Wij zijn al jaren bewust vegetarier. We dachten om ons kind in elk geval tot het zelf snapt wat vegetarisch zijn in houdt, vlees te geven. Maar hoe erg is het om het Niet te doen? En zijn er ouders met ervaringen? Ik lees het graag!
Mijn man is vegetarier en ik ben flexitarier. Wij zijn van plan dat de kleine gewoon 'met de pot mee-eet'... Uiteraard wel aangepast op de leeftijd. En dat zal dus vaak vega zijn, maar soms ook iets met vlees. Dan mag hij zelf kiezen of hij met mamma mee-eet of met pappa
Zo lang je goede vervangers geeft is dat niet erg! Net zoals jij en je partner kan een kind prima zonder vlees mits je de goede vervangers geeft zodat je kind wel de goede stoffen binnen krijgt die er normaal uit vlees worden gehaald. Als je zelf al bewust vegetarisch bent dan weet je vast wel wat je dan allemaal moet geven. Ik ben zelf vegetarisch, man niet. Zoon krijgt het beide.
ik ben absoluut niet vegetarisch (respect, kan het echt niet) maar ik denk dat hij daar niks aan overhoudt zolang je goede vervangers geeft. Wel vind ik dat kinderen in zulke belangrijke zaken een eigen keuze dienen te hebben. Sowieso eten wij zelf niet elke dag vlees, en de kids dus ook niet. Ik denk dat dat bij jullie ook kan werken, je laat hem wel wennen aan vlees, maar zeker niet elke dag. Als je kindje wat ouder is gaat die zelf ontdekken hoe en wat.
ik zou vlees voor een opgroeiend kind niet helemaal uit het dieet halen, wij zijn van nature omnivoren, dat is nu eenmaal niet anders. voor een volwassene kun je goed dingen vervangen, maar voor een kind zou ik dat niet doen.
Waarom zou het niet kunnen? Wel even goed inlezen in wat een opgroeiend kind nodig heeft, wellicht advies inwinnen ergens, en lekker proberen
Je kunt ook een kind goed laten opgroeien met vervangers en plantaardige producten. Dan komt hij niks te kort. Wij zijn ook vegetarisch maar kiezen er voor ons kind me vlees op gelaten groeie. Simpelweg omdat we willen dat hij zijn eigen keus kan gaan maken. Ik ben van huis uit christelijk opgevoed, maar daar ben ik nooit blij mee geweest. Ik ei niet datzelfde creëren.
Een kind heeft niet elke dag vlees of vis nodig. Een keer of 3 à 4 per week volstaat. En je kan dat evengoed perfect opvangen met vegetarische alternatieven. Of hem bijvoorbeeld 1 keer per week vlees te geven, 1 keer vis, 1 keer een eitje en de rest eet ie mee met jullie. Dan kan hij later nog altijd kiezen of ie meer vlees wil eten.
wij zijn zelf ook vegetariers en zijn begonnen met ons kind vega op te voeden... maar daar zijn we een beetje op terug gekomen. Het enige wat hij graag at is broccoli en van die vega-spekreepjes van de AH. En dat werd echt een beetje een TE eenzijdig dieet. Verder at hij gewoon niks ... dus ik maakte me wel echt zorgen of hij wel de goede bouwstoffen binnenkreeg. En aan die vleesvervangers van de appie zit ook allemaal rotzooi toegevoegd dus om dat nou iedere dag te eten leek me ook niet goed. In elk geval eet hij nu op het KDV gewoon vlees op brood, bij de opa's en oma's eet hij vlees en we hebben thuis 1x in de week een visdag ingelast.