Mijn zoontje is nu 6 weken oud en een super rustig en tevreden mannetje. Hij huilt als hij honger heeft en het duurt hem te lang en hij jengelt en moppert als hij krampjes heeft of er zit een boertje dwars, maar dat duurt meestal allemaal maar even. Hij krijgt borstvoeding, 7-8 voedingen per dag. Overdag om de 2-3 uur en snachts langere tijd ertussen maar dat wisselt nog. Laatste vpeding is savonds rond half 11, soms slaapt hij tot een uur of 3, maar zoals vannacht was het half 6! Hij ligt naast mij in het ledikant dus ik hoor elk snufje en kreuntje Heel vaak wordt ik dus al wakker van hem als hij al wat ligt te sabbelen, smakken of kreunen. Hij huilt dan nog niet. Meestal ga ik dan voeden, onder het mom van ik ben nu toch wakker en hij wil dan ook altijd goed drinken. Maar hij kan ook best zo een half uur tot een uur .(gok ik, niet langer uitgeprobeerd dan een half uurtje) door 'rommelen'. Dan ligt hij wat te rekken en te strekken, lekker kreunen (poepen...) en af en toe wat op zijn handjes sabbelen. Het is dus dat hij naast me ligt dat ik het hoor, zou hij op zn eigen kamer liggen dan wordt ik denk ik pas wakker als hij echt gaat huilen. Nou is mijn vraag dus, hoe lang kan je zo'n voeding 'uitstellen'? Begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ik dat zou willen, hij doet het al super vind ik met zijn zes weekjes en als hij honger heeft krijgt hij voeding en ik hoef echt niet te wachten tot hij huilt, maar omdat hij op zich nog best tevreden lijkt vraag ik me dan af hoe groot zijn honger op dat moment al is en hoe nodig de voeding en of het erg is dat ik nog rustig even afwacht tot hij zich echt begint te melden.
Iedere baby begint rustig hongersignalen te krijgen, huilen is de allerlaatste en die veroorzaakt dan ook stress bij een baby. Dus gewoon niet mee bezig houden en lekker aanleggen bij het sabbelen op de handjes en smakken
Hier loopt ze ook al wel te rommelen van te voren, merk ik overdag. S nachts word ik pas wakker bij het huilen, ook al slaapt ze tussen in. Probeer overdag het huilen voor te zijn, maar lukt s nachts dus niet. Ik zou wel gewoon geven als je wakker bent, hij moet die voeding toch een keer, want als hij al om 3 uur begint met rommelen, blijft hij vast niet wachten tot 7 uur.
Je mag iig 'werken' met de basisregel dat ze per pond lichaamsgewicht een uur achter elkaar mogen slapen. Vanaf 4 kilo dus 8 uur achter elkaar, (23-7 zeg maar) en vanaf 6 kilo 12 uur achter elkaar. Als ze dat gewicht nog niet hebben, wordt wel geadviseerd om een nachtvoeding er nog in te houden zolang ze zichzelf melden daarvoor.
Ons zoontje begon ook met geluidjes maken, kreunen, zuchten. Wij gingen er dan ook uit. Omdat we niet wilde dat hij zou aanleren dat wij pas komen als hij hard huilt. En ook omdat we dan toch wakker waren en door dan de fles te maken en te voeden lagen we des te sneller weer in bed. Hij had tot 8wk twee nachtvoedingen dus we lieten geen slaaptijd verloren gaan door de voedingstijd te rekken.
Hij weegt ongeveer 5 kilo (2 weken geleden bij de ka 4800 gr), dus dan zou hij wel 10 uren mogen slapen. Ik vind dat nog wel veel hoor, vooral omdat hij toch nog wel 7 voedingen 'neemt' op een etmaal. Maar goed, ik blijf lekker voeden als hij het aangeeft, ook al huilt hij nog niet snachts, hij slaapt ook niet meer dus toch behoefte aan melk!