Ik word er echt zo gek van! Vanmorgen gekocht. Nu al kleine schimmel er op. Ik wilde het morgen eten. Dit heb ik echt zo vaak! Herkenbaar? Iemand de gouden tip?
Dit hebben wij echt nog nooit gehad. Dan zou ik inderdaad eens kijken om de brocolli ergens ander te kopen.
Zoals hierboven wordt aangegeven, ik zou ook ergens anders je broccoli halen. Wij hebben het soms een week liggen (voor de shake 's ochtends), maar er zit dan nog geen schimmel op.
hier ook echt nog nooit gehad en ook hier ligt het rustig een dag of 5, ik zou dus ook ergens anders broccoli halen,
Hier ook zo vaak gehad, dat ik dat nu maar heel weinig meer eet. K zal het ook eens ergens anders proberen.
Wat vervelend dat jouw broccoli zo snel gaat schimmelen. Normaal gesproken kun je broccoli zeker wel een dag of 5 bewaren. Wellicht heeft het te maken met de manier waarop je de broccoli bewaard. Ik heb wat tips voor je op een rijtje gezet. Heb je de broccoli gekocht bij de groenteboer of de supermarkt? In de supermarkt doen ze er vaak een stuk plastic overheen. Broccoli heeft luchtcirculatie nodig om vers te blijven. Als de plastic zak helemaal is afgesloten, kun je condensvorming krijgen aan de binnenkant en daarvan kan de broccoli gaan schimmelen. Prik (veel) gaatjes in het plastic zodat de lucht er doorheen kan. Wat doe je ermee als je thuiskomt? De roosjes niet wassen/nat maken, want ook daarvan kan de broccoli gaan schimmelen. (Uiteraard wel wassen voordat je gaat koken.) Je kunt de steel evt. wel in een bakje water zetten, dus met de roosjes naar boven toe, net zoals een bos bloemen. Waar bewaar je de broccoli? Je kunt broccoli het beste in de koelkast bewaren. Let er verder op dat broccoli ethyleengevoelig is. Dus bewaar hem niet naast groenten of fruit die ethyleen afgeven (zoals tomaten, appels en kiwis).
Ik heb dat ook een paar keer gehad en zelfs een keer een hele lading zand erin en een wormpje. Ik koop nu voortaan de diepvries variant. Smaakt net zo lekker en schijnt net zo voedzaam te zijn.
Ik wilde gisteren broccoli kopen bij de lidl maar heb er toch maar van af gezien. Bij allemaal zat er al meerdere pluisjes schimmel op! Nee dank u 😖 Ze zaten trouwens wel in plastic verpakt, zou me niets verbazen als het daar aan ligt (door condens inderdaad).
Ik had het ook altijd. Nu haal ik gelijk bij thuiskomst het plastic eraf en leg ik de broccoli in de groente la van de koelkast. Nu kan ik het zeker 5 dagen laten liggen.
sterker nog, dat schijnt zelfs beter te zijn omdat diepvries groente direct van het land ingevroren wordt en verse groente vaak al een hele reis heeft gemaakt van het land naar de veiling, veiling naar supermarktkoeling, koeling naar winkel, en daar kan het ook een poos liggen, dus dan is het lang niet zo vers als het lijkt
Heb je een recente koelkast met groentelade? In ons oude huis hadden we een speciale groentelade die extra koud was en schimmelvorming tegenging , kon ik alles weken in bewaren. Nu zijn we verhuisd en in ons nieuwe huis zit een oude prut-koelkast waarin alles na een paar dagen gaat schimmelen. Als ik hem harder zet raakt alles tegen de achterwand bevroren en schimmelt alles in de deur vrolijk verder 😑
Broccoli is een vrij kwetsbaar produkt. Ik werk in een groentezaak en ja,daar zit de broccoli ook in plastic.....maar kan wel redelijk lang liggen hoor. Mijn baas gaat 2x in de week zelf naar de veiling voor de inkoop,dus de produkten bij ons hebben allemaal een korte weg gehad en zijn geen dagen onderweg van veiling naar winkel. We werken veel samen met plaatselijke telers of uit de regio,en in het seizoen hebben we veel produkten uit eigen omgeving.....
hoe ziet schimmel op broocoli er in godesnaam uit? ik heb wel dath et soms licht groen/gelig kleurt... is dat schimmel?
Groen/gelig is gewoon dat de broccoli 'overrijp' is. Schimmel ziet er meestal uit als plekjes met zwarte 'haartjes'.
Uhmm.... daarom was je je groente juist voor bereiding. Het is een natuurproduct. Die dingen groeien in de grond. Er is niks mis met zand en een wormpje. Nee, dat is geen schimmel. Geel kan zijn, dat de broccoli bloeit, of gewoon aan het vergelen is. Bekende schimmels/bacteriën op broccoli: Bacterienatrot: Op kneusplekken van het bloemhoofd zijn dan donkergroene, waterige vlekjes te zien. Komt vooral voor bij geïmporteerde broccoli. Bruinrot: Begint als lichtbruine vlekjes op de bloemhoofdjes, die daarna donkerbruin worden. Als deze broccoli op een vochtige plek ligt, kunnen er ook grijsbruine schimmeldraden op komen. Sclerotiënrot: De broccoli wordt waterig en krijgt witte, wollige schimmeldraden rondom de stelen. Grauwe schimmel: Grijsgrauwe schimmeldraden op de stelen en/of de bloemhoofdjes, die later bruin worden. Valse meeldauw: Grijze tot zwartachtige verkleuring onderaan de steel, waar de blaadjes er aan zitten/zaten. Cole Crop Fact sheets list
Fijn dat ik niet de enige ben! Ik bewaar het thuis hoe het ook in de supermarkt bewaard word. Gewoon kamertemperatuur d'n in de folie. Niet meer doen dus. Diepvries vind ik ook een goede tip ! Ik heb dan witte haartjes tussen de bolletjes zitten.
Ik merk juist altijd dat mijn broccoli die niet in een verpakking zit eigenlijk altijd heel slap wordt en die in het plastic niet.. Dat schimmel of nouja soms zitten er van die zwarte plekjes, die ik dan weg kan snijden.. En ik eet echt achterlijk veel broccoli.. Maar echt beschimmelde broccoli's zoals hier beschreven wordt ben ik echt nog nooit tegen gekomen!