Volgens de speen-fabrikanten moet je een speen iedere maand vervangen, of eerder natuurlijk bij gaatjes of beschadigingen. Nu vraag ik me af hoe de meeste ouders hier in de praktijk mee omgaan, vandaar een poll. Wanneer vervang jij de speen van je kindje?
Tuurlijk moet je ze elke maand vervangen, alleen is dat een groot verkooppraatje. Ik vervang ze elk half jaar. Ik kook ze regelmatig uit.
Inderdaad een marketingpraatje, denk ik. Ik koop regelmatig nieuwe spenen, maar dat is meer omdat hij er regelmatig eentje kwijtraakt of we er een vergeten mee te nemen
Hier alleen in gebruik tijdens slapen. Twee stuks afwisselend. Ik vervang pas als hij toe is aan een groter maatje.
Ik had ik mijn hoofd dat het elke 3 maanden moest, geen idee hoe ik daar dan bij gekomen ben. Ik deed het elke 3 maanden maar ik geloof dat er hier al 2 stuks nu 4 maanden in gebruik zijn. We hebben er 4, elke nacht een schone, uitgekookte speen. Daar doet ze dan ook de rest van de dag mee tenzij die vies wordt, dan pakken we weer een andere schone.
Ligt er ook aan hoeveel je er hebt en hoe vaak ze gebruikt worden Ik heb er 4 dat zou betekenen dat ze na 4 maanden weg moeten ipv na 1 maand (immers elke wordt maar 1/4e van de tijd gebruikt) Maar hij gebruikt ze alleen in bed (1 slaapje over dag en de nacht) en niet de hele dag door Dus vind 1x in half jaar snel zat om ze weg te gooien
Hier als ze kapot zijn, maar dat is haar nog niet gelukten daarbij steeds over naar een 'oudere' speen dus die kans krijgt ze ook niet. Dus ze heeft eerst een mini speen gehad als prematuur, daarna 0-3 maand 3+, 6+ 12+ en 18+ Sinds haar eerste verjaardag heeft ze alleen nog een paar speentjes in haar bed, dus die slijten niet zo hard (er liggen er namelijk 4 ivm uit bed gooien). Na de 6+ na 4 maand over naar de 12+ en sinds een maand ofzo heeft ze de 18+. Ik kook ze regelmatig uit dus zal wel goed zijn denk
Ik dacht ook dat het een verkoop praatje was... Nouja hier nog niet lang ervaring maar heb in 3 maanden met een maand ertussen een nieuwe speen erbij gekocht. De laatdte vorige week. Nu 3 in totaal van Difrax. Gewoon voor makkelijk. Eentje in de wagen, eentje in de tas, eentje in bed... Die gaan steeds mee in de sterrilisator en wisselen van plek dus elk speen word een derde van de tijd gebruikt. Ik heb dus gekozen voor nooit, of als de speen echt kapot is.
Die hij nu heeft ziet er niet meer uit, is helemaal dof geworden dus nu wacht ik op de nieuwe bibi spenen en dan koop ik een nieuwe. Echt stuk is ie dus nog niet.
Ik gooi ze eigenlijk ook nooit weg. Pas was er 1 kapot, dus die heb ik wel weggegooid natuurlijk. Ik gebruik difrax en zijn eerste 2 speentjes waren die -2/+2 spenen, die werden op een gegeven moment te klein, maar die liggen nog steeds boven in een la, wil z'n eerste speentjes niet weggooien Maar ik heb er nu nog 3 0-6 maanden en pas 2 nieuwe gekocht omdat ik soms te kort kom en toen heb ik wel 6+ gekocht. Dus hij heeft nu 5 spenen, maar hij kauwt er soms zo op dat ik verwacht dat een paar oudere straks wel kapot gaan Kook ze idd ook regelmatig uit en de reden dat hij er zoveel heeft is omdat hij ze s nachts uit zn bed gooit en ik geen zin heb om naar een speen te gaan zoeken, ik kan dan zo een nieuwe pakken van de plank