Bloemkoolroosjes harig...

Discussie in 'De lounge' gestart door Saar22, 4 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ik pak net de bloemkool uit de koelkast en zie dat de roosjes allemaal een beetje harig zijn. Het is niet harig in de zin van overstuur ofzo, maar het is geen normale bloemkool. Als je erover heen gaat met een vinger laten er kleine korreltjes los..
    Weet iemand wat het is? Is het te eten?

2. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Bij bloemkool kan door slechte groeiomstandigheden, zoals vochttekort of hoge temperaturen tijdens de groei, doorwas en schift optreden, waardoor de kool er harig uitziet. Bij doorwas groeien de doorgaans witgekleurde schutblaadjes door de kool. Bij schift komen de bloempjes te vroeg uit het bloemscherm tevoorschijn. Te veel zon op de kool zorgt ervoor dat de kool een gele kleur krijgt. Dit wordt voorkomen door het gewas over de kool te binden.

Dit kon ik erover vinden op wikipedia.

3. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Klinkt niet zo lekker, maar zou het eetbaar zijn..

4. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Kan gebeuren als hij in slechte omstandigheden is gekweekt (geen goede temperatuur bijvoorbeeld) voor zover ik me nog van mijn opleiding kan herinneren. Maar ik weet niet of je het dan nog kunt eten, of hij heel lekker is zeg maar..

Edit: Oh laat maar, staat al uitleg boven me.

5. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Het klinkt mij niet heel erg smakelijk in de oren om eerlijk te zijn. Ik denk niet dat ik me er aan zou wagen. ;)

6. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Daarom was'ie zeker in de aanbieding:) Mijn man pakt ook gewoon de eerste de beste bloemkool als die op zijn lijstje staat maar goed hij doet tenminste nog boodschappen. Misschien toch maar de spinazie klaar maken..

7. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Lijkt mij een goed plan. :D

8. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Mag mijn man voor straf morgen koken:D

Deel Deze Pagina