Pfffff wat een dilemma zeg. Onze rentevaste periode loopt af. Wij dachten voor zowel de spaar, als de aflossingsvrije hypotheek. Helaas is het alleen de aflossingsvrije. Ons dilemma is nu dus, hoe lang zetten we het aflossingsvrije deel vast. 1 jaar en dan kijken wat de rente volgend jaar doet? (vond ik beste een goede optie) 3 jaar en dan het deel wat we overhouden gebruiken om de boete, om de spaarhypotheek eerder te verlengen, te betalen. 5 jaar en daarna gelijk trekken met de spaarhypotheek Of meteen 20 jaar vast. Ik heb natuurlijk al wat berekeningen gemaakt. Maar ik kan net als jullie niet in de toekomst kijken, maar 5 jaar vastzetten levert op korte termijn meer op dan 20 jaar. (we kunnen dan na 5 jaar dat deel extra aflossen) Of zouden jullie de gok niet nemen en gelijk 20 jaar vastzetten?
Onze hypotheek bestaat uit twee delen. Spaarhypotheek (is een spaardepot, waarbij rente ook de spaarrente is) Deze verloopt over 5 jaar pas. Staat 15 jaar vast. Deel 2 is het aflossingsvrije deel. Daarvan verloopt nu dus al de rentevaste periode.
Ik snap m. Ik zou het niet gelijk laten lopen. Een keer gaat de rente weer stijgen en dan is het fijn als niet alles tegelijk vrijvalt. Ik zou denk ik voor ongeveer tien jaar gaan. De rente is nu zo laag, daar profiteer je dan een mooie poos van, ook al is het wat minder dan een kortere periode. Het ligt er wel een beetje aan hoe groot verschil de rente voor de periodes is. Twintig jaar vind ik lang, maar heb je wel zekerheid. 1 jaar kan trouwens ook een goede optie zijn, ik verwacht niet dat er veel veranderd in 1 jaar. Maar ja, je weet het nooit... Ik hou meer van zekerheid. Maar met onze hypotheek afgesloten in 2008 hebben we daar nu achteraf de verkeerde keuze mee gemaakt. Daarom zou ik nu voor de middenweg gaan. Succes!
als wij straks een nieuwe hypotheek krijgen zetten we de rente zo lang mogelijk vast. de rente is zoooo laag nu en misschien zal ie nog wel wat verder zakken maar daarna zal het alleen maar weer stijgen. onze rentevaste periode was ook pas afeglopen en we wijn van ruim 5 naar nog geen 2% gezakt en dat in 5 jaar tijd.. ik denk niet dat het nog erg lang zal duren voor de rente weer omhoog kruipt
dat denk ik ook. Ik denk dat over 5 jaar de rente een stuk hoger is dan nu. Dus we gaan over een tijdje aflossen. Met 10 jaar zitten dan wel goed. Als ik voor 20 jaar gekozen had was de rente ook weer een stuk hoger
Wij hebben tot nu toe elke keer 1 of hooguit 3 jaar vastgezet. Elke keer is de rente nog lager geworden, dus wij zetten hem nu weer voor 1 jaar vast. Heerlijk, die lage lasten. En wat we overhouden lossen we af. Wij hebben een volledig aflossingsvrije hypotheek.
Voordat je iets aan je spaarhypotheek doet even het volgende: bij zo'n hypotheek bouw je een spaartegoed op uit de premie die je elke maand betaalt. De rente op dat spaartegoed is even hoog als de rente die je betaalt op je lening. Als de rente op je lening dus lager wordt, wordt de rente op je spaartegoed ook lager. En om dan toch dezelfde opbrengst aan het eind te hebben, moet je dus meer gaan storten elke maand. De rente die je betaalt is aftrekbaar, dus je maandelijkse teruggaaf van de hypotheekrenteaftrek wordt lager. Terwijl de inleg op je spaarhypotheek niet aftrekbaar is en die wordt hoger. Je gaat er dus soms helemaal niet op vooruit als de rente op je spaarhypotheek lager wordt. Zelf had ik het onlangs ook aan de hand. Onze rente ging van 4,2 naar 3% over een totaalbedrag van meer dan 200.000 euro. Dus dat zou best wat moeten schelen. Per maand ben ik nu netto 15 euro goedkoper uit, dus het scheelt haast niets. Dus wij hebben ervoor gekozen om de rente niet zo lang vast te zetten en met rentebedenktijd, in de hoop dat, hoe gek ook, de rente over een paar jaar is gestegen. Dan krijgen we de laatste paar jaar op onze spaartegoed een flinke rente, zodat dat lekker hard gaat op het laatst. En die hogere hypotheekrente zal dan voor minder belastingbetalen gaan zorgen, dus dat moet wel voordeliger uitpakken, haha.
Wij hebben voor 20 jaar vast gezet. De rente was dan 2,8%. In vergelijking met de 5,9% die we hiervoor betaalden besparen we dus best een hoop op de hypotheeklasten. Veel verder kan het niet zakken (hoewel de rente in theorie ook negatief kan worden, dus dat je geld toe krijgt, maar dat is in de praktijk niet heel realistisch denk ik). Stel dat het nog 1% zakt, tja dat is dan heel jammer..De kans is groter dat hij weer gaat stijgen. Wij hebben daarom voor zekerheid gekozen.
Ja dit is idd bekend, maar het gaat nu over het aflossingsvrije deel. Het spaardeel is over 5 jaar aan de beurt en hopelijk is de rente dan ongeveer gelijk.
Wij gaan hem voor 20 jaar vast zetten. De rente zal de komende tijd nog dalen maar verwacht dat hij daarna weer gaat stijgen.