Wanneer sprongetjes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Miertje89, 12 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miertje89

Miertje89 Actief lid

6 jan 2014
    320
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi,

kan iemand me wat meer uitleggen over wanneer de zogenaamde 'sprongetjes' zijn waarover ik steeds lees in de topics? En wat kun je verwachten tijdens dit soort fases?

Thanks! ;)

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
  3. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Ze hebben ook een app.

Maar ik vind de sprongetjes eerlijk gezegd een beetje onzin. Ja zoontje heeft hier ook periodes dat weinig dingen goed zijn, mja ik heb ook weleens m'n dag/week niet denk ik dan ;)

4. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Inderdaad. Volgens hun is er geen sprong met 8mna en m dochter is toch niet helemaal blij en makkelijk nu ;)

5. MommyB

MommyB Bekend lid

21 okt 2013
    535
    0
    16
    voormalig adm. medewerkster nu onvrijwillig fullti
    in een huis
    Sprongetjes moet je de leeftijd berekenen vanaf de uitgerekende datum. En er is met 8 maanden echt wel een sprongetje hoor. Een flinke ook.

Bij mijn dochter geloofde ik er ook niet in, maar mijn zoontje is iedere x wanneer hij zou moeten "springen" ook overduidelijk niet te pruimen.

6. MommyB

MommyB Bekend lid

21 okt 2013
    535
    0
    16
    voormalig adm. medewerkster nu onvrijwillig fullti
    in een huis
    Hier bij het schema van de app. We zitten nu volop in de 9 de sprong. :(

Bijgevoegde bestanden:

7. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    ah volgens de website die die pas over 2,5 week voor mn dochter. fijn die herkenning dat hij er wel degelijk is met 8 mnd!

8. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Ben geen groot fan van het oei ik groei boek, maar zit wel degelijk een kern van waarheid in. De ontwikkeling van de mens is uitgebreid onderzocht en deze sprongetjes gebeurd er vaak nogal wat op bijvoorbeeld hersenniveau.

9. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    ik heb het boek niet gelezen en kijk af en toe alleen of er toevallig een sprongetje is maar dus uit pure nieuwsgierigheid, wat is er 'mis' met het boek?

10. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Wat er in mijn ogen mis is met dat boek is dat er wonderkinderen in beschreven worden. Ieder kind ontwikkelt zich op z'n eigen tempo, maar als nieuwbakken moeder zou je er knap onzeker van kunnen worden.

11. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Ons dochtertje zit in sprong 4 momenteel en is momenteel heel erg eenkennig.

12. Jekil

Jekil Actief lid

29 sep 2012
    392
    1
    16
    Leerkracht VSO
    Rotterdam
    Ze leggen er ook bij uit dat het kind toe zou kúnnen zijn aan bepaalde dingen. Elke kind ontwikkeld zich op bepaalde gebieden sneller en andere gebieden langzamer. Ze hebben van alle gebieden de 'snelste' genomen, omdat het brein dan klaar zou kúnnen zijn voor een bepaalde vaardigheid. Kinderen die zich precies zouden ontwikkelen zoals staat omschreven bestaan idd niet, want die zouden dan op alle gebieden het allersnelst zijn.

13. Miertje89

Miertje89 Actief lid

6 jan 2014
    320
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Mijn baby zit nu in de zesde week (hij is op de uitgerekende datum geboren) en omdat hij sinds een paar dagen overdag helemaal niet meer slaapt, veel meer huilt en snachts ineens wat lastiger slaapt dacht ik dat het nisschien wel een sprongetje zou kunnen zijn. Jullie ervaringen zijn heel wisselend lees ik al wel! ;)

14. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    probeer gewoon het een en ander uit! Wat voor de een helpt, werkt niet voor iedere baby. je krijgt het vanzelf wel een beetje door. het is in ieder geval fijn om te weten dat je niet alleen bent ;)

15. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Er is niet echt wat 'mis' met dat boek, maar als je zelf wat onzeker bent, kan het die onzekerheid voeden. Er staat in wat een kind bij elk sprongetje aan nieuwe vaardigheden zou kunnen op verschillende vlakken. Vervolgens wat quotes van ouders. Hier door zou je de indruk kunnen krijgen dat jou kind achterloopt op schema.

Dus voor een leiddraad vind ik het een prima boek, maar je moet niet alles te letterlijk nemen.

16. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

10 jun 2013
    1.324
    184
    63
    Gelderland
    Ik heb ook de Oei ik Groei app op m'n tel staan en kijk er af en toe naar. In de app staan geen ervaringen van andere ouders, dus voor de 'onzekere' onder ons scheelt dat misschien al weer. Ik vind het wel handig om af en toe eens te koekeloeren en ook wat tips te lezen hoe je het e.e.a. zou kunnen doen om hem door het sprongetje heen te helpen.
    Ik ben het wel eens dat je het inderdaad niet te letterlijk moet nemen allemaal. Probeer voor jezelf uit te vinden wat voor jullie kleintje werkt. Ik zou iig ff de app downloaden, dan heb je iets een leidraad.

17. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Dit idd. Geldt trouwens voor elk boek over opvoeden, baby's, etc. Ik heb mezelf helemaal gek gemaakt met het boek baby in een droomritme :)

18. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Kijk naar je kind, dan heb je helemaal geen boek over sprongetjes nodig. De een is vroeg met een 'sprongetje' (wat een jeuk-woord!). De ander laat. Zo is er altijd wel een 'sprongetje' waar hij/zij inpast. Hele simpele psychologie dus.
    Snap echt het succes van 'oei, ik groei' niet.

Deel Deze Pagina