erfrecht

Discussie in 'De lounge' gestart door mamameer, 4 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Onlangs is een familielid van mij overleden, de kinderen willen niets van de erfenis, aangezien dat schulden zijn. De overleden persoon had geen partner meer want deze waren gescheiden. Er is nog een ouder van dit familielid, en broer. zelf sta ik er verder vanaf. maar ik vroeg mij af, hoe zit het met het erfrecht tav de ouder en broer van de overleden persoon? moeten die ook nu al ergens afstand van doen, of moeten die wachten tot de kinderen dit hebben gedaan?
    Als iemand hier tips of advies in heeft graag. eventueel via PB kun je mij ook bereiken en kan ik eventueel nog extra informatie delen.

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Als er geen testament is, bepaalt de wet wie de erfgenamen zijn. Dat gebeurt in deze volgorde:

1. echtgenoot of geregistreerd partner en de kinderen
    2. ouders, broers en zussen
    3. grootouders
    4. overgrootouders

Ze kunnen pas afstand doen nadat de voorganger heeft geweigerd.

Hebben ze al het register geraadpleegd of er een testament is?

cosdy vindt dit leuk.
  3. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    naar mijn weten is er geen testament. Goed om die lijst te weten.
    Ik heb ook bij het online juridisch loket wat informatie gevonden.

ik zag ook dat eventueel nog weer verder gegaan wordt nadat bijv. De broer heeft afgewezen ook zijn kinderen nog moeten afwijzen. Best een complex verhaal.

4. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.880
    113
    Noord-Holland
    Ja dat afwijzen loopt door in de familielijn. Wat mss beter is, is al er hoger in de lijn iemand beneficiair aanvaardt zodat niet iedereen daarna hoeft te verwerpen. Dat zou ik alleen wel navragen bij juridisch loket of notaris.

5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Erfrecht is heel rot. Wij hebben net alles zuiver aanvaard maar omdat pa de verdeling 1/100 mam, 33/100 kinderen heeft gedaan zijn we nu bij t hoofdstuk belasting aangekomen... nog ellendiger pfff

Echt ingewikkeld stelsel zo hoor in nl. Je zou t gewoon vertikken om dood te gaan :|

6. heidiane

heidiane Fanatiek lid

5 jul 2010
    1.724
    1.647
    113
    O dus is beneficair aanvaarden bijna het veiligst. Nooit gedacht dat schulden van iemand zover door konden werken. :eek:

7. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Kost wel geld overigens. Uitzondering voor minderjarigen

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ja en bij beneficiair aanvaarden kan er nog een hoop werk bij komen kijken met uitzoeken van wie er nog geld krijgt en je moet iedereen op de hoogte stellen enzo.
    Als er dan een hoop schuldeisers zijn ben je echt wel even bezig.

Wij hebben verworpen, niet per se om die reden, maar dat speelde voor mij ook wel mee.

GroeneBomen en Sophy vinden dit leuk.
  9. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.880
    113
    Noord-Holland
    Kijk dat wist ik niet, dus dat is ook niet persé gunstig. Ingewikkeld allemaal.

10. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Ja het is een heel complex geheel! Het is wel nodig dit goed uit te zoeken. Zodat het niet alsnog bij de laatste in lijn terecht komt, dat zou wel heel erg vervelend zijn.

11. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Klopt! Ben blij dat wij allen zuiver konden aanvaarden.

De erfrechtverklaring vond ik trouwens ook pittig geprijst maar ja, anders heb je geen zicht op de rekeningen etc

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Wat een gedoe! Bij ons was het de nicht van mijn vader die was overleden. Die had geen partner en er was geen testament.

Omdat mijn vader niet meer leeft kwamen ze bij mij en mijn zus.

Wij hebben het beneficair aanvaard. Bij de gemeente heb ik daar alles moeten tekenen. Kosten 7.50 euro. Als het via een kantoor ging was het tig euro per handtekening.

Inmiddels zijn we 3 haar verder en nog geen geld gezien. Het beneficair aanvaarden was voor ons het makkelijkste. Als je het afwijst moet je naar de rechtbank. Daarna nog een keer omdat ze misschien kwamen voor zoon.

Ze had geen schuld en weinig kapitaal, huisje op de camping, verwaarloosde auto en tig neefjes en nichtjes of kinderen daar weer van. Het was het rompslomp in ieder geval niet waard.

Het duurt een eeuwigheid omdat ze eerst iemand aan moeten stellen, iedereen moeten vinden ( die persoon aanvaarden), dan iedereen hun wensen doorgeven ( aanvaarden, afwijzen etc). Wachten tot alles binnen is, kosten lopen dan gewoon door.

Alles moet getaxeerd worden, eventueel bezwaarschrift als je het niet eens bent met de lijst, weer wachten tot alles binnen is.
    Geld verdelen, eventueel bezwaarschrift. Wachten tot alles binnen is en dan krijg je ooit wat er dan nog van over is het geld.

Afhankelijk van de hoeveelheid of je belasting moet betalen. In ons geval absoluut niet.

Succes!!

Deel Deze Pagina