Kinderfeestje jongen 5 jaar: tips gevraagd!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door misa, 19 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

Nou het eerste kinderfeestje van onze zoon zit eraan te komen. We kunnen er niet meer onderuit want hij begon er zelf al over.....! ;)

Nu willen we dit gewoon thuis doen, dus hebben jullie tips? We houden het voor of na zn verjaardag. Dus het wordt in november of december.

Ik denk zelf aan spelletjes, knutselen, iets lekkers snoepen/eten/maken.

Hoeveel tijd nemen jullie hiervoor? En wat zijn jullie ideeen, tips, do's en dont's.....?

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    #2 Suusjeuh, 19 okt 2015
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
    Ik ben ook aan het plannen, we voor een meisje. maar in dezelfde periode. Ze is op maandag jarig en ik was van plan het de woensdag middag erna te vieren. Na school de kindjes mee naar huis en pannenkoeken of frietjes eten. Dan kadootjes uitpakken dmv een spelletje. Knutselen, iets van prinsessen kroontjes oid versieren of "geheimen doosjes" die doen het altijd goed. Taart met limonade, eventueel nog een spelletje en om een uur of 16.30-17.00 is het dan echt wel genoeg! Ze mag denk ik 4 vriendinnetjes mee ( Want met broertje erbij zijn er dan 6 kindjes en dat vind ik wel genoeg )

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wij hebben voor onze zoon toen een sinterklaasfeestje gehouden (hij is van 3 december :) ). Dat was met sinterklaasgerelateerde spelletjes: over daken klimmen (evenwichtsbalk gemaakt), kadootjes in een schoorsteen doen, kadootjes estafette met alles zo snel mogelijk in een zak doen, zaklopen, pepernoten bakken.
    Was erg geslaagd :) Aan het eind kregen de kindjes een pietendiploma en de pepernoten mee naar huis.

4. misa

misa Niet meer actief

Bedankt! Ik wil het ook simpel doen. Ik denk dat hij 4 kinderen mag uitnodigen en dan met onze eigen twee kids erbij vind ik 6 wel genoeg. Misschien starten met kado's, wat lekkers maken en eten, spelletjes doen als ezeltje prik en ballonnen stampen enz. Dan nog wat knutselen oid en als ze naar huis gaan een keer grabbelen in een bak voor een klein action kadootje.

Dat is hoe ik nu denk dat we het gaan doen. :)

5. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.495
    8.417
    113
    Geen tip voor een jongensfeestje, maar wel een algemene tip, maak het niet te lang!
    Langer is niet persé leuker ;)

We hebben hier drie uurtjes aangehouden, om 12 uur uit school naar huis, eten, cadeautjes, wat knutselen, taartje eten, spelletje doen. Spanningsboog was bij de meeste kindjes vrij kort, dus tussendoor ook gewoon lekker spelen. En na drie uur was het echt mooi geweest, de jarige vond het vooraf al heel spannend en liet tijdens het feestje een paar traantjes.

Ze vonden het allemaal jammer dat het was afgelopen, leek me een goed teken :)

Bij moeders van klasgenootjes hoor ik vaak hetzelfde verhaal ;)

6. misa

misa Niet meer actief

Ik moet in de ochtend werken dus ik wil een woensdagmiddag doen van 14 tot 16:30 denk ik.....! Kort, maar aangezien ik als gastouder ook al genoeg organiseer voor kinderen, vind ik het wel genoeg hahaha....!

7. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Voor kinderen van 5 is dat lang genoeg hoor!

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    als ze omstreeks 12.00 uur 'uit' zijn - zou ik het echt inkorten hoor ;) . Om een uurtje of 4 zijn de meeste echt wel afgedraaid... Hier waren de meeste kindjes rond half 4 wel moe.. dus was het nog een beetje 'rekken' -rustig chipjes eten :p - tot 16.00 uur...

Verder ben ik nog aan het verzinnen voor de jongste... volgende week jarig - maar waarschijnlijk 2 weken later pas haar kinderfeestje; even bedenken wat we gaan doen. Dit wordt haar 2e :p - vorig jaar heeft ze er ook al 1 gehad... omdat ze toen al zoveel kindjes van school kende via haar zus.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Dank je! Mn dochter had een kinderfeestje waar deze tijden waren dus vandaar dat ik hetzelfde dacht, maar dan doen we het inderdaad wat korter. Je hebt ook gelijk; op de woensdag spelen we normaal ook tot een uur of 3 en niet tot 5 uur.

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Themafeestje ? Knutselen nav een thema? Piraten ofzo?

11. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Ik houd altijd max. 4 uur aan voor een feestje. Een fotospeurtocht in de buurt vonden ze hier ook geweldig. Van ieder volgend punt waar ze naartoe moesten een foto maken en in een envelop. Op de envelop de namen van de kinderen zetten. zo maken ze om de beurt een envelop open. Tussendoor kregen ze (simpele) opdrachten. (hoeveel bomen staan hier? Hinkel naar het eind van de straat. Enz.) Die opdrachten had ik in een ballon gedaan. Prikpen mee om de ballon lek te prikken. Tussendoor een snoepje en wat drinken.
    Ook heb ik een keer bordjes met porseleinverf beschilderd.
    Als ze 5 jaar zijn willen ze vaak ook nog gewoon spelen.

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ik had eigenlijk de tip: doe het niet thuis :p maar dat heb je al besloten.
    Inderdaad korte activiteiten. Zeker bij jongens.
    En geen 'planning', of in ieder geval flexibel zijn en kunnen schakelen. Ik had activiteiten voor een feestje van 3 uur. Voor 5 jongens en 1 meisje. Na 3 kwartier waren we door het hele programma heen 😂
    Hop, naar buiten, bal mee en daar de overige 2 uur gespeeld. Ze waren niet te houden.

13. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    Themafeestjes zijn altijd leuk; ridders en piraten zijn hier favoriet. Zoonlief was laatst op een ridderfeestje waar ze zwaarden hadden gemaakt van hout met zilverfolie er omheen. En houten schilden beschilderd, erg leuk! De kindjes mochten allemaal verkleed komen (is wat lastiger als het direct uit school is). De spelletjes kan je ook in thema doen met een mooi ridderdiploma als beloning. Verder zijn hierboven al wat goede tips gegeven: hou het niet te lang, plan voldoende tijd in voor 'vrij spelen'. En regel hulp: in je eentje is het te druk. Wel zo leuk als er iemand rustig foto's kan maken van je zoon zijn eerste feestje! Kan je meteen naar de ouders appen, vind ik zelf altijd leuk :). En nog een laatste: bedenk of je ze naar huis gaat brengen of op laat halen. Thuisbrengen kost meer tijd dan je denkt (zelfs als je rekening houdt met deze tip ;)).

14. misa

misa Niet meer actief

Waarom niet thuis? En wat zijn je suggesties? :)

15. misa

misa Niet meer actief

Leuk idee...! Mijn man of mijn moeder zal me vast helpen. Maar ik denk dat ik wel wat gewend ben, heb als gastouder vaak 4/5/6 kinderen in huis. ;)

Brengen en halen doe ik zeker niet. Dat mogen de ouders zelf doen...! ;)

16. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Nou, mijn ervaring was dat de een in m'n kasten zat, de volgende dacht: goh, laat ik eens in de tuin gaan spelen en een derde ging gelijk naar boven (trap in de woonkamer). Ik wist niet wat ik meemaakte :$
    Het was echt alle zeilen bijzetten om ze überhaupt aan tafel een broodje te laten eten. Want ja, het is veel leuker om een schietspel te spelen met de knakworsten, en het werd helemaal 'grappig' toen 1 van het tijdens het taart eten een stuiterbal had gevonden die van in de taart de rest van de woonkamer in stuiterde. :$ maar goed, ik was toen ook niet veel kinderen gewend :D

Wij zijn afgelopen keer naar de ontdekhoek in Rotterdam geweest, maar volgens mij is jouw zoontje daar nog te jong voor. Maar dat was een groot succes!
    Het jaar daarvoor zijn we gaan bowlen. Toen vlogen ook alle spullen door de ruimte heen, maar dat was gelukkig niet bij mij thuis. :p
    Zorg vooral dat ze hun energie kwijt kunnen. :D

17. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    C en D mogen ieder 2 of 3 kindjes uitnodigen, wij gaan een middag naar ballorig

18. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    wij hebben het ook thuis gevierd met 4 kindjes uit de klas. We hebben pannekoeken gegeten, geknutseld en cakejes versierd met als thema dinosaurussen.
    Ik had me voorbereid op het ergste, dat mijn hele huis onder de glitterverf zou zitten en ik brutale kinderen uit mijn slaapkamerkast moest plukken... maar dat was totaal niet het geval! We hadden 2 meisjes en 2 jongetjes en ik denk dat dat ook wel een goede combi was. Tegen mijn verwachting in vonden de meisjes dinos knutselen heel leuk en waren de jongens ook heel enthousiast met cakejes versieren.
    Tussen de activiteiten door werd er gespeeld met al onze dino's op ons speelkleed met alle playmobil erbij en dat ging ook heel leuk.

19. misa

misa Niet meer actief

In huis ben ik niet zo bang voor. Ik ben gastouder en heb de keet wel vaker vol...! ;)

Allemaal bedankt voor jullie tips...!

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.913
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik je van te voren een aantal spelletjes bedacht (nou ja, niet zelf bedacht ;) maar opgezocht) die we zouden kunnen doen. Daarvoor had ik de benodigdheden gewoon klaarliggen. Dus touwtjes en bierflessen voor spijkerpoepen, touw voor spekhappen, ... De rest weet ik al niet meer. Ook gewoon voorleesboekjes en natuurlijk het speelgoed. (Vooraf wat spullen laten opruimen waarvan hij niet wil dat anderen ermee spelen.) Ik had plaatjes waar de spellen op stonden, maar verder niks gepland. Gewoon lekker de kinderen laten kiezen wanneer ze iets wilden doen en wat. Verder heb ik ze gewoon laten spelen. Niet alle spellen zijn gedaan, dat wist ik van te voren trouwens. Het had qua tijd niet eens gekund. Maar als ze iets wilden kon ik het zo pakken en in gang zetten. Maar het grootste deel van de tijd wilden ze vooral gewoon lekker 'vrij spelen'.

Ik had trouwens wel het meubilair wat verschoven zodat ze ruimte hadden om te spelen.

Deel Deze Pagina