Mijn dochter is nu net 9 maanden, en ze is geen beste slaper. Ik denk dat ze 's nachts vaak nog trek heeft. Dit is wat ze overdag eet (bij benadering; ze varieert nog wel eens): 6.30: BV - soms maar een paar slokken, maar soms ook flink meer uurtje later: 1/2 boterham met margarine 9.30: fruit (ongeveer 200 gr) 11.30: 1-2 boterhammen en 200 cc opvolgmelk; soms als losse boterham, en soms als broodpap (brood+melk in een bordje, oplepelen) 15.00: 200 cc opvolgmelk tussendoor; halve soepstengel 18.00: warm eten (ongeveer 200 gr) en toetje (ongeveer 100 gr fruit en/of yoghurt) 20.00: 200 cc opvolgmelk, soms met pap, soms zonder. Net voor of net na die fles geef ik haar vaak nog wat BV; meestal zijn dat maar een paar slokken. En dan nog wordt ze 's avonds laat of 's nachts wakker, met als enige troostmiddel: drinken! Als ik haar BV geef, is dat natuurlijk niet zo veel meer met dit dagschema. Dan valt ze wel in slaap, maar komt 4 uur later weer. Gisteren heb ik haar om 23.30 nog een flesje van 160 cc pap gegeven (na 45 minuten ontroostbaar huilen), daarop redde ze het tot 7 uur vanmorgen. Ze had 's ochtends nog niet echt trek, ze heeft een paar slokken BV genomen en daarna nog een paar stukjes brood gegeten. Toen ze nog alleen BV dronk (tot 6 maanden) kwam ze ook 1 of 2 keer per nacht. Ik legde haar dan altijd meteen aan, ze dronk wat en viel snel weer in slaap. Wat ik me afvraag: - zou het kunnen dat ze meer voeding nodig heeft dan het vermelde schema? - en hoe zou ik haar een beter verzadigd gevoel kunnen geven zodat ze 's nachts niet meer hoeft? - of heb je een ander idee waarom ze 's nachts niet kan doorslapen?
Los van de BV krijgt je dochtertje in principe voldoende melk en bijvoeding. Daarnaast drinkt ze nog 's ochtends BV en 's avonds ook (naast een fles van 200cc???) Misschien dat ze 's nachts komt voor een troostborstje, of gewoon wakker wordt. Helaas slapen niet alle kindjes netjes door. Hier zijn ze 16 maanden en worden 's nachts regelmatig wakker. Vaak willen ze maar een slokje water en slapen daarna verder. Ik zet 's avonds ook altijd een flesje water op mijn nachtkast. Als ze wakker worden bied ik dit aan, meestal is dat voldoende. Vaak ook niet, dan zit een halve nacht met een wakker kind. Dan ben ik dolblij als die tenminste een fles wil, dan kan ik verder slapen. Maar dat is jouw probleem niet, je zou kunnen kijken wat ze doet als je haar alleen een beetje water aanbiedt 's nachts. Echt honger zal het niet zijn idd, ze eet voldoende overdag.
adi, het ziet er heel logisch uit wat je zegt. Ik ben met m'n oudste ook vreselijk verwend geraakt; hij sliep door vanaf een week of 10 en sindsdien nooit problemen gehad (behalve als hij ziek is slaapt hij altijd door). Met z'n zusje is het allemaal anders. Zij heeft doorgeslapen van 2 tot 4 maanden en sindsdien wordt ze minstens 1 x per nacht wakker. De keren dat ze wel heeft doorgeslapen zijn op de vingers van twee handen te tellen. En de enige keren dat ze het deed, was als ze: 1. niet lekker was (rare meid, gaat juist goed slapen als ze ziekig is) 2. die dag iets nieuws te eten had gekregen; dus bij de eerste keer boterham overdag, eerste keer fruithapje, eerste keer warm eten. Dat duurde dan een paar nachten (dus ik dacht: eureka, dat was het, mevrouw wil meer eten), maar daarna was het weer bingo. Eerst om 5 uur, de volgende nacht al om 4 uur, daarna al om 1 uur en wéér om 5 uur en zo voort. Ik kon het me ook niet goed voorstellen dat ze nog honger zou hebben met zó veel eten overdag, maar dat ze zó die hele papfles wegklokte en daarna heerlijk in slaap viel zette me aan het denken.... De BV 's avonds is echt niet veel meer. Maar ze lust soms inderdaad ná een fles van 200 cc ook nog wat aan de borst (kan ook 'mamahonger' zijn) en soms draait ze juist demonstratief haar hoofdje weg.
Ik heb niet de indruk dat je kindje honger heeft maar wel dat ze onrustig slaapt en het gewend is geraakt om drinkend (zuigend) rustig te worden. Even lekker bij mama, lekker zuigen (is rustgevend) en dan ook nog een warm buikje. De vraag lijkt me waarom ze onrustig slaapt. Wil je van de nachtvoedingen af dan moet je ze afschaffen. Dit is echt helemaal aan jou. Nogmaals, denk niet dat het trek is.
Het is inderdaad erg moeilijk te zeggen. Het kan bij haar horen dat ze 's nachts nog wakker wordt. Of zelfs een fase zijn. Maar het kan ook een kwestie van stofwisseling zijn en dat ze inderdaad wel wakker wordt van trek. Zolang je het volhoudt om s nachts borstvoeding te geven is het prima. Onze zoon sliep beter als hij 's avonds iets zwaarder at. Maar ik heb heel lang nachtvoedingen gegeven hoor.
@cygnet: ik denk zeker dat gewenning aan het zuigend in slaap vallen een rol speelt. En dat is niet zo handig voor een kindje dat niet aan speentjes doet Eigenlijk had ik besloten nú te stoppen met die nacht'voedingen', vandaar dat ik haar drie kwartier heb laten huilen gisteravond. Iedere 5-6 minuten naar haar toe, lekker instoppen, aai over haar bolletje, liedje zingen.... Eigenlijk alles, behalve op schoot nemen en aanleggen. Maar het resultaat was dat ze alleen maar bozer en bozer werd, het huilen werd krijsen. Na drie kwartier gaf ik het op. Toen heb ik dus dat flesje pap gemaakt met het hierboven genoemde resultaat. Juist omdat ze het in één keer opdronk, kreeg ik toch het vermoeden dat het wel trek was. @Eetfestijn (goede naam, voor bij dit onderwerp!): ik hoop niet dat het echt bij haar hoort, maar dat ze gauw de smaak van het doorslapen echt te pakken krijgt... Ik ben de BV overdag flink aan het afbouwen. Geef nu alleen nog 's morgens vroeg en 's avonds. De voeding loopt daardoor flink terug en voor ´s avonds heb ik dus al echt niet meer genoeg. Ik ben bang dat ik spoedig ook niet meer genoeg heb voor ´s morgens, en dus ook niet voor ´s nachts. Vandaar dat ik die nachtvoedingen eigenlijk niet meer wil. Weer opnieuw productie opvoeren zie ik niet zo zitten, dat was niet mijn bedoeling. Bovendien zit ik er gewoon helemaal doorheen, na al die maanden van niet kunnen doorslapen... Qua energie trek ik het niet meer. 't Is ook niet zo dat ze dan 's ochtends uitslaapt: ze gaat om een uur of acht a negen 's avonds naar bed en is om een uur of zes weer wakker (max 10 uur slaap 's nachts) overdag slaapt ze 1 a 2 keer, in totaal zo'n 2 a 3 uur. Niet echt veel dus, voor zo'n klein meisje (haar broer van ruim 2,5 slaapt meer per etmaal!).
Nu ik zo terugdenk. Mijn zoon was zelf aan het afbouwen met de borstvoeding na 9 maanden. Ik had daarom ook niet genoeg. Volgens mij gaven wij daarom een fles kunstvoeding (biobim) in de avond. Maar we maakten hem nooit wakker voordat wij naar bed gingen voor een voeding. Dus die fles zal rond acht of negen uur zijn geweest....
Mijn dochtertje komt ook nog 's avonds laat en 's nachts 1-2x. Hier lijkt het ook echt honger, anders is ze niet stil te krijgen. Ze drinkt dan ook flink. Overdag drinkt ze vaak maar even en is ze snel afgeleid. Qua bijvoeding eet ze 1-2 boterhammen, 1-2 stuks fruit, 2 bambix rijstewafeltjes en avondeten (ongeveer 1 aardappel en schep groente, geen idee hoeveel gram). Ik heb haar vandaag wat extra aangelegd en dan drinkt ze wel maar volgens mij maakt dat niet zoveel uit voor 's nachts.
Die fles om een uur of acht of negen krijgt ze ook, en vervolgens meldt ze zich later zelf nog een keer. Wakker maken, daar doe ik ook niet aan. Gisteren was het weer om 23.30. Deze keer maar gelijk aangelegd, ze heeft aardig gedronken en viel weer in slaap, tot 6.30. Op zich, met dat tijdstip (23.30) kan ik nog wel leven. Ze heeft ook een hele tijd gehad dat ze echt midden in de nacht kwam (tussen 1 en 4 uur, exacte tijd wisselde nog wel eens). En daar ben ik inmiddels aardig kapot van... Het liefste zou ik willen stoppen met die late/nachtvoedingen, maar als haar lijf daar niet aan toe is, dan moet het nog maar even zo doorgaan. Hopelijk krijgt ze het ooooooit onder de knie...
