Zo moe.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Hiemtie, 5 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hiemtie

Hiemtie Lid

18 apr 2006
    75
    0
    0
    Secretaresse
    Alphen aan den rijn
    Beste Allen,

Ik weet het even niet meer. Zit met het volgende

Mijn dochter van 5 jaar is sinds een paar weken erg hangerig. Ze wil niet naar school. Naar school gaan gaat goed maar als ik weg wil roept ze de hele tijd "ik wil bij mama blijven" Dit is zo erg dat ze zich aan me vast klampt en niet meer los wil laten. Dan heb ik het nog niet over de hart verscheurend luid brullen van haar. Het voelt zo rot om weg te gaan terwijl ze zo verdrietig is.

En het lijkt steeds erger te worden. ze wil alleen maar bij mij zijn. Zelfs als ik haar op bed leg wil ze me niet los laten. De hele tijd maar ik wil bij mama blijven. Sorry maar wordt er nu na weken wel een beetje zat. Waar is het vrolijke meisje van me gebleven??

Komt het iemand bekent voor en wat zou het kunnen zijn?

Groetjes,
    Rita

2. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Wat lastig voor je. En voor je dochter. Is er onlangs iets veranderd in haar leven? Hoe gaat het met haar in de klas? Heb je het hier met haar juf over gehad?

Wat je kan doen is zelf rustig en duidelijk zijn naar haar toe. Ze mag moe zijn en verdrietig. Het is echter wel tijd om naar bed te gaan..op school te blijven..te eten etc. Niet boos op haar worden maar, aangeven welk gedrag je wel wil zien bij haar.

Verder, het afscheid kort houden in de klas. Op tijd naar bed ( hier ligt dochter van 5 al om 18.45 in bed). Weekenden rustig houden, zodat je dochter kan uitrusten.

3. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    het zijn 2 dingen moe en aanhankelijk. Wat betreft het moe zijn kun je de geijkte oorzaken eens nagaan

- groeispurt
    - te weinig slaap
    - heel veel leren op school en daar erg moe van zijn
    - spanningen op school, thuis of elders
    - te druk weekprogramma
    - tekort aan bepaalde vitamine (-s)

Je dochter is 5 jaar heb je al aan haar gevraagd wat er is? Ik vraag iedere dag 'wat vond je het leukst vandaag?' en 'wat vond je niet zo leuk vandaag?' misschien komt daar iets uit? In elk geval beantwoord ik zelf deze vragen ook altijd en zo maak je wel gevoelend bespreekbaar.

4. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Hoi Hiemtie,

mijn dochter is ook vijf. Wat ik herken is het ´huilerige´, het lijkt of mijn dochter sneller in paniek raakt en sneller gaat huilen. Dit heeft ze nu meer dan wat ik van haar gewend ben. Wat ik niet herken is het hangen aan mama of het niet naar school willen. Mijn dochter is vooral huilerig en ´vervelend´ als ze moe is, dus na lange dagen op school. Ik kan me aansluiten bij Line en mamavanmeisje. Ik let er goed op of mijn kinderen aan hun rust en ontspanning toekomen en ´´bewaak´´ hun slaaptijden goed (ongeacht wat de omgeving wil/denkt/vindt). Verder neem ik bij het slapen gaan altijd even ''de dag door'', een soort ritueeltje. Als er dan dingen onbesproken zijn gebleven, vertelt ze dat vaak nog op dat moment. De leuke maar ook de minder leuke dingen. Nu heb ik wel het ''geluk'' dat mijn dochter veel vertelt, bvb als iemand onaardig heeft gedaan of als ze bang is geweest. (ben ik heel blij mee want ik hoor erg vaak dat kinderen van die leeftijd ''niks'' vertellen als ze uit school komen). Heb je er zicht op of je dochter zich op haar gemak voelt in de klas? Tijdens het buitenspelen, bij de juf.... ik noem maar wat. Mijn dochter werd een tijdje ''geplaagd'' door een meisje van een andere klas, dat vertelde ze me altijd en toen ik vond dat het tever ging ben ik met de juf gaan praten. Dat stelde mij gerust en het leverde ook op dat de juf een oogje in het zeil hield (mijn dochter zat net 2 maanden in groep 1!).
    Sterkte, ik kan me voorstellen dat je je er wat bezorgd onder voelt.

Deel Deze Pagina