Kun je altijd bij een gyn. terecht?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sunnyangel, 6 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunnyangel

Sunnyangel Actief lid

24 nov 2007
    104
    0
    0
    Hoi,

Ik zal het ff kort uitleggen:

Ben nu bijna 32 wkn zwanger, loop ook gewoon bij de vk.
    Heb heel veel last van bekkeninst. en nu ook van mijn heup.
    Verder gaat met ons kindje alles goed.
    Met de 37 wkn krijg ik een inwendig onderzoek ivm de stand van mijn bekken.

Heb al met de gym gemerkt dan liggend bevallen voor mijn geen optie is want dan heb ik het gevoel dat mijn bekkengebied doormidden breekt.
    En dan heb ik nog niet eens weeen.

Ik ben ontzettend bang dat ons kindje niet via de normale weg kan komen, dit komt ook mede door mijn klachten en omdat het bij mijn tantes ook niet ging (beide keizersnee) ivm vernauwing. (waarvan 1 kindje lichte handicap ivm zuurstofgebrek omdat ze het eerst via de normale weg wilden doen)

Kan ik ook terecht bij een gyn of moet dat altijd medisch zijn?

Mijn moeder heeft wel bij de zwangerschap voor mij een miskraam gehad met de 7 mnd omdat de placenta afscheurde, de dokter zei ooit eens tegen mij dat ik daar extra controle voor kon krijgen, maar ook dat heb ik niet. (weet niet of ik dat kan aangeven om naar de gyn. te mogen)

Ben ik heel erg als ik zeg dat ik eigenlijk het liefst een keizersnee zou willen, dan hoef ik me nergens zorgen over te maken

Misschien herkent iemand dit of weet iemand er raad mee.
    Ik zou graag jullie reactie's willen weten.

Liefs Sunnyangel

2. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    zou een ruggeprik dan geen optie zijn?

3. Sunnyangel

Sunnyangel Actief lid

24 nov 2007
    104
    0
    0
    Daar zat ik ook al aan te denken, maar volgens de vk doen ze dat niet zo maar.
    En ik ben zo bang dat het niet zal passen langs onder.

4. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Ik denk dat je het beste he huisarts kan vragen of hij je wil doorverwijzen (en wat zegt je VK?)

5. Sunnyangel

Sunnyangel Actief lid

24 nov 2007
    104
    0
    0
    die zegt dat ik het inwendig onderzoek moet afwachten.
    aan de ene kant is dat ook wel zo.
    Maar leg maar eens aan iemand die geen pijn heeft uit wat je voelt dat is ook voor iedereen anders

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

juist bij BI heb je meer ruimte, omdat de boel dan losser zit dan zou moeten, dus dat zou het punt niet zijn. Marr is het niet handig om deze zorgen met je VK eens te bespreken? zij kan je goed uitