omdat semenanalyse ontzettend kan schommelen. Blijft de waarde dan nog zo laag is de kans aanwezig dat jullie richting IUI gaan.

Ik zou hem iig met klem aanraden om wat aan zijn leefstijl te gaan doen ja. Zowel roken als drinken zorgen voor slechtere uitslagen. Lijkt me kleine moeite voor hem om zich daar een beetje in te gaan gedragen als jullie graag kinderen willen.

Loes34, Rosa5, miniVosje en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Vlinder2710

13 dec 2017
    20
    1
    3
    Vrouw
    Littlegirl1989

Wauw wat een super uitleg! Ik heb nog wel wat andere waardes. Dit is inderdaad in het ziekenhuis onderzocht. Wat ik vreemd vond is dat in de informatie folder die we mee kregen niks over in stond dat het zaad op lichaamstemperatuur moest worden vervoerd. Mijn man heeft nadat hij het potje heeft gevuld ook nog snel gedouched en daarna zijn we pas gaan rijden. We waren precies binnen 60 min in het ziekenhuis om het af te leveren.

Ik zal hier nogmaals de uitslagen zeggen maar dan volledig.

Microscopie:
    Sperma conc. 5
    A+B 14
    C 4
    D 86
    Bew sperma 18
    Vitaalkl 48

Morfologie:
    Norm sperma 1
    Cytopl drl 1
    Vcm 3.8
    Bzh morf @3
    IGg mar test 0
    IGa mar test NU
    Conc rondc 1.5
    Rondc leuko 0.1
    Ov rondc 1.4
    Pmsd 0.7
    Conclusie @4

Dit is alles wat ik heb. Vanaf welke vcm waarde gaan ze over op ivf? Ik heb hem ook goed duidelijk gemaakt dat hij die alcohol doordeweeks sowieso laat staan want hij dronk iedere avond 3 of 4 flesjes bier en in het weekend nog veel meer! Vind het gewoon zo raar dat de uitslag redelijk 'slecht' is. Haal allerlei scenario's in me hoofd wat ik natuurlijk niet moet doen.

7. Littlegirl1989

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Iig genoeg redenen om te vragen het zaadonderzoek nogmaals te herhalen zou ik zeggen. Zonde als je je dadelijk gek laat maken zonder redenen. Hier stond manlief bovenaan de trap, gaf mij het potje, dat ging in mijn binnenzak of tussen mijn borsten (dat laatste schijnt dezelfde temperatuur te zijn als bij de man zeg maar, maar ziet er zo idioot uit :roflmao:), zsm richting zkh en zsm bij het lab. Ondertussen kon mijn man dan douchen als ik onderweg was.

Ik zie eigenlijk nog steeds geen volume. De rest van de waardes die je nu hebt toegevoegd maken het verhaal niet echt anders en zijn ook niet heel baanbrekend in de uitslag.

Op basis van alleen een afwijkende semenanalyse wordt niet zo vaak direct gekozen voor IVF, iig niet als je de richtlijnen volgt. Dan is er vaak toch ook een aanvullende reden bij de vrouw, of de IUI is niet succesvol geweest. Als de semenanalyse onder de 1miljoen zit wordt vaak sowieso uitgeweken naar ICSI.

Het is altijd lastig om dat op basis van alleen een eenmalige semenanalyse te roepen, dus even met slag om de arm. Een arts kijkt naar het brede plaatje en kiest dan een goede behandeling, maar onder de 1miljoen heeft het volgens de richtlijn vaak niet zoveel zin om IUI te doen en wordt geadviseerd direct ICSI te starten.

Qua alcohol is het advies matig en vooral niet opsparen. Juist die grote hoeveelheid in 1x is heel schadelijk. Dus liever doordeweeks 2 biertjes dagelijks en dan in het weekend ook houden bij 2 dan doordeweeks niet meer drinken en in het weekend alles inhalen. Liever nog gewoon geen alcohol. Roken is sowieso gewoon slecht.
    Verder warmte in de mannelijke gebieden vermijden: geen strakke broeken, niet teveel fietsen en geen warme baden of hele hete douches. Ook geen laptops ed op schoot.

Loes34 vindt dit leuk.
  8. Vlinder2710

13 dec 2017
    20
    1
    3
    Vrouw
    Ja dat willen we ook gaan doen. Wat een gedoe zeg steeds in onzekerheid. Maak mezelf echt gek. Haha nou de volgende keer zal ik het tussen me borsten stoppen en rijden maar.

Wat is de formule dan? Dacht al wel dat je aan die toegevoegde waardes niks had. Ik zag trouwens nog 1 stukje staan die ik nog niet had overgenomen:)

Macroscopie:
    Hoeveel ejacul 4.8
    Ph semen 7.5
    Constitentie visceus

Staat hier de volume bij dan? Anders weet ik het ook niet meer :D
    Ik weet het met de alcohol en roken. Ik zit op moment aan de chlomid en heb ook al wel tegen hem gezegd dat hij er ook wat voor over moet hebben. Nu is het natuurlijk niet zo dat die ieder weekend helemaal straalbezopen is maar ik denk soms echt wat is er nou zo moeilijk om het te laten staan. Met roken net zo, we willen samen zwanger worden dus moeten we er samen alles aan doen. Ik hoop ook echt dat die het gaat in zien en uit eindelijk zegt van je hebt gelijk.

