Vaak zilvervliesrijst, die kook ik en giet ik af. Voor gelegenheden maak ik Basmati. Van tevoren wassen tot het water helderder wordt, en liefst een tijdje in koud water laten staan. Ruim water aan de kook brengen met voor je gevoel veel teveel zout. Rijst afgieten en in het kokende water doen, een paar minuten koken tot de buitenkant een beetje zacht maar de kern nog hard is. Afgieten. Op de bodem een beetje zonnebloemolie, rijst erop en gaten erin prikken tot de bodem, de deksel ingepakt in een theedoek er stevig op zetten, en op lage temperatuur (gebruik bij een gasfornuis een sudderplaatje) langzaam laten garen. Het kost wat oefening, maar op deze manier kan je heerlijk grote, droge, fluffy rijstkorrels maken. Met een stuk boter erdoor geroerd wordt het een zalige zonde. Je maakt het helemaal af door een beetje saffraan te laten trekken in een half kopje heet water, een schep rijst in een kommetje hiermee te mengen en de gele rijst erop te verspreiden. Geweekte gedroogde zuurbessen (eventueel even aanbakken in wat olie) en/of kleine stukjes pistache erover en het is geschikt voor een feestmaal. Je kan de rijst na het voorkoken ook mengen met dubbelgedopte geblancheerde tuinbonen en lekker veel dille. Hmmmm! Dan passen de zuurbessen en nootjes er trouwens minder goed bij.
Zo doe ik het ongeveer ook. Alleen dan meestal met basmati rijst. En ik doe gewoon koud water. Dus boter, şehriye bakken, rijst erbij en even roeren, dan water erbij, beetje zout en een bouillonblokje erbij, even roeren, deksel erbij en op zacht vuur laten staan totdat het water weg is.
Grappig topic. Ik kook het altijd droog (losse korrels) maar ineens lijk ik het kwijt ofzo. Het lukt me niet meer en de rijst wordt plakkerig. Zo vies. Wie weet waar dat ineens aan kan liggen? Ik doe altijd de dubbele hoeveelheid van de rijst. Dus bijv 1 kom rijst en 2 kommen (kokend) water en een beetje zout.
Hangt ervan af wat ik maak Voor gewone rijst gebruik ik altijd basmati Hier ook altijd de Turkse manier is echt het allerlekkerste Voor bv dolma gebruik ik andere rijst
We eten witte, zilvervlies, basmati, pandan of Japanse rijst en dan in de rijstkoker. Het hoeft niet een plakkerige zooi te worden als je het daarna uit laat stomen met de deksel erop.
Het ligt een beetje aan het gerecht. Zilvervliesrijst of basmatirijst zijn hier favoriet. Vooral die laatste bij mij! Ik kook het gewoon in ruim water en daarna afgieten. Niks bijzonders. Wel doen we er regelmatig kruiden/crème fresh (hoe schrijf je dat ook alweer ) /boter/boullion doorheen. Niet tegelijk haha, ligt wederom aan het gerecht.