welke richting voor een opleiding?

Discussie in 'De lounge' gestart door wheelie, 27 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wheelie

wheelie Bekend lid

11 apr 2013
    782
    0
    0
    ik wil graag weer naar school. op dit moment heb ik een havo diploma en ik zit te denken een mbo niveau 4 opleiding te gaan doen. alleen twijfel ik welke richting omdat er natuurlijk wel werk in te vinden moet zijn. ik ben alleen wel rolstoel gebonden dus niet alle opleidingen kunnen.

welke richting zou verstandig zijn i.v.m. werk zoeken?

2. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Dat is ook wel afhankelijk waar je interesses liggen natuurlijk. Wat lijkt je zelf leuk?

3. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Lastig he!
    Ik zit in hetzelfde schuitje, kweet ook niet wat ik zal gaan doen. Wilhet liefst ook niet een fulltime studie doen vanwege mn dochter.
    En BBl bieden ze maar weinig aan op het moment.

4. Yan

Yan Bekend lid

10 dec 2012
    886
    0
    16
    Is een beroep achter de computer het handigst voor jou? Dan zou je kunnen denken aan een administratief beroep. Ik ben zelf grafisch ontwerper/illustrator, dat is ook veel achter de computer. Maar dat ligt ook aan waar je interesse ligt!

5. wheelie

wheelie Bekend lid

11 apr 2013
    782
    0
    0
    het probleem is dat ik eigenlijk heel erg veel leuk vind. ik heb ook een breed havo diploma met het profiel economie en maatschapij met de extra vakken biologie en scheikunde.

ik zou dus alle ringen op kunnen. een beroep achter de computer zou inderdaad goed kunnen. alleen beroepen waarbij je moet staan of tillen gaan niet lukken.

is er wel werk te vinden met het diploma grafisch ontwerper?

6. Yan

Yan Bekend lid

10 dec 2012
    886
    0
    16
    Ik vind het wel lastig op het moment. Misschien dat andere vormgevers daar anders over denken! Verschilt ook weer per regio. Ik ben zelfstandige. Mijn ervaring is dat de meeste banen 40 uur zijn.
    Als je in de randstad woont heb je veel meer keus, ik woon in de provincie Groningen.
    Je zou eens kunnen informeren bij een grafische opleiding. Ik heb zelf oa het grafisch lyceum gedaan.

7. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik zou eerst eens gaan kijken wat je leuk vind. Als je dan een paar opties hebt die je het meest interessant lijken, dan kan je verder onderzoeken waar het meeste werk in is te vinden.
    Maar een opleiding, zeker parttime, duurt wel even. Er is dus geen garantie dat de situatie over een paar jaar precies hetzelfde is...

Interesse is minstens zo belangrijk! Anders wordt het erg moeilijk om af te maken.

8. Peace

Peace Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.553
    245
    63
    Praktijk diploma boekhouden misschien?
    Is hier in de regio (zuid Holland) aardig werk in te vinden.
    Het moet je wel liggen natuurlijk!

9. topper12

topper12 Niet meer actief

Mag ik allereerst vragen waarom je er voor kiest om je te richten op een mbo-4?

Ik zou eerst kijken waar je interesses liggen en op basis daar van gaan zoeken. Over het algemeen ben je 4 jaar verder voordat je een diploma hebt en hoe de arbeidsmarkt er dan uit ziet is een verrassing ;) zo was het 5 jaar geleden een prima plan om makelaar te worden, maar zoals je weet is die sector niet meer zo denderend.

Maak eens een afspraak met een Loopbaanbegeleider en ga het gesprek aan, want ik merk dat mensen het vaak lastig vinden om een studie te kiezen omdat ze:
    1) niet goed weten waar ze moeten beginnen met zoeken,
    2) niet goed weten waar ze op moeten letten bij het zoeken
    3) het lastig vinden om in te zien waar je interesses liggen, wat je kwaliteiten en vaardigheden zijn.

Als je vragen hebt mag je me anders wel even een PB sturen :)

10. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    waar ze op dit moment heel veel in zoeken is in de techniek! (ook laborant e.d. volgens mij) Maar ik weet niet of je daar iets in kunt vinden ivm je rolstoel..

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Echt even profielen lezen van opleidingen en kijken wat je aanspreekt. Mbo deeltijd bol hoeft echt geen 3 a4 jaar te duren hoor.

Ik heb net financieel administratief medewerker afgerond in 1 jaar (officeel duurt opl. 1,5 jaar) waarbij ik op vrijdag naar school ging en 400 uur stage heb gelopen.

Kijk even op : Friesepoort.com, roc.nl, deeltijd mbo, deeltijd hbo.

Deel Deze Pagina