Vind het in iedergeval Super fijn dat je er zoveel vanaf weet en mij uitleg geeft.

9. Littlegirl1989

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Yes, dat is hem haha.
    Het volume is 4,8ml en dat is inderdaad echt heel fors boven gemiddeld (normaal tot 1,5-2ml). Klopt mijn vermoeden toch ;)
    Om terug te komen op die vissen: er zitten weinig vissen in per liter water, maar dat komt omdat je heel veel zee hebt, niet omdat je weinig vissen hebt.
    Probleem is dus vooral de bewegelijkeid en dan zou ik je echt focussen op leefstijl, want die kan dat soms fors beïnvloeden.

De formule is
    VolumeXconcentratieXpercentage A+B/100
    M.a.w. Het aantal goede spermacellen (a+b) in volledige ejaculaat.

Fennec vindt dit leuk.
  10. mamalacht

mamalacht Actief lid

19 apr 2017
    385
    267
    63
    4,8 ml kan best een normale waarde zijn (al is het aan de hoge kant), maar niet na 2-3 dagen onthouding (je schrijft er niet bij hoe lang je man zich heeft onthouden, werd dat wel door het ziekenhuis meegegeven dan?).

11. Vlinder2710

13 dec 2017
    20
    1
    3
    Vrouw
    Nu snap ik het beter, littlegirl1989 je legt het zo goed uit!! Super bedankt daarvoor.

12. Vlinder2710

13 dec 2017
    20
    1
    3
    Vrouw
    Mamalacht

Mijn man heeft zich 3 dagen onthouden dat stond wel in de folder (tussen 2 en 7 dagen bij voorkeur 3) dat het dan t beste is.

13. Vlinder2710

13 dec 2017
    20
    1
    3
    Vrouw
    Ik heb nog 1 vraagje, wat houd
    Bew sperma 18
    Vitaalkl 48 dan precies in?

14. Littlegirl1989

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Die bew sperma 18 staat voor A+b+c samen. De D categorie is namelijk onbewegelijk, dus 18% beweegt. Maar C houdt eigenlijk in dat het op de plek wel beweegt, maar niet vooruit komt, dus daar heb je ook weinig aan. Vandaar dat ze voor fertiliteit uitgaan van a en b, en c buiten beschouwing laten.

Vitaalkl moest ik even nazoeken, nooit echt naar gekeken eigenlijk. Maar het staat voor vitaalkleuring, die doen ze als de bewegelijkheid (a, b en c) onder de 50% uitkomt. Ik kan er niet heel veel over vinden, maar het laat volgens mij zien hoeveel zaadcellen ook daadwerkelijk dood zijn. Dus ik denk dat het controleert of het zaad alleen onbewegelijk is, of echt dood is. In jullie geval is ongeveer de helft dus dood. Ik zou denken dat als je uitgaat van 86% onbewegelijk dat er dus ook nog een deel is dat wel leeft maar niet beweegt. Maar ik durf niet goed te zeggen wat die waardes voor gevolgen hebben. Ik denk dat die meer interessant worden als men op zoek is naar afwijkingen in het lichaam van de man. Bij fertiliteit doet het er minder toe of ze niet bewegen doordat ze dood zijn of door andere oorzaken.

15. Vlinder2710

13 dec 2017
    20
    1
    3
    Vrouw
    Dankjewel. Zag dat jij zwanger bent:) gefeliciteerd hoor! Gaat alles goed met jou en de baby?

16. Littlegirl1989

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Graag gedaan, hopelijk mag het snel raak zijn voor jullie!

En hier gaat alles goed gelukkig met kleintje en met mij. Laatste loodjes!

17. Vlinder2710

13 dec 2017
    20
    1
    3
    Vrouw
    Heel veel succes met de laatste loodjes, straks alleen maar genieten! Is het jullie eerste?

Hoop het ook maar op moment zie ik het allemaal niet zo rooskleurig in.

18. Vlinder2710

13 dec 2017
    20
    1
    3
    Vrouw
    Even een update, vandaag contact gehad met de gyneacoloog, hele verhaal uitgelegd en ze vond het verstandig om de test volgende week te herhalen omdat het bij ons thuis en tijdens het transport niet helemaal goed is gegaan. Ook gaf ze aan echt even geen alcohol te drinken hier is mijn man van geschrokken... nu die het van een echte arts heeft gehoord... Ze gaf aan dat 3 miljoen niet schrikbarend slecht is. En het een moment opname is. Het kan zijn dat het de volgende keer hoger is dan is er weinig aan de hand. Als die lager is krijgen we een behandelplan waarschijnlijk iui. Omdat wij nog nooit een echte kans hebben gehad mogen we het ook nog even zo proberen met clomid. Ben enigzins opgelucht, hopelijk is de volgende test beter.

Deel Deze Pagina