@red88: zo te lezen krijgt jouw dochter overdag misschien wat minder binnen dan de mijne. Al weet je dat nooit zeker; als ik het goed lees geef jij vaker BV dan ik, en ik vaker een flesje. Overdag vaker aanleggen heeft hier ook nooit echt geholpen, maar kan ik ook niet iedere dag doen (zij gaat 4 dagen per week naar het kdv en dan is ze dus sowieso aangewezen op melk uit een flesje). Wat ik wel heb gemerkt is dat ze véél slechter slaapt als ze overdag weinig/geen brood heeft gegeten, of als ze weinig avondeten heeft gegeten.
Hier drinkt ze overdag vaak maar 1 borst en maar eventjes. Misschien dat ze dan 80-100cc drinkt dus ze krijgt overdag ook minder. In de fles krijgt ze meestal 140-160cc mee wat ze vaak in 2x drinkt (met half uur pauze) bij de oppas. Dus opzich is het niet zo gek dat ze 's avonds laat en 's nachts nog wil om aan voldoende melk te komen. Alleen merk ik dat het weinig uitmaakt als ik overdag vaker geef, wat ik vaak wel doe als ik thuis of na een werkdag nog eventjes om 17u aanleggen. Eerder kreeg ze 2x de fles bij de oppas maar dit scheelt mij zo 1x kolven en ze eet nu beter haar bijvoeding.
Als ik het menu zo eens bekijk, dan lijkt mij dat voldoende. Het is iig meer dan de aanbevolen hoeveelheid zuivel, misschien dat je daar nog eens naar kunt kijken? Ik zie nu 600cc opvolgmelk + 2x bv + yoghurt + soms pap? 550cc is voldoende bij 9 maanden! En wat geef je voor fruit en groente, zijn dat potjes omdat er staat dat het 200 gram is? Als je denkt dat je dochter niet doorslaapt vanwege de honger, dan zou je trage koolhydraten (= volkorenproducten) kunnen geven. Ook het kauwen op eten verzadigd meer. Ik denk echter dat het geen honger is. Mijn zoontje kwam bij 9 maanden nog minstens 1 maar vaak 2x per nacht, ongeacht of hij wel of niet veel gegeten had. Dan legde ik aan en dan ging hij weer verder slapen. Als jij dat te vermoeiend vind, dan moet je het wat gaan sturen. Lijkt me een lastige opgave hoor, succes ermee!
zogelukkig: dank je voor het meedenken. ik geef vaak potjes, en soms zelfgekookt eten. brood krijgt ze sinds kort volkoren ipv lichtbruin, en soepstengels geef ik ook volkoren. volkoren pasta vind ik zelf echt niet lekker, dus die krijgt ze 'gewoon'. fruit krijgt ze sinds kort ook als stukjes (zacht fruit zoals peer, kiwi, banaan, mandarijn) maar daarnaast ook nog een bakje fruitpuree. ze heeft weinig geduld voor 'echt' kauwen, als ik haar zelf laat eten (rapley) gaat er erg weinig in (of ze spuugt het uit), en dan houdt ze idd wel sneller op met eten, maar dan komt ze 's nachts echt om de 3 uur. dat houd ik niet vol... als ik haar een potje geef (met stukjes, die gladde puree verzadigt volgens mij helemaal niet meer) kan het haar niet snel genoeg gaan, ze wordt errug boos als ze eventjes moet wachten op de volgende hap. het klopt dat ze vrij veel zuivel krijgt nu, maar die pap is al inbegrepen bij de 3 flessen (haar 3e fles is dan een flesje pap ipv opvolgmelk). dus: 600 cc + 2xBV + 50 ml yoghurt conclusie: ik denk dat ik het gewoon nog moet zien vol te houden zoals het nu gaat. gisteren kwam ze ook weer om 23.30, ik heb haar aangelegd en na het drinken viel ze direct weer in slaap, tot 6.30. met zo'n nachtrust kan ik wel leven, als ik in het weekend een keertje kan uitslapen. dat regel ik wel met m'n vriend... het is gewoon zóóó anders dan met haar broer, die sliep gewoon het klokje rond op deze leeftijd. sowieso slaapt zij weinig per etmaal, in totaal maar 12 of 13 uur.