3 hondjes en baby op komst.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Gijsje, 1 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ik ben ruim 33wkn zwanger van ons 1e kindjes.Wij hebben 3 kleine hondjes,maltezer X-ing van 4-langharige teckel van 2,5 en een kortharige teckel van bijna een jaar. Ze zijn alles voor ons en mogen heel veel,dat willen we zo laten,ze hoeven niet opeens apart ofzo maar soms kan het even niet anders omdat ik de kleine niet met de hondjes alleen wil laten.Ik ben nu al tijdje bezig ze af en toe en apart te zetten,ook staat de box,kinderwagen etc al een aantal maanden in de huiskamer zodat er niet opeens wat dat betrefd ook vanalles verranderd.
    Zijn er mischien mensen die tips en trucs hebben,ik maak me best wel zorgen dat ze jalours kunnen worden met alle gevolgen van dien,alleen al van het idee dat het op een of andere manier niet zal lukken de baby en de hondjes word ik al niet goed.

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Verplaatst naar zwangerschap.
    Elmo

3. msroxy

msroxy Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.040
    0
    0
    Als je het zo belangrijk vind zal het wel goed komen hoor! Meestal lukt het niet bij mensen die er niet zo bij stil staan...

Een paar tips die vooral in het begin heel handig kunnen zijn. Na een poosje komt het niet meer zo spits meestal, omdat het kindje er dan helemaal bij hoort.

Als je terugkomt uit het ziekenhuis of als je weer voor het eerst beneden komt. Gewoon even relax met je kindje op de bank gaan zitten en laat ze maar gewoon even lekker snuffelen enzo. Zelf relaxed blijven en de hondjes aanhalen. Als ze te opdringerig of te druk zijn, rustig een beetje wegduwen en blijven aaien. Het is leuk dat het kindje er nu is!

Als je bijvoorbeeld even met je hondjes bezig bent en je kindje heeft opeens aandacht nodig, niet direct van hond naar kindje gaan, maar maak een klein tussenstapje (ook met je ogen, want honden letten erop waar je naar kijkt = aandacht) dus ruim iets op ofzo, en ga dan naar je kindje. Als je op de bank je kindje aan het voeden bent en een hond wil aandacht, even kort geven en dan hondje wegsturen en met je ogen naar de tv of uit het raam, vervolgens pas naar je kindje kijken. Klinkt allemaal heel overdreven i know...

Betrek de hondjes erbij door ze mee te nemen als je gaat wandelen met de wandelwagen en blijf ook lekker tegen de hondjes praten in huis... Geef ze een lekker kauwbotje oid als ze even apart gezet worden en probeer het bezoek ook aandacht te laten geven aan de hondjes.

Na een poosje merk je vanzelf dat het kindje er helemaal bij hoort en dat de hondjes hun nieuwe routine hebben gevonden en niet meer zo erop letten dat het kindje ook aandacht krijgt. Dan kun je met dit soort dingen natuurlijk veel minder strikt zijn...

Succes!

4. msroxy

msroxy Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.040
    0
    0
    hmmm, weet niet of ik het duidelijk uitgelegd heb, maar het is dus de bedoeling dat de hondjes denken dat de aandacht plots stopt, omdat jij iets op moet ruimen of graag naar de tv of uit het raam kijkt ipv dat de aandacht stopt door het kindje...

5. Que

Que Niet meer actief

Wat mijn moeder altijd deed (29 jaar geleden)

De hond (lang harige tekkel) in de box zetten en ik lekker op de grond spelen.

Misschien kun je zo'n konijnen hek kopen zodat de honden wel ergens afgeschermd zitten en je kleintje op de grond kan. En joh misschien kijken je honden en denken ze alsjeblieft zeg ik ga wel ergens anders liggen.

6. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Hoi,

ik zou advies vragen aan een hondengedragsdeskundige.
    Vooral de zin dat ze veel mogen van jullie baart mij zorgen.
    Dit is vaak de voorloper van rangordeproblemen tussen kinderen en honden.
    Juist tussen kleine hondjes en kleine kinderen komen er relatief veel bijtincidenten voor. Meestal omdat de hondjes op de bank mogen en daarmee in rangorde gelijk aan mensen geplaatst worden.
    Ik heb zelf drie grote honden en een wurm van 15 maanden oud. Maar ik heb altijd de rangorde van de honden heel duidelijk gemaakt aan ze. En uiteraard het kind weggehouden. Dus geen kruipende baby in een hondenmand, geen kind in de buurt van etende of slapende honden etc.
    Een hond blijft een hond die nou eenmaal soms signalen geeft die door een baby en helaas ook door de baas soms gemist worden.
    Overigens goed dat je er over nadenkt!!

Groeten Mamadaisy

7. Trees

Trees Niet meer actief

Wij hebben voor de zekerheid een uitgebreid consult van een hondengedragsdeskundige aangevraagd. Daanaast zijn we naar voorlichtingsavonden geweest over hond & baby in huis. Ik wil de kans dat het goed gaat zo groot mogelijk maken.

De hondengedragsdeskundige heeft de hond helemaal gescreend op bijv. plek in de roedel, gehoorzaamheid, hoe wij ermee omgaan, agressie etc. Aan de hand daarvan hebben we gerichte oefeningen gekregen om de hond nog beter onder controle te plaatsen. Ik ben momenteel weer druk aan het oefenen met onze hond en het gaat echt super.

Wij hebben zo ontzettend veel tips gekregen dat het teveel is om hier allemaal op te schrijven. Daarnaast zijn sommige ook heel specifiek voor onze hond en het ras. Onze hond staat erg laag in de roedel en daarom mag ze op uitnodiging wel op de bank, maar dat kan niet bij elke hond! Over het eerste contact met de baby, hebben wij de tip gekregen om op een hoge stoel te gaan zitten (zodat je makkelijk kan opstaan) en hond aan de voetjes te laten ruiken. Verder hond en baby ook proberen gelijktijdig aandacht te geven, zodat hond, baby met iets positiefs associeerd. Daarnaast zijn rangorde/ roedelregels onzettend belangrijk om toe te passen want hieruit ontstaan de meeste bijtincidenten.

Mijn tip is om een consult bij een gedragsdeskundige aan te vragen. Wij weten redelijk wat over honden en het trainen van honden, maar dit was echt een hele goede toevoeging en ontzettend leerzaam.

8. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik sluit me aan bij mamadiasy. Rangorde is heel belangrijk. Wij hebben het namelijk wel fout gedaan. Onze hond mocht ook veel en ook op de bank. In het begin ging alles perfect tussen onze hond en de jongens. Maar toen de jongens gingen tijgeren ging onze hond naar 1 van mijn zoontjes grommen. Mijn zoontje kan heel druk zijn en dat accepteerde de hond niet. Heb toen contact gehad met een gedrags therapeut en veel tips gekregen. Het had inderdaad voor het grootste gedeelte te maken met rangorde. Sinds we de tips hebben opgevolgt gaat het super tussen de hond en de jongens. Het zijn de grootste maatjes geworden. Echter houd ik het altijd heeeeeel goed in de gaten en laat ze absoluut niet alleen met elkaar.

9. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Bedankt voor de tips dusver :)
    Ik denk er toch over om een hondengedragsdeskundige langs te laten komen!
    Ik denk trouwens wel dat het roedel gedrag bij ons anders is dan met een hond.Van de 3 is er namelijk echt een de baas dat kan je goed merken!

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    Hebben wij ook gedaan een hondengedragsdeskundige

Super veel aan gehad.

11. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    het is nooit verkeerd om een gedragstherapeut aan te nemen.
    maar ik vind dat het ook zeker ligt aan het ras hond wat je hebt.

wij hebben een maltezertje en het is van pup af aan al met baby's en kleine kinderen in contackt geweest. en heeft dat altijd als positief ervaren, is juist heel onderdanig naar kinderen toe. en tussen mijn neefjes en nichtjes en ons hondje gaat het prima. ook toen ze begonnen te kruipen wou mijn hondje weleens erg gaan likken.
    maar een paar x een goede neen was meestal voldoende. of hem er zachtjes bij weg halen.

succes met de diertjes en baby's straks!

