Wij zijn aan het kijken voor een zeilboot. We willen er tochten mee maken, dus geen wedstrijdachtig iets. Nu zijn er op internet heeeeel veel zeiljachten te zien, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Belangrijkste is dat ie kindvriendelijk moet zijn. Dus wat plek om te spelen, een reling enz. Mijn man vindt de Etap 23 interessant, qua grootte, indeling en prijs. Maar ik zou graag eens van anderen, liefst met kleine kinderen, horen wat hun ervaringen zijn. Mag zowel positief als negatief! Bedankt .
Wij hebben geen zeilboot, maar een cruiser. Onze dochter (2j2m) gaat al sinds haar geboorte (nou ja toen ze 8 weken was) met ons mee. Het eerste jaar was het meest relaxt omdat ze toen nog niet liep of kroop. Vorig jaar liep ze wel al maar ging toch perfect, ze heeft altijd een zwemvest aan en we hebben een koord waaraan dit is vastgemaakt maar waarmee ze wel alle bewegingsvrijheid heeft. In de boot heeft mijn man in de punt zelf een bedje gemaakt met spijlen zodat ze niet ongemerkt uit de kajuit kan. Waar je op moet letten: zorg dat ze niet tussen de relingen door kan vallen, zorg voor een zwemvest wat goed past en evt. 1 automatisch zwemvest voor de warme dagen. Bij ons gaat het eigenlijk altijd prima, hopelijk deze zomer ook weer (varen van april-oktober ongeveer, de weekenden en de vakanties). Negatieve ervaringen heb ik eigenlijk niet, hoop dat dat zo blijft Als je nog iets wilt weten hoor ik het wel, heb geen ervaring met zeilboten (waar wij wonen heb je er ook niks aan, vandaar).
Wij hebben een Bavaria Cruiser. We gebruiken hem helaas niet zoveel aangezien hij in Nederland ligt. Maar die keren dat we hem gebruiken krijgen de kinderen idd een goed zwemvest aan en wij hebben aan 1 kant van de railing een soort van net zodat de kleinste er niet tussendoor kan kruipen. Verder gewoon extra goed opletten.
Wij hebben een open zeilboot. Een 16M2 Verre van ideaal met kinderen. Als we gaan met kinderen dan gaan we rustig varen en als we met zijn tweeen gaan dan gaan we lekker "echt"zeilen. Maar jullie zoeken echt een zeilboot waarmee je ook kunt overnachten zie ik. Meestal zijn de plaatsen dan beperkt in de boot. Kinderen moeten dan op een kleine plek buiten stil kunnen zitten. Maar een plek binnen is wel ideaal. Ach een gewone motorboot is handiger. Maar kinderen kunnen wennen aan de boot. Ik zou altijd voor een zeilboot gaan. Maar wij zijn dan ook wel gek op zeilen. Vroeger toen wij klein waren hadden we een kruiser. Met kinderen ideaal natuurlijk. Wat betreft welke boot. Lekker rond gaan shoppen zou ik zeggen. Je berichtje geeft me ineens weer kriebels om lekker het water op te gaan.
Mijn ex-zwager heeft een zeiboot, én een klein kindje. Ging prima samen. Altijd een zwemvestje aan, aan boord. Wel goed in de gate houden, maar bij hun ging het altijd goed.
Hoi hoi, Mijn ouders hebben jaren een zeilboot gehad. Vanaf baby ging ik al mee. Het type boot dat zij hadden lijkt op de Etap 23. Aan beide kanten van de railing hadden ze een net zitten. Het is altijd goed gegaan. Ik had altijd een zwemvest aan, zowel aan boord als op de haven. Dat is echt heel belangrijk. Mijn ouders hebben nu een boterboot en ik ga regelmatig mee met mijn oudste. Hij vind het geweldig op de boot. Het zwemvest vind hij geen probleem. Groetjes Marjet
Bedankt voor de reacties! Qua veiligheid is het goed te doen, ik ben alleen benieuwd of het ook léuk is voor kleintjes. Je hebt minder tijd om ze te vermaken dan op een motorboot natuurlijk, en er is minder plek om te spelen. Aan de andere kant, als ze iets groter zijn kunnen ze wel een beetje helpen, het is niet zo "passief" als een motorboot. Pff lastig hoor. En wat betreft shoppen, ik kan prima beoordelen wat ík handig en leuk vind, maar ik vind het zo lastig om voor mijn dochter in te schatten wat een goede keuze zou zijn... .
Ja inderdaad. Als ze groter zijn kunnen ze actief mee zeilen. erg leuk. maar wij zijn opgegroeid met een Kruiser en dat was ook altijd erg leuk. Ook tijdens het varen. En dan lekker voor anker en zwemmen. Sowieso niet over 1 nacht ijs gaan.
Een motorboot is inderdaad wat passiever maar daardoor heb je wel extra veel tijd om te zwemmen en dát vinden kinderen meestal het einde haha. Woon je ergens waar je veel zeilmogelijkheden hebt, dan is dat wel ideaal, bij ons is dat dus helaas niet het geval maar ik vind het ook heerlijk om de dagen dat we varen lekker niet al te veel te doen of heerlijk te koken als mijn man vaart enz. Ben je niet naar Boot Dusseldorf geweest trouwens, daar had je heel wat boten kunnen bekijken! Verder is botentekoop wel een leuk blad als je een boot zoekt. Voor deze leeftijd die jullie kind nu heeft en misschien binnenkort nog een tweede, zou ik persoonlijk zeker gaan voor een motorboot vanwege de ruimte en de tijd die je dan voor je kinderen hebt.
Wij hebben geen zeilboot maar een 25foot sloep. Onze dochter (2j2m)gaat vanaf enkele weken oud al mee. Eerst lag ze heerlijk in d'r reiswieg en nu loop ze heerlijk in de rondte. Wij zijn in principe vanaf april - oktober elk weekend aan boord en in de vakantie gaan we er vaak 2-3 weken mee weg. Slapen doen we er dus ook. Alleen is het bij ons het nadeel (1 ruimte), dat als onze dochter wakker is, dat ik dat dan ook ben. Maar gelukkig is onze dochter een redelijke langslaper. Zodra wij de auto uitstappen doet ze gewillig d'r zwemvest om en die gaat pas uit met slapen (of als de boot helemaal dicht is en ze er nergens uit kan). Maar ik weet ook van kinderen die een zwemvest na 5 minuten al zat zijn....... Het is allemaal een beetje afhankelijk van jezelf, de omstandigheden en je kindje! Moet wel zeggen dat een zeilboot me erg intensief lijkt met 1 (of meerdere) kleine kind(eren). Je moet ze continue in de gaten houden en kan ze geen moment uit het oog verliezen. Ook moet je genoeg vertier en vermaak voor ze meenemen. Wij hebben standaard 1 tas met speelgoed daar staan en tegenwoordig gaat er een portable DVD speler mee.....