Peuterspeelzaal-klasje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sascha87, 19 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sascha87

Sascha87 Actief lid

3 dec 2014
    419
    114
    43
    Dochter zit sinds september op de peuterspeelzaal bij ons in de buurt. Het is 1 locatie met 2 groepjes. Toen ze geplaatst werd vroeg ik mij al af waarom ze niet in de groep kwam waar haar broer ook ooit heeft gezeten. Daar was geen plek zeiden ze, dus is ze gestart in het andere groepje.

Nu heeft ze het de eerste paar weken best lastig gehad, en zeiden de juffen dat ze misschien even zou moeten wachten (dit zeiden ze na 2 weken, wat ik al vreemd vond...), maar ik dacht juist: laat haar even wennen, en als het na 6 weken nog niet gaat dan wil ik daar over nadenken.

Nu gaat het wel prima, maar ik heb echt 0,0 klik met de leidsters (de leukste stopt er volgende week mee), en het gaat nu prima met de leidsters, maar sta niet te juichen om haar weg te brengen.

Daarnaast zitten er ontzettend veel vve-kindjes op de groep, terwijl mijn dochter juist voorloopt op haar leeftijd. Ik heb het idee dat ze daardoor juist minder aandacht krijgt dan ze verdiend.

Zoals jullie kunnen lezen zou ik haar het liefst in het andere groepje willen hebben. 1 voor de leidsters, en 2 voor de kinderen.

Het enige waar ik tegen aan loop is dat de klasjes naast elkaar zitten, en ik me dan schuldig voel dat ik haar van groep laat switchen. En als ik dat dus doe dat ik hen altijd zie bij het wegbrengen en ophalen...

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

2. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.910
    113
    Vrouw
    Geen antwoord op je vraag, maar de leidsters op de andere groep kunnen natuurlijk ook weggaan en op de andere groep kunnen ook vve kindjes zitten of bijkomen....
    Maar als je liever switched, zou ik gewoon open kaart spelen en aangeven een betere klik te hebben met de andere leidsters.

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Eerlijk zijn, nu blijf je haar wegbrengen met een rot gevoel. Onze uk loopt ook voor maar er zitten ook veel VvE kindjes in de groep. We hebben geen extra peuterspeelzaal groep dus we wachten nog 5 maanden en dan naar de basisschool.

We willen hem nu niet meer naar een andere peuterspeelzaal brengen.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Qua kindjes denk ik dat er in de andere groep ook vve kindjes zitten, waarschijnlijk verdelen ze die wel evenredig over de groepen. Tja en dan nog, vve kindjes hebben geen enge ziekte ofzo, ze hebben wat extra ondersteuning nodig op taalgebied. Schrik niet, maar die kinderen zitten straks ook op de basisschool, net als kinderen die iets verder zijn dan gemiddeld. Tenzij je je kind naar een particuliere school voor kinderen van hoogopgeleide ouders stuurt straks maar daar ging ik even niet vanuit. De leekrrachten daar hebben ook te dealen met verschillen, dus peuterleidsters ook. En jou kind ook, straks in de maatschappij.
    Je zegt dat er een leidster weg gaat, misschien komt er wel een hele leuke voor terug!

En ze zit in deze groep omdat er in de andere geen plaats was. Dat is misschien nog steeds het geval?

Ik zou je zorgen gewoon bespreken met de leidsters. Vragen hoe ze omgaan met verschillen in de groep, vve kindjes en kindjes die voorlopen.

sannever, Koekie1, yaro en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

En je kind? Heeft zij het wel naar haar zin in die groep? Want daar zou ik ook naar kijken. Niet alleen wat jijzelf als moeder ervan vindt, maar vooral wat je kind ervan vindt!
    Straks moet ze weer wennen in die andere groep. Terwijl ze in deze groep de kindjes al kent.

6. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.173
    113
    Precies.
    De huidige pwp van dochter vind ik ook niet leuk. De leidsters niet en de kinderen niet. In haar groep zit ook voornamelijk vve kindjes. Maargoed ze komt ook in contact met de kinderen van het kdv en ze vind het zelf super leuk.

7. yaro

yaro Niet meer actief

Hoe vind je dochter het?
    Wat betreft VVE kindjes zou ik echt proberen los te laten. Dat blijf je de hele schooltijd houden en dat heeft je dochter later in het leven ook voor handen. Daarnaast is de ene vve kind de ander niet. Mijn zoontje was ook een vve kindje. Hij is superslim maar praatte niet. Hij kon zichzelf prima redden en zoveel extra werk hebben ze niet aan hem gehad. Hij kon namelijk bovengemiddeld praten, maar hij hield niet van praten.
    Mijn oudste kletste de oren van je kop af en vroeg veel aandacht van leidsters. Was erg aanwezig. Had geen extra begeleiding nodig, maar ik durf te wedden dat zij meer ‘plek’ innam in de groep dan mijn zoontje.

Ik zou echt dat vooroordeel loslaten. Wat moeten de ouders van andere kindjes dan denken, er zitten veel vve kindjes en nu ook een meisje wat ver voorloopt op haar leeftijd.... krijgt mijn kind dan nog wel aandacht?

Het gevoel bij de leidsters kan ik wel begrijpen dat je dat tegen staat. Maar dat zou ik gewoon bespreken. En dat je dochter niet in exact dezelfde groep komt als waar je zoontje zat is doodnormaal. Klassen worden ingedeeld naar hoeveelheid en soort kinderen. Niet naar keus van de ouders. Wil je dat toch perse dan zou ik dat aangeven, zeggen dat je geen klik hebt met de leidsters. Maar dan hoop ik wel voor je dat de leidsters uit die andere groep niet gaan vertrekken want dan kan er zo iemand binnen komen met wie het weer niet klikt. En straks op school kan je kind ook niet switchen omdat het met een juf of meester niet klikt.

8. Sascha87

Sascha87 Actief lid

3 dec 2014
    419
    114
    43
    Bedankt voor jullie reacties.

Ik laat het inderdaad maar gewoon hoe het nu is.

De hoeveelheid vve kindjes is niet gelijk in beide groepen, het verschil is zelfs groot. 6 van de 12 in de groep van dochter, en maar 1 vd 12 in de andere groep.

Dochter is niet dolenthousiast, maar weet natuurlijk niet hoe het in de andere groep zal zijn.

Als ik me nog vaker stoor aan de manier van werken dan zal ik dit met ze bespreken.

Nogmaals dank voor jullie reacties, zo kijk ik weer even nuchter naar de situatie!

9. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    #9 Strandbal, 21 nov 2017
    Laatst bewerkt: 21 nov 2017
    als je dochter het naar haar zin heeft zou ik het laten . Ik heb 2 kinderen op de psz met allebei een vve indicatie. Ze zijn niet dom, maar ze praten allebei laat (komt ook deels door 2 talige opvoeding). Ik denk echt niet dat jou kind daardoor minder aandacht krijgt, vve kinderen mogen alleen 2 dagdelen extra komen.
    En qua leidsters, ik heb met de leidsters van de groep van mijn zoon ook meer dan met de leidsters van mijn dochter. Maar zolang mijn dochter het leuk vind en de leidsters hun werk goed doen vind ik het prima.

Deel Deze Pagina