12. Trees

Trees Niet meer actief

Ik denk zelf dat het veel meer aan karakter en opvoeding ligt dan het ras. Wel zal het ene ras beter onder controle te krijgen zijn, dan het andere. Daarnaast is er een stuk onvoorspelbaarheid. Je weet nooit 100% zeker hoe een hond zal reageren als er een nieuw gezinslid in huis komt die onderdeel van de 'roedel' zal gaan uitmaken. Is toch anders dan neefjes, nichtjes etc.

Je moet altijd blijven bedenken dat een hond boven de baby staat in de roedel en dat het heel belangrijk is dat jij als baasje daar weer bovenstaat en de controle hebt over het gedrag van de hond. Of je nu één of drie honden hebt, maakt dan eigenlijk niet uit. Jij bent de roedelleider en niet één van de honden.

13. Canna

Canna Actief lid

20 apr 2009
    271
    0
    0
    Zoetermeer
    Hier ook 3 honden in huis, 3 Cairns dus ook categorie "klein".

Ik zou me er eerlijk gezegd niet zo druk om maken. Ik vind de adviezen van gedragstherapie erg overdreven, persoonlijk dan. Wat een onzin dat je een probleem in de rangorde hebt als je honden op de bank mogen. Dat slaat nergens op. Pas als je je hond niet meer van de bank kan sturen is dat een indicatie van een rangorde probleem, nou niet de boel gaan omdraaien graag! Als je zelf denkt dat je een rangorde conflict hebt, dan is het wat anders en dan zou ik dat inderdaad voor de baby er is gaan aanpakken.

Ten eerste zijn je honden een roedel, dus ze zijn gewend dat ze niet 100% aandacht hebben. Bovendien plaats je ook kunstmatig de baby hoger in rang dan hen, dus aandacht voor de baby gaat voor hondenaandacht. Ook dat kunnen ze prima hebben hoor. Het gaat er vooral om dat de hond geen negatieve associaties met het kind krijgt. Dus visite moet ook aandacht aan de honden besteden als je bijvoorbeeld (zoals wij) een vast "speelkwartiertje" hebben (mijn man gaat na het eten even op de grond met de dames gek doen) dan hou je dat bewust wel in stand. Ook hier staat de wandelwagen sinds gisteren beneden en ook een maxicosi in de huiskamer, zodat er niet teveel vreemd is, dat is inderdaad heel belangrijk. Het is de bedoeling dat we vanaf vandaag (als het droog is :D) een voor een de meiden eens meenemen met de wandelwagen. Voertje erbij en lekker kletsen, zodat ze vooral een positieve associatie met de wandelwagen krijgen. Ook nemen we soms samen de wagen mee zonder honden, zodat ze wel weten dat ze niet altijd mee mogen met dat ding.

En verder mogen ze inderdaad (voorzichtig!) de baby uitgebreid besnuffelen als we thuis komen. Mocht het zo uitkomen dat mijn man een nachtje alleen thuis slaapt dan zorgen we dat ze zijn kleren uitgebreid kunnen besnuffelen. Ook blijven de dames net als nu bij ons in de slaapkamer slapen, alleen leggen we ook een kussen in de babykamer neer, zodat als we daar zijn, de hondjes daar ook kunnen liggen. En van een van mijn meiden verwachten we dat de kans aanwezig is dat ze bij de baby gaat slapen, omdat ze dat ook, zodra ze de kans krijgt, bij mijn neefje doet.

Verder gaat voor de veiligheid de baby in de box als wij uit de kamer gaan (daar kunnen ze dan niet bij) en kruipen van de baby gaat natuurlijk alleen als wij erbij zijn en soms zullen we ze dan in de gang of tuin doen met iets lekkers en soms verplicht op de bank liggen (doen we soms ook met stofzuigen) en in noodgevallen heb ik ook nog benches. Het voordeel van dat laatste vind ik dat ze wel in de kamer kunnen blijven.

Even resume, doe niet te panisch, check of je de rangorde van je roedeltje duidelijk hebt, check of jij ranghoger bent en betrek ze er wel zoveel mogelijk bij maar ga het ook niet overdrijven want dan kunnen ze juist het verkeerde idee krijgen mbt rangorde.

En als je een gedragstherapeut in schakelt, zoek dan een goede. Ik ken er een waar wij van de kynologenclub ook de probleemgevallen naar doorsturen en wij hebben alleen maar goede ervaringen met haar. Als je interesse hebt, dan moet je maar even een pb sturen.

Succes!

14. Trees

Trees Niet meer actief

Wij hebben geen probleem met de hond en we wisten dat er geen rangordeprobleem was. We vonden het vooral belangrijk dat wij en onze hond goed voorbereid zouden zijn op de komst van de baby. Wij hebben ervoor gekozen om eenmalig een expert op dit gebied ernaar te laten kijken zodat deze onze gerichte adviezen en tips kon geven. Dit is wat anders dan de hond meteen gedragstherapie te geven, maar je laat een hondengedragsdeskundige één keer met je mee kijken. Voor de één wellicht overdreven, maar wij willen de kans op succes zo groot mogelijk maken en de kans op incidenten zo klein mogelijk. Het was een investering van ruim twee uur en dubbel en dwars waard.

TS vroeg om tips hoe de honden voor te bereiden en dit was zeker mijn gouden tip, omdat wij er ontzettend veel aan hebben gehad.

15. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Wij hebben 1 klein hondje die ook best veel mag. Tot nu toe kent ze 2 kleine kinderen, mijn neefje van nu bijna 2 jaar en de baby van een vriendin van 3,5 maanden. We hebben haar vanaf dat ze pup was bepaalde dingen geleerd zoals bij haar gaan zitten als ze aan het eten is en je hand in de voerbak leggen als ze aan het eten is. Ze kijkt je dan alleen aan of likt je hand weg. Mijn neefje gaat wel eens in haar mand liggen en dan gaat zij gewoon ergens anders liggen. Met op de bank, leggen we af en toe een bord met brood en laten we staan, gaan even naar de wc etc. ze blijft hier dan ook af.
    Met de kinderen erbij zorgen we ervoor dat ze ook aandacht krijgt en dat we kleine snoepjes klaar hebben staan zodat ze vaak beloond kan worden voor het niet likken (dat doet ze wel nog regelmatig).
    We hebben de box ook al een tijdje in de kamer staan en ze mag af en toe naar het kamertje. Verder smeer ik mezelf al vanaf het begin van de zwangerschap in met zwitsal mama zodat ze straks aan de zwitsal geur gewent is.
    Hier gaat het dus met 'vreemde' kinderen heel goed, dus ik ga er van uit straks met de baby ook. Waarschijnlijk zal dat bij jou dus ook wel zo gaan omdat je er nu ook al heel bewust mee bezig bent.

16. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    wat ik bedoel met het ras hond is,een rotweiler, herder, over het algemeen zijn die karakters wat pittiger dan, golden retrievers of shi tzu's.

en tuurlijk ligt het grotendeels aan de opvoeding en hoe het dier dan in rang staat. maar ik werk dagelijks met honden in het asiel en lees veel over honden roedel enz. ik sta duidelijk boven mijn hondje, en het zal dan ook geen probleem zijn met ons kleintje staks! want hij is gek op kinderen.want als roedel lijder bepaal jij wat er in huis gebeurt en zal je je hond ook kunnen corrigeren waar nodig. OOK als er vreemde kindjes in huis zijn!

maar wat het belangrijkste is straks met de baby erbij. dat je voor je hond zoveel mogelijk het dagelijks patroon aanhoud, kwa aandacht, eten uitlaten etc. als daar niets in wijzigt zal de hond zich niet snel gepasseerd voelen.

liefs tukkertje!

17. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Bedankt weer voor de reacties iedereen,goed om te lezen.
    Canna,in jou verhaal kan ik me ook heel goed vinden,na overleg met m'n man lijkt dit voor ons ook de beste manier.De rangorde is hier erg duidelijk ook al mogen ze veel, dus denk dat het wel goed komt.

18. Canna

Canna Actief lid

20 apr 2009
    271
    0
    0
    Zoetermeer
    @Trees: Er staat ook duidelijk bij dat dat mijn persoonlijke mening is. Ik vind het overdreven, dat jij het als heel prettig voor ervaren, dat is fijn voor jou. En dat bedoel ik serieus dus niet sarcastisch.

@Gijsje: Leuk om te lezen dat je iets aan mijn reactie had!

Deel Deze Pagina