Hai meiden! Wij hebben een erg pittig tante van bijna 3 weken oud, die vrij onrustig slaapt. Ik vraag me af wanneer je spreekt van een voorkeurshouding. Ik kan het bij Evy (nog) niet ontdekken, de ene keer ligt ze recht op haar achterhoofd, dan weer links, dan weer rechts. Bovendien slaapt ze overdag meestal een uur op haar zij (onder toezicht) Hierdoor letten we niet zo goed op haar ligging, waardoor ik bang ben dat we tóch een voorkeurshouding over het hoofd zien...herkennen jullie dit?
zolang zij beide kanten op ligt met haar hoofd kun je eigenlijk niet echt spreken van een voorkeurskant! vb: isabella lag ALTIJD op haar rechterkant. Ik kon draaien wat ik wilde, maar nee hoor. Ook met optillen en knuffelen, haar hoofdje leek wel scheef op haar romp te zitten af en toe.. BV aan de ene kant ging vele malen beter dan de andere kant. Links kon ze echt heel relaxed liggen drinken, maar rechts was altijd vlugvlug. Dus meid, dat is een voorkeurshouding. Ik zou me over jullie meisje geen zorgen maken!
Voorkeurshouding zie je niet over het hoofd hoor... (Tenzij je -zoals wij in eerste instantie deden- je kindje zelf steeds op de zij legt). Maar hier lag Thirza dus ook ALTIJD naar rechts als ze op haar rug lag. Dat zie je dan dus wel...
Zoals hierboven al gezegd wordt: als je het niet zeker weet, is het geen voorkeurshouding. Je dochtertje zal trouwens vast wel een favoriete slaaphouding krijgen op een gegeven moment. Dit is ook niet erg, zolang het hoofdje maar niet teveel afplat. Een klein beetje afplatten is de eerste 3 a 4 maanden normaal, omdat het een paar maanden duurt voor een baby zelf regelmatig het hoofdje omhooghoudt, meer op schoot gaat zitten enzo, en dus niet meer zoveel met haar hoofd op het matras/boxkleed/etc ligt. Een lichte afplatting trekt ook vanzelf weer weg wanneer je kindje ouder wordt. Als je denkt dat het hoofdje teveel afplat, vraag er dan naar bij de controle bij het CB. Dan weet je zeker dat ze het controleren. Maar goed, mijn punt was dus: maak je geen zorgen. Ze heeft niet eens een voorkeurshouding, laat staan dat het hoofdje al afplat
Hmm....heb mij onlangs laten vertellen door de osteopaat dat een voorkeurshouding niet alleen in de nek hoeft te zitten. Maar dus ook lager in de rug kan zijn. Dat zie je echt niet hoor!!
Onze dochter had een voorkeurshouding, dat bleek te komen door een heupafwijking. Haar hoofdje kon ze dus wel draaien, maar door die vast heup rolde ze telkens op haar rechterkant. Ik ben toen erg geschrokken hoe hard een afplatting kan ontstaan, al na een week was het te zien! Ik denk niet dat Evy een voorkeurshouding heeft. Hoe je het omschrijft, zo gedraagt ons zoontje zich ook en die is even oud. Bij onze dochter was het echt wel anders, ze was ook stijver (meer spierspanning). Als je je kindje op haar rug legt, heb je een voorkeurshouding zo in de gaten.
Jacob heeft ook geen voorkeurshouding. Hij lag soms wel iets vaker op de ene kant, maar dat kon twee dagen later weer anders zijn. Ik heb hem ook nooit op zijn zij gelegd, want dat vond hij helemaal niet fijn (en ik eigenlijk ook niet zo)
Evy vindt het wel heerlijk op haar zij, net als ik Net met de wijkverpleegkundige gesproken (over voeding en niet willen slapen) en zij zei dat we haar overdag best op de zij mogen leggen en 's nachts ook, maar dan met een dekentje voor haar buik. Best eng....al vind ik het wel prettig om haar houdingen af te blijven wisselen ivm die vervelende mógelijke voorkeurshouding
mijn meisje draait ook veel zelf in haar slaap, en ook als ze bij mij ligt, ligt ze de ene keer naar link en de andere keer naar rechts. Dus ik ga haar niet corrigeren, omdat ik merk dat ze zelf genoeg draait met haar hoofje. Toen ze 2-3 weken was, had ze een weekje steeds rechts als voorkeur, toen heb ik een paar keer dr hoofdje in dr slaap gedraaid, maar na een paar dagen deed ze dat zelf weer. Je moet doen waar jij je goed bij voelt, ik denk dat jij zelf heel goed weet of het nodig is haar te helpen met draaien of dat ze zelf genoeg draait.