Ik sprak vandaag mijn.moeder die heeft een buurmeisje van 7 weken.jonger dan mijn zoontje.. dat kind krijgt al 2 maanden geregeld roomsoezjes en meer van.die troep... Uuuuuuuuh ik sloeg stijl achterover ik vind de 4 likjes ijs die q vorige week voor het eerst kreeg al teveel zoetigheid.... .....
Belachelijk he? Ons nichtje kreeg ook al ruim voor dr verjaardag halve punten kwarktaart, blokken worst en kaas, chipjes en alles gevoerd. Hun argument? "Bij een 1e ben je veel voorzichtiger als bij de zoveelste"...
Nou mijn schoonmoeder heeft als bijnaam oma snoeppie.. Maar zelfs die haalt het niet in haar hoofd.. pas vanaf anderhalf kregen de andere kleinkinderen dat soort spul... Helaas ook in overdaad maar ja daar valt over te praten.. Ben echt geschrokken kindje is ook veel ziek en slaap amper.. Maar dat ligt niet daaraan... mijn moeder mag dus het komende jaar niet oppassen...
Sorry hoor, maar moeten ze dat niet lekker zelf weten? Tis niet alsof ze hun kind whiskey voeren ofzo hoor.
Het kind krijgt het al vanaf 7 maanden oud Ik persoonlijk vind dat heel erg het is een baby.. en de huidige adviezen raden het toch echt af.. Zal is gek op cb maar die adviseren dit toch echt niet...
Zou ook niet mijn keuze zijn, maar is ook mijn kindje niet. En misschien krijgt het kindje een likje slagroom uit een soesje, zal vast geen dagelijkse kost zijn.. En al is t dat wel? Nee, niet gezond nee, maar is mijn kindje niet. Zou me er dus ook absoluut niet druk om kunnen maken.
Het zijn echt 2a3 soezen per keer... jammer dat er zo gereageerd word.. ik vind het echt zielig voor het kind. Waar begint obesitas....
Staat je moeder dan "geregeld" op de stoep of door het raam te gluren? Zal wel één of ander opgeblazen verhaal zijn... Komt zo wel heel erg over alsof ze niets anders dan zoetigheid geven...!
Het is haar buurvrouw die zon beetje er bij in woont slaapt alleen in der eigen huis.. Dus nee niet opgeblazen.... Even ter illustratie ik kreeg vaak slokje citroenjenever als peuter...en ikqoute jij hebt er niks aan over gehouden....
obesitas begint bij de ouder die het niet in de hand kan houden! maar met mate kan je echt wel wat geven hoor!!!! en ja mijn aapje kreeg ook wel is slagroom ofzo toen hij kleiner was. mijn pakkie an. en nu nu is hij bijna 16 maanden en eet hij alles gewoon met de pot mee. (behalve chips en nootjes wel nibbits enzo) en wat is het een heerlijk ventje * gezond * vrolijk * lief * hij weet wat hij mag en kan eten en ja als hij iets wil wjst hij het aan maar goed vele mama's zullen mij een slechte moeder vinden, onwetend want ja je bent pas 26. maar werk wel in de kinder opvang en heb het meest lieve geweldigste en gezondste zoontje wat je kan hebben I love him
Ja agg, ik kan me er niet zo druk om maken. Ik neem aan dat er niet dagelijks een doos slagroomsoezen tevoorschijn wordt gehaald. En obesitas? Ik blijf erbij dat dat vooral komt doordat er op elke hoek een mcdonalds zit (of kentucky, of bk)... Mijn zoontje is 9 maanden en op een verjaardag krijgt hij heus wel een chippie (pindaknabbels), of een blokje kaas (krijgt hij ook op brood dus tsja), stukje leverworst (mits hij dit al niet op brood heeft gehad die week. Likjes slagroom krijgt hij dan ook. Thuis eet hij vaak een liga, of rijstwafeltjes, of lekker een banaan. Bij de oma's en tantes krijgt hij een lange vinger of een kaakje. En nee hijs nogsteeds geen obaby ... Zolang hij maar lekker zijn groente en fruit en brood smikkelt, maak ik er mij niet zo druk om.
Er wordt nu wel erg laconiek gereageerd... Obesitas ontstaat echt niet een een BK, McDonalds of KFC op elke hoek, maar door ouders die niet weten wat gezond en ongezond is (zo krijgt mijn nichtje van 22 maanden altijd alleen maar vruchtensap te drinken...). En een kind wat eens een keer een likje slagroom krijgt zal daar heus niks aan overhouden, maar er zijn echt ook wel ouders die hun kinderen volstoppen met van alles en nog wat. Ik ga er maar even vanuit dat het verhaal van TS niet overdreven is en dat het betreffende kindje op regelmatige basis slagroom(soesjes) krijgt. En ja...dat zijn dingen die ik ook echt niet snap.
Waarom zou je uberhaupt op regelmatige basis slagroomsoesjes in huis hebben? Daarom lijkt dat me nogal stug. En wat de mac enzo betreft, het is gewoon zo, je word er overal mee doodgegooit, snackbars naast schoolterreinen tsja. En zal het er ook niet mee te maken hebben dat kinderen meer binnen zitten als buiten tegenwoordig? Meer computerspelletjes spelen dan op de schommel zitten. Vroeger ik kreeg ik ook vanalles, maar ben nogsteeds niet obesi hoor. Nooit geweest ook, verschil? We rendde het er wel af...
