Hoi, Ik heb een dochtertje van 14 maanden oud en zij wil absoluut niet staan,laat staan dat ze aanstalten maakt om te gaan lopen. Ook trekt ze zich nog steeds nergens aan op,bv box,ze probeert het wel maar komt niet verder dan een paar centimeter! Als ze al gaat staan,ik probeer het namelijk wel langs de tafel en samen te lopen dan staat ze alleen op dr teentjes,ze kan haar voetjes niet plat op de grond zetten en ik merk dat ze daardoor uitgeput raakt en dan zet ze het op een krijsen en laat ze haar hele lijfje slap worden en valt ze gewoon op de grond(haar beentjes begeven het dan gewoon) Is dit nog normaal op deze leeftijd? Mijn zoontje was ook vrij laat maar niet zo laat als haar. Ze is ook een billenschuivertje en heeft dus nooit gekropen,ook kan ze pas sinds 2 maanden helemaal omdraaien,dus ze is op zich met alles best laat. Maak me nu toch wel een beetje zorgen nu ze na 14 maanden nog steeds niet wil staan of aanstalten maakt om te lopen. Heeft iemand hier ook ervaring mee met zijn of haar zoon/dochter? Mischien kunnen we tips en ervaringen delen? Ze moet volgende week naar het CB,ben benieuwd wat ze daar te zeggen hebben! Ik hoor het graag van jullie! Alvast bedankt! Mvg, Cindy
Je zou altijd bij een kinderfysio kunnen informeren. Daar heb je geen doorverwijzing van de HA voor nodig. Wat het betreft op de teentjes staan, dat doet mijn dochtertje ook. Maar staat ook wel plat op de voet. De fysio zei dat dat normaal was maar dat als ze eenmaal zelfstandig loopt en dan nog op de tenen loopt dat we weer moesten bellen.
Als je twijfelt gewoon langs de kinderfysio. Mijn dochter ging pas staan met 15 maanden en anderhalve maand later liep ze los, kan snel gaan dus.
Hier nog zo'n laatbloeier hoor. Mijn zoontje was eerst ook een billenschuiver vanaf ongeveer z'n 9e tot z'n 13e maand, daarna ging ie toch nog kruipen! Hij heeft zich ook nooit omgerold, op een paar dagen na waarop hij het heel fanatiek deed, daarna nooit meer. Toen ging hij zichzelf omhoog trekken tot zitten, dat deed hij wel best vroeg. Ook kan hij kan al een tijdje gewoon ergens los aan staan, maar zichzelf optrekken doet ie nog niet. Wel staat ie om de haverklap op handen en voeten (een soort bruggetje dus) en probeert dan ook zo vooruit te 'lopen'. Hij doet in feite alles anders en later dan zou 'horen'. Ik heb 's hier en daar geïnformeerd, ook bij het CB en een fysiotherapeut maar die zeggen vooral dat zolang hij wel zo beweeglijk is (en dat is ie, hij zit geen moment stil) er geen reden is om ons zorgen te maken. Hij probeert namelijk van alles, is op het moment druk aan het klimmen en klauteren op de bank dus hij ontwikkelt zich zeer zeker. Pas als je helemaal geen ontwikkeling meer ziet en er een tijdlang helemaal niets gebeurt zou je eens fysiotherapie kunnen overwegen. Bij ons werd gezegd dat het gerust tot 18 maanden zou kunnen duren voordat Dennis z'n eerste stapjes heeft gezet maar dat dat helemaal geen ramp is. Er zijn kinderen die pas lopen na 20 maanden of zo en waar helemaal niets mis mee is. Ik zou me nog niet teveel zorgen maken dus!
Ons zoontje was ook vrij laat. Met behulp van de kinderfysio (liepen we al bij vanaf dat hij 6 weken oud was) is hij zo rond de 16 maanden gaan optrekken tot staan en met 19 maanden zette hij zijn eerste stapjes los. Mocht je je dus zorgen maken zou ik gewoon even contact opnemen met een kinderfysio. Zij kunnen er dan altijd even naar kijken en eventueel tips/oefeningen geven.
onze dochter krijgt nu ook fysio heeft ze vorig jaar ook al gehad voor het niet optillen van hoofdje, voorkeurshouding en niet rollen nu gaat ze nog niet zelf zitten, trekt zich niet op, kruipt niet in overleg met cb toch maar weer begonnen met fysio aangezien ze nu wel heel erg laat is met alles! maar schiet hier niet echt op omdat mevr het niets aan vindt dus in alles tegen werkt... als je twijfelt, gewoon fysio bellen! ik vind zelf achteraf dat ik te lang heb gewacht! (in mn omgeving zeiden ze allemaal; ach, komt wel, elk kind ontwikkeld zich in eigen tempo etc.. doodmoe werd ik er van!) dus bij twijfel; bellen! als er niets is, is het geweldig, is er wel iets, kun je er iets aan doen!