Kies laten trekken of wortelpunt behandeling?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Marloes89, 29 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marloes89

Marloes89 Actief lid

13 sep 2013
    235
    0
    0
    Thuiszorg
    Almelo, Overijssel
    Hallo allemaal,

Ik heb voor een aantal weken geleden een gigantische wortelpunt ontsteking aan mn kies gehad en heb een AB kuur gekregen.
    De pijn was bijna volledig weg en nu begint de ellende weer.
    Nou heb ik volgende week een afspraak voor een apexresectie (wortelpunt behandeling) maar ik twijfel er sterk aan om deze kies gewoon te laten trekken. Aangezien ik zoveel negatieve verhalen heb gelezen dat zo'n behandeling herhaald moest worden en ik wil er ook niet tijdens mijn kraamtijd mee zitten.
    Ik hoop dat ik de kaakchirurg ervan kan overtuigen om het te trekkwn ipv zo'n behandeling.

Wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes Marloes

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.216
    16.574
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hoi,
    Je hebt eerder al een topic geopend en ik zou die kies er echt uit laten halen.
    Hij zit achter in je mond en die kun je makkelijk missen.
    Ik heb afgelopen oktober een achterste kies bovenin eruit laten trekken na zeker een jaar aanmodderen en ik heb er spijt van dat ik het niet eerder heb laten doen.
    Ik heb in tijden niet zo heerlijk kunnen kauwen en eten en ik mis hem geen moment en vooral geen pijn meer hoeven hebben in je mond is zo heerlijk.

3. Marloes89

Marloes89 Actief lid

13 sep 2013
    235
    0
    0
    Thuiszorg
    Almelo, Overijssel
    Hallo,

Bedankt voor je reactie.
    Dit is trouwens de eerste keer dat ik een topic open met dit onderwerp maar toch bedankt.

4. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Het ligt eraan. Op zich zou een wortelpunt behandeling echt afdoende moeten zijn om van de pijn en de ontsteking af te zijn. Ik heb er zelf nooit een gehad, mijn kiezen braken gewoon standaard na een wortelkanaalbehandeling ;) dus nooit aan toegekomen. Ik heb nu 3 wortelkanaalbehandelingen gehad en dus alledrie in stukjes gebroken binnen een paar maanden. Als ik het weer aan de hand zou krijgen, zou ik meteen laten trekken. Maar mijn tanden en kiezen zijn heel broos en het ligt er maar net aan hoe jouw tanden en kiezen op zo'n behandeling reageren. Als het je achterste kies is, zou ik zeker gewoon laten trekken. Daar merk je niets van bij eten kauwen etc.

5. Oxygen

Oxygen Actief lid

4 okt 2014
    210
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik sluit me aan bij het vorige antwoord.
    Ik zie alleen wel in de praktijk dat een apex voldoende is..(bij ons hoef je daat niet voor naar de kaakchirurg) herhalen kan vaak niet eens omdat je niet oneindig een stuk van de wortel kunt halen. Helpt de apex niet dan kan ie er alsnog uit.. dan is alleen alle moeite voor niks geweest, alleen dat weet je nooit op voorhand.
    Kies trekken.. tsja dan is het definitief. Dan zou ik gaan kijken naar op welke plek zit de kies? Hoe is de rest van je gebit? (Investering van apex waard ja of nee) etc.. zelf zou ik er alles aan doen om mn gebit te behouden ook al is het de achterste. Later als ik oud ben mogen ze pas gaan trekken ;)
    Succes.. met beide ingrepen!!

Groet,
    Een tandartsassistente

6. Marloes89

Marloes89 Actief lid

13 sep 2013
    235
    0
    0
    Thuiszorg
    Almelo, Overijssel
    Het is een kies die voor 3kwart uit vulling bestaat. Ik heb er al jaren last van als ik moe of ziek ben. Ik moet er in de toekomst ook een kroon op dus het is zeker een slechte kies. Ik denk dat ik hem toch het liefst laat trekken en zo snel mogelijk ook want de pijn word met de dag erger. :(

7. Elly1982

Elly1982 Actief lid

27 okt 2012
    177
    0
    0
    NULL
    NULL
    trekken zeker weten.

8. Oxygen

Oxygen Actief lid

4 okt 2014
    210
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij ben je er uit.. eruit met dat ding :)
    Je kunt dan ook wel je eigen tandarts bellen als die er is? Gewoon bellen met pijn dan word je als het goed is snel geholpen. Op de kaakchirurgie vaak niet.. sterkte!

9. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik heb ook een wortelkanaalbehandeling gehad (in mijn kraamperiode) maar ik heb er geen spijt van dat ik hem nog heb. Ik zal er binnenkort een kroon op moeten, maar ik wacht af tot ik weer vergoeding krijg. Maar ik zou het echt jammer vinden om hem niet meer te hebben. Maar bij mij zijn als kind alle 4 de achterste kiezen al getrokken.

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.216
    16.574
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Oeps sorry maar dan was het iemand anders met dezelfde vraag maar mijn advies blijft hetzelfde 😉

11. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.909
    387
    83
    Hier zelfde dilemma gehad paar maanden terug. Achterste kies die maar bleef rommelen. Hij is er uit gehaald, eerlijk gezegd geen pretje, maar wat was dat een goede keus! De pijn is weg en ik mis hem niet!

Deel Deze Pagina