@ amethist: Obesitas komt niet door alleen 'slecht' eten en/of drinken, maar meer door de combi met bewegen of niet. En ja is niet goed om zo'n jong kind slagroomsoesjes te geven, maar dan nog.. Is niet mijn kind. Ik ben meer van het alles met mate.. De jongste krijgt dus ook suikers ed binnen en water drinken onze kinderen eigenlijk nooit (ja verdunde limo en appelsap), ze krijgen iedere dag een koekje en eten eens in de 2 weken mee met patatjes. Nou prima toch als wij dat ok vinden. Net zoals en ander liever niet voor suikers kiest etc. Geloof ook oprecht niet dat een kind van die leeftijd 2-3 soesjes wegeet en dat geregeld (wekelijks/meerdere keren per week?) eet onze dochter van 4,5 niet eens en op 3 soesjes zou de jongste een dag kunnen teren.. Maar dat het aangeboden word zal wel en het kindje zal inderdaad vast de slagroom heerlijk vinden.. Tja.. Niet goed, maar wat moet ik eraan doen?
@ Dnze: Dat jij niet met enige regelmaat zulk soort eten in huis hebt (heb ik ook niet hoor!) wil niet zeggen dat niemand dat heeft natuurlijk. Er zijn volksstammen mensen die hele voorraadkasten vol snoep, koek en chips hebben (ik heb zo'n collega). @ Abri: Dat ben ik met je eens, het is een combi van slecht eetpatroon en weinig beweging. En wat ik al zei, een kindje krijgt heus niks van het met mate suikers eten/drinken. Mijn kinderen krijgen ook heus wel eens iets "onverantwoords". En niemand zegt dat je er iets aan moet doen toch . TS zegt alleen maar dat ze het niet normaal vindt dat dat kindje zoveel zoetigheid te verstouwen krijgt.
Mijn kids kregen ook slagroom vanaf dag 1 al Mijn oudste zoon tot 6 maanden,de 2de tot 20 maanden en de jongste van nu 6 maanden tot 3 maanden oud. Maar dan wel verse slagroom van mij,ik gaf namelijk volgens de cb,ka en mensen om me heen slagroom als borstvoeding hahaha. Nee ik vind het ook niet kunnen hoor slagroomsoesjes. Mijn schoonmoeder gaf pas geleden ook en likje slagroom aan mijn dochtertje,ik wil dat ook nu nog niet hebben want wie weet is ze er allergies voor ofzo,kan altijd iets in zitten waartegen ze niet kunnen. Als ze het willen geven zou ik zeggen na 1 jaar
Tja.. Je zult altijd mensen hebben die er laconiek mee omgaan. Die vinden lekker meestal belangrijker dan gezond. Dat kan.. Al zou ik persoonlijk wat meer verantwoordelijkheid nemen voor andermans lichaam dat pas gestart is met leven. Mijn nicht geeft haar kind vanaf 6-7mnd elke dag een van die voorverpakte chocoladetoetjes en puddings. Echt elke dag, in de ochtend. En het kind krijgt pas rond 21uur avondeten want overdag weigert ie te eten. En gaat vervolgens om 23uur naar bed. En zij is ook van overtuigt dat het allemaal prima is, en dat onze kinderen zielig zijn omdat ze s ochtends een saaie appel 'moeten' eten. Ik werd een jaar geleden midden op een overvolle feest voor een freak uitgemaakt omdat ik weigerde om mijn dreumessen borrelnootjes te geven. Die had zij klaargezet als snacks voor de aanwezige peuters. Tja...
Oh maar ons meisje kreeg 2 maanden terug ook al een klein plakje kaas. En wortel chips en een hapje van mijn softijsje en een tut in de slagroom en zo. En ze krijgt nu ook gewoon te eten wat wij eten en af en toe een koekje, ziet ze een leeg flesje bier staan zuigt ze ook aan die fles. En nee dat maakt mij geen slechte moeder hoor. Ze gaan op ontdekking uit. En wat is er nou niet mooier dan een kindje van 10 maanden die zo uit je boodschappen tas de mango pakt en zonder te schillen de halve mango al op heeft gegeten. Klinkt allemaal als een verhaaltje hoor zal wel gewoon een stukje soesje zijn van mama en dan telkens een stukje. En zo begint obesitas niet hoor. Die ouders kunnen dadelijk ook nee zeggen en nee is nee
nou ik kom er zelf ook geregeld en moeder is door een niet medische oorzaak 4 keer ik en ik ben niet mager dit kindje is veel ziek en slaapt erg slecht krijg ik telkens weer aan de telefoon te horen daarom geven ze het kind maar wat ze wel eet zodat ze "iig iets binnen krijgt" helaas zijn dit dus soezjes ed... een enkele keer een likje ijs op een plakje kaas of worst of een keer een nibbitje vind ik niet te vergelijken en die kleine krijgt het dus daadwerkelijk wel op.. laat daardoor dus ook warm eten staan want daar heeft ze geen trek in maar dat is niet erg want ze heeft al gegeten ja slagroomsoezen ze behoren tot die groep die altijd chips en taart ed in huis hebben lekker makkelijk bij bezoek helaas gaat het ook op andere momenten open.. q kreeg vorige keer ook al dikke kokosmacronen toebedeeld gelukkig had ik gewoon een ligakoek in de tas zitten ze zien de schadelijkheid van teveel en verkeerd snoepen helaas niet in zelfs mn moeder niet en dat vind ik jammer echt jammer en een kind op die leeftijd tenzij ze dus anders gewend zijn kunnen prima blij zijn met een stuk fruit of een gezondere koek..
at die kleine maar een mango zo op (de mijne pakt hem het liefst ook al voor ik hem kan schillen) en ik ga ervanuit dat dat flesje perongeluk in de handjes beland en niet bewust gegeven word? en nee het word niet in stukjes gegeven ze vinden het zo gaaf als ze het zelf eet dan lacht ze zo mooi ...