Ik geef nog steeds bv, maar lees overal dat kindjes 's morgens of s avonds pap krijgen? Moet ik dat dat nu ook gaan geven? Ik heb eigenlijk niet zoveel zin om 's morgens eerst te kolven en daar dan pap van te gaan maken.
Nee hoor, pap is echt absoluut niet noodzakelijk. Onze jongste heeft het ook nog nooit gehad. De oudste krijgen het wel, maar pas sinds ze ong 16 maanden zijn, dit omdat ze smorgens geen boterham willen en we het met die leeftijd toch ondertussen wel belangrijk gingen vinden dat ze de dag zouden starten met iets anders dan alleen melkvoeding ! Overigens zijn we dus met de pap begonnen toen we gestopt zijn bij hun met de borstvoeding.
Pap hoeft echt niet. Je kunt nu al eens een korstje boterham geven, of een boterham tijdens/na een voeding. Dan went hij ook wel aan de vezels..
@Hanneke, wanneer ben je 's morgens dan met een boterham begonnen? Tussen de middag krijgt hij wel een korstje en dat gaat er prima in. Volgende week ofzo wil ik langzaam eens proberen om een boterham te geven tussen twee borsten in (tussen de middag).
Ik zou zeggen, wanneer de boterham straks tussen de middag goed gaat en hij eraan gewend is, geef hem dan smorgens ook een sneetje brood, en dat tussen 2 borsten door is een goed plan. Kan je later rustig aan gaan schuiven om het bijv voor een bv te krijgen. Of eerst een bv en dan een uurtje later een boterham. Das echt even kijken hoe het voor jullie het fijnste is en hoe de kleine van het broodje eet . Dat is zoals dat meestal gaat. Wij zijn pas met 10 mnd begonnen met brood in de middag, en dat gaat prima (bij alle drie). Hoop dat Benthe smorgens geen broodje gaat weigeren als we dat over een maandje willen gaan geven (bij de oudste twee ook een beetje te lang gewacht denk ik, die waren volgens mij ruim 14/15 maanden toen we daarmee begonnen) en tja anders blijft het gewoon bij bv en dan misschien maar kolven en daar wat door doen. Ontbijt is het belangrijkste gedeelte van de dag he zeggen ze ! En vind ik dat toch niks, dan voorlopig maar melk als ontbijt en gewoon een broodje tegen de middag ! Liefs, Hanneke!
Bedankt voor je heldere uitleg Hanneke. Dan laten de ochtend nog lekker even bv, vind ik altijd zo gezellig nog.
Hmm helder? Ik dacht dat het een wirwar van onduidelijkheid was. Maar er drinkt dan ook ondertussen iemand hier. Als je zo lekker geniet van die ochtend voeding, dan zou ik gewoon lekker die geven. En pas smorgens dus een broodje gaan doen wanneer hij er in de middag helemaal aan gewend is. En daarna smorgens starten met een broodje. Maar dan dus gewoon de dag beginnen met de bv en dan een uurtje later een boterhammetje geven ! Liefs!
ik moest het even twee keer lezen. Ik en mijn verbeelding toch! ik zag je letterlijk zitten met een sneetje brood tussen je borsten haha heb ik weer
Whaha super ! Nouja inmiddels was je er dus achter dat er bedoeld word drinken aan de ene borst, sneetje brood eten, drinken aan de andere borst !
he hanneke dus bij 16 mnd wel langzaam de ochtend borst laten vallen Hihi heb nu via een ander antwoord. Dacht dat jij zei dat 2 jaar wel voldeed. Maar denk niet dat je doelde hierop.
Nee, ik ben zelf met 16 maanden helemaal met de borstvoeding gestopt, omdat ik mijn productie niet meer hoger kreeg en we hebben besloten om te kiezen voor onze jongste zodat zij langer bij mij kon blijven. Mede door de borstvoeding had ik namelijk al veel te vroeg weeënactiviteit, wat een vroeggeboorte al gevolg kon hebben. Daarbij had ik toch nog maar 3 voedingen (gezien mijn productie door ziekte heel erg gedaald was - 5x kolven op een dag met in totaal van allle keren 100cc - weer langzaam op kunnen bouwen naar 3 voedingen, maar meer was ivm de zwangerschap en weeën niet haalbaar) met die leeftijd en ben ik met 15 maanden af gaan bouwen, zodat we met 16 maanden helemaal met de borst gestopt zijn en vanaf toen zijn wij dus smorgens ipv de borstvoeding kunstvoeding met bambix gaan geven. Eigenlijk had ik gewoon borstvoeding met een broodje willen gaan geven. En ik zei idd dat 2 jaar het advies is, is toch ook zo? Moet ik een ander gaan adviseren in hoe wij het gedaan hebben terwijl het bij ons toch door omstandigheden heel anders is gegaan dan verwacht? Nee toch? Jou vraag was wanneer die ochtend voeding geen meerwaarde meer zou hebben, nou das volgens mij naar de richlijnen minstens vanaf 24 mnd. Ander voorbeeldje, wij zelf zijn met de jongste met 3 dagen, toen ze uit de couveuse was, van de extra zuurstof was etc begonnen met haar te laten wennen aan een flesje om te proberen een zuigreflex te krijgen, daarbij ook geprobeerd haar aan de borst te laten wennen. Dat wij dit zo gedaan hebben, betekend natuurlijk niet dat ik het ook maar in mn hoofd haal om een ander te gaan zeggen dat ze makkelijk op dag 1 al met een flesje aan de slag kunnen gaan . Snap je? Heel eventjes dit nog erbij, vind dat je een beetje 'akelig' reageert, maar hoop dat dit is ivm typen en niet gewoon praten ! Liefs, Hanneke!
Ik geef nog steeds een ochtend BV en dan geef ik daarna een boterham, ben ik met een maand of (ik dacht) 10 mee begonnen. Soms eet ie een hele boterham, soms maar 1 hap en soms niks. Pap heb ik nooit gegeven.
@Wup: ik ben pap gaan geven pas nadat ik met bv heb gestopt 's ochtends en het was met dikke 11 maanden. Daarvoor gewoon een borst en hup naar de kdv Zelfs geen boterham. Ging prima. Ben ook niet van plan 's ochtends boterham gaan geven want zelf eten we ook geen brood 's ochtends (yoghurt of muesli of uitsmijter of zo iets, dat eten we )
hanneke was niet zo bedoeld. Ben alleen onzeker over die ochtend borst of dat voldoet namelijk. Wist niet van je situatie af hoe en wat. Maar nu snap ik het.
zouden ze eigenlijk van die ochtend granen mogen zoals smacks enzo? vanaf wanneer? Ik eet dit ook in de ochtend. Ben ook geen boterhamfan.
Geeft helemaal niks, was dus wat ik al hoopte, komt het gewoon door het typen, is soms ook zo lastig he kijken hoe het nou bedoeld word. Hoop dat mijn verhaal het een en ander van mijn gedachten aan je duidelijk heeft kunnen maken waarom wij gedaan hebben wat we gedaan hebben. In 'gewone' gevallen, waarbij de productie gewoon nog prima is, en er geen wondertjes op komst zijn die problemen veroorzaken zou ik dus zeggen wat ik volgens mij toen ook zei, tot 2 jaar zou je denken is de bv zeker een belangrijk gedeelte van de voeding, dus ook het ontbijt en dan doe je gewoon een uurtje later of meteen erna een boterham. Dat vind ik een lastige. Oudste twee hier krijgen het wel af en toe, maar pas vanaf dat ze ouder zijn. Ik zou op dit moment (gezien onze kindjes toch wel ong even oud zijn) het niet durven te geven, ben bang dat ze die kleine harde stukjes niet goed gaat kauwen. Vanaf ong 1.5 jaar zou ik het wel durven geven denk ik. Oudste twee waren volgens mij iets ouder dan dat toen ze het voor het eerst kregen, maar weet het eigenlijk niet meer precies. Mogen doet het wel, maar je moet dus even kijken of jij het zelf aan durft ! Liefs, Hanneke!