Hoe leren verliezen? (Altijd maar willen winnen)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door HappyRabbits, 23 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    #1 HappyRabbits, 23 feb 2020
    Laatst bewerkt: 23 feb 2020
    Onze zoon is 6 jaar en kan al zn hele leven slecht tegen zijn verlies. Bij kleine kinderen vind ik dat nog heel normaal, maar nu is het echt niet gezellig meer. Een paar voorbeelden:
    - Tijdens een spel verandert zoon de spelregels ten gunste van hem (bij voetbal telt een doelpunt ineens niet meer, het doel is ineens verkleind).
    - Gezelschapsspellen worden hier nooit gespeeld. Zoon sluit alle spellen uit waarbij een kans bestaat dat hij verliest.
    - Minecraft spelen we wel eens samen. Dat gaat vaak heel leuk, totdat ik bijvoorbeeld een dier getemd heb. Zoon wordt dan jaloers (ik wil óók een poesje dat mij volgt!) en gaat het dier dan ‘plagen’ of hij gaat dreinen en semi-huilen.
    - Ook alledaagse bezigheden kunnen een ‘strijd’ opleveren: waarom was jij eerste? IK wilde eerste zijn!

    Tegenwoordig kap ik een spel meteen af. Ik ga dan naar binnen (bij voetbal), sluit Minecraft af of ruim het spel op. Dan wordt er zwaar geprotesteerd (met tranen) en dan leg ik hem uit waarom ik dit doe. Vaak ook van tevoren zeggen we hem hoe het zit met spelregels enzo. Maar halverwege begint het gezeur alweer.

    Oké, nu lijkt het of we de hele dag met een slechte verliezer opgescheept zitten, dat is niet zo. Maar ik vind het gewoon best een ‘naar’ trekje en ik vind het jammer dat hij zichzelf het plezier van een leuk spel ontzegt. Hij gunt ook een ander geen winst of plezier en wil de beste zijn. Hoe dat op school gaat of bij vriendjes? Geen idee. Ik hoor er eigenlijk nooit iets over terug. Wel is onze zoon een ras-perfectionist. Hij haat het om fouten te maken. Kan zich daar ook echt zorgen om maken, bang iets niet te kunnen (beetje faalangstig).

    Hoe kan ik mijn kind leren een betere verliezer te zijn? Hoe leer ik hem te genieten van een spel en ook blij te zijn voor een ander die wint? Tips zijn zeer welkom!!!!

    Edit: we zeggen trouwens ook dat spelletjes vooral ook leuk zijn en dat je niet altijd hoeft te winnen om plezier te hebben.
     
  2. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.048
    874
    113
    Vrouw
    Ik lees mee.
     
  3. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Hahaa wij zijn dus niet de enigen. Misschien is het normaler dan ik dacht. :p
     
  4. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.048
    874
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is dan wel wat jonger maar zij wil ook altijd winnen. Soms laat ik haar bewust winnen om de lieve vrede te bewaren. Dan voed ik haar windrang alleen maar. Aan de andere kant heb ik ook geen zin in de ruzie iedere keer. Als we memory spelen dan vliegen de kaartjes hier regelmatig over tafel. :rolleyes:
     
  5. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.595
    113
    Mijn beide zonen hebben dit ook en we blijven gewoon spelletjes spelen. Ze zien nu allebei op een team soort een worden dat ook vanuit de groepsdruk gecorrigeerd. En steeds meer blijven benoemen wat gewenst gedrag is.

    Mijn ene zoon is nu 8 en het gaat wat beter maar kan nog steeds een woede aanval krijgen als hij bijvoorbeeld verliest met Clash Royale. Maar we blijven consequent: slecht gedrag is einde spel en einde scherm tijd. En bij gezelschapsspelletjes mag degene die zich slecht gedrag niet meer mee doen maar gaat de rest wel door.

    Benoemen dat een spelletje vooral leuk moet zijn werkt hier niet. Ik merk dat ze beter reageren door te benoemen wat hun gedrag met de anderen doet.

    Dus het gaat vooruit maar wel tergend langzaam helaas.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Hier vliegen bij de jongste heel wat spelletjes door de kamer. Dan doen we gelijk een tijdje geen spelletjes meer. Als hij erom vraagt proberen we het en zodra hij vervelend wordt of oneerlijk houden we er weer mee op. Het lijkt de laatste tijd iets beter te gaan.
     
  7. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Thanks! Ik lees dus dat het iets is wat vaker voorkomt ;). Ja we zijn redelijk consequent tegenwoordig, voorheen lieten we nog wel eens winnen maar dat is al een tijdje voorbij. Woede is dus ook redelijk normaal (helaas), dan kappen wij ook af en gaat hij maar wat anders doen.
    Wij denken voor de toekomst wel aan een teamsport ja, nu zit hij ook 2x per week op de sportbso en daar hoor ik weinig over terug. Eigenlijk is dat meer een soort gym denk ik, met verschillende soorten activiteiten. Dat vindt hij dus wel leuk.
     
  8. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ik denk dat een teamsport of judo bijvoorbeeld heel goed zijn om te leren verliezen.
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Het is hier idd beter geworden sinds onze jongste is gaan voetballen.
     
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Onze zoon is bijna zijn en competitief. Van alles kan hij een wedstrijd maken. Als hij denkt dat hij gaat verliezen veranderd hij ook de regels.

    We spelen al heel lang spelletjes maar de regel is bij onzin stoppen we met spelen.
    Wij zijn begonnen met spellen die coöperatief zijn. Je speelt samen tegen het spel en je wint of verliest dus samen.
    Onze eerste spel was de kleine bouwmeester. Op school speelde ze max de kat.
    Chip chop is een spel dat we wel nog hebben en als je met zijn 2en speelt dan speel je tegen elkaar maar met zijn 3en speel je met 2 tegen 1.

    Voor ons heeft judo ook geholpen, daar kwam hij zich zelf tegen en als je dan niet aanpast wil niemand met je aan de slag.

    Verder consequent blijven en van tevoren aan geven wat je verwacht. Ook tijdens het spel aangeven wanneer het goed gaat en dat het zo gezellig is.
     
  11. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.498
    113
    Zo doen wij het ook. Hij speelt heel graag spelletjes, maar het eindigt altijd in een huilpartij als hij verliest. Gelukkig is hij vrij goed in spelletjes dus wint ook wel met regelmaat, maar hier ook regelmatig geen spelletje meer als hij boos werd om verliezen. Ik heb ook wel eens als ik verloor me zo gedragen als hem, dus huilen en boos doen, dat heeft hem ook wel in laten zien dat het niet leuk is om je zo te gedragen.
    Nu vind hij het nog steeds moeilijk, maar tijdens het spel benoem ik al met regelmaat dat het niet om het winnen gaat of ik benoem juist dat ik het zo gezellig vind en als hij wel verliest probeer ik hem hierin te sturen. Dus niet gelijk boos worden en positieve insteek hebben. Oh en nu doe ik als ik zelf verlies hier wat nadruk op leggen, dus zeggen, goed gespeeld, jammer dat ik heb gewonnen, maar volgende keer beter!
     
  12. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Leuk al die reacties! En bedankt voor de tip over de coöperatieve spellen! Daar ga ik eens goed naar kijken want er is veel te vinden zag al.
     
  13. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Jeetje wat herkenbaar! Mijn oudste is net zo.
    Niet alleen met spelletjes maar van alles wil ze een wedstrijdje maken (wie het eerst bij de deur is, wie het eerst aangekleed is (handig trouwens :D:thumup:), wie het eerst drinken op heeft enz)

    Voorbeeld vandaag met sjoelen: ze had briefjes gemaakt met cijfers wie er als eerst mocht beginnen. Jongste had nr 1, ik nr 2 en zij nr 3.
    Wat een drama was dat! " ik mag nooit als eerste!", "Het is niet eerlijk", "Ik wil als eerste", " Mama, ruilen?". En huilen uiteraard :D
    Gezegd dat ze op deze manier niet mee hoefde te doen. "Nou, dan toch niet!" En boos naar boven gestampt o_O
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Ik heb mijn kind nog nooit opzettelijk laten winnen (sorry kind, je moeder is van de spelregels volgen. Ik lees ook elke keer het weer haha, ik ga niet uit mijn comfortzone. Ik stop gelijk als hij de spelregels wil aanpassen. ) en.... ik hoor ook de hele dag 'ik ga winnen!'. Met eten, met drinken, met traplopen, met zelfs handen wassen. Ik zeg dat hij niet kan winnen als ik niet eens mee doe.
    Werkt matig (lees: niet) Nu over de boeg gegooid 'andere kinderen zullen minder snel met je willen spelen als alles een wedstrijd is'. Ik hoop ook dat dat zo is op school, daar leert hij het snelste van. Wij zijn er onvoorwaardelijk voor hem, dat weet hij ook. Dus als ik t spel staak heeft niet een snel effect. Vriendjes hebben daar geen last van en hopelijk merkt hij snel de gevolgen van zijn gedrag.
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  15. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.376
    1.561
    113
    Ik heb het zelf ook... En daarom ben ik gestopt met bordspelletjes en dergelijke spelen! Ik kan niet tegen mijn verlies en ik werd er veel te chagrijnig van, dus ik bedank er altijd voor. Ook al weet ik rationeel dat het maar een spelletje is, het heeft te veel invloed op mijn humeur. Computerspellen gaan prima, zolang winst afhangt van leerbare progressie. Als je kan verliezen door kans vind ik het niks.
    Oh, dat einde van Triviant (vroeger dan)...! Heb je 500 vragen foutloos beantwoord, moet je uiteindelijk nog gaan dobbelen om de winst! Verschrikkelijk.

    Lang verhaal kort, misschien is er niks aan te doen, en dan nog wordt je kind een rationele zelfstandige aimabele volwassene, hoogstwaarschijnlijk!
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  16. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.616
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn 3 jarige begon vanochtend weer uit het niets te jammeren.

    Wat bleek, ze had verloren met schoenen aantrekken, van mij...

    Zo kan ze ook helemaal over haar toeren raken als ik eerder beneden ben.

    Helaas heb ik nog veel meer voorbeelden.

    Verder is het een lief kind.
     
  17. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.012
    3.478
    113
    Vrouw
    Hier net een speelafspraakje helemaal verpest (+ beetje vermoeidheid), doordat een spelletje werd verloren...

    Het gaat wel steeds beter, maar het komt nog wel voor dat een gezelschapsspel eindigt in een woede aanval.

    En tussen de jongens is alles een wedstrijd. Wie het eerst op de wc zit, wie het eerst zijn beker leeg heeft, wie het eerst bij de deur is, etc. etc.
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  18. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.636
    1.193
    113
    Heel herkenbaar en irritant.

    Mn jongste dochter wil heel graag een bepaald spel wat je met anderen moet spelen en ik heb tegen haar gezegd dat ze dat pas krijgt, wanneer ze me kan laten zien dat ze een goede verliezer kan zijn. Elke keer als ze weer een slechte verliezer is (95% van de tijd :rolleyes:), herinner ik haar aan dat spel en dat ze er dus nog te jong voor is. Dit werkt wel een beetje, maar doet (helaas) geen wonderen.

    Wat ook een beetje helpt is gewoon vaak over het concept "goede verliezer" praten en wanneer relevant de aandacht vestigen op hoe mensen goed of slecht met hun verlies omgaan. Ik merk wel dat het kwartje langzaam aan het vallen is en m'n dochter in een goede bui wel redelijk reflectief kan zeggen dat ze winnen gewoon veel leuker vindt, maar ook wel wil leren hoe ze minder boos kan zijn wanneer ze verliest. Daarnaast kan ze van anderen heel precies zeggen wanneer het goede of slechte verliezers zijn.

    Een groot deel is denk ik dus gewoon emotie regulatie. Heel kleine kinderen, die winnen heel eluk vinden, vinden het gewoon nog te moeilijk om om te gaan met de teleurstelling die hoort bij verliezen. Vanuit dit opzicht zou wennen aan teleurstellingen en leren er beter mee omgaan in het algemeen vast ook bijdragen aan het leren verliezen.
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  19. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Tja, ik vind 6 nog best klein. Minecraft bijvoorbeeld is helemaal niet bedoeld voor zulke jonge kinderen. Dan is het logisch dat hij dingen lastig vindt en daar gefrustreerd van raakt.
    Ik zou vooral focussen op de faalangst en samen oefenen met fouten maken. Ik zou vooral ook laten zien dat jij en andere mensen in het gezin ook fouten maken en hoe je dat dan oplost.
    Qua spellen kun je ook eens kijken naar cooperatieve spellen. Dat triggered misschien minder.
     
  20. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.024
    320
    83
    Echt heel herkenbaar allemaal. Hier ook zo een. Alleen wedstrijdjes doen met zijn broertje als hij kan winnen. Als zijn broertje dan eens wint (onbewust meestal) dan is het hek van de dam.

    Met spelletjes proberen we te laten zien hoe je kan verliezen dus overdreven zeggen dat ik het jammer vind dat ik verloren heb, maar volgende keer beter. Werkt nog niet echt .

    Laatst getuige geweest van een potje stoelendans met 10 kleuters. Echt alle kinderen reageerden normaal toen ze afvielen en gingen langs de kant de rest aanmoedigen. Behalve die van mij natuurlijk, hij werd 2e en stoof stampend/schreeuwend/huilend weg. Ik schaamde me gewoon een beetje.

    Geen tips dus, maar wel herkenning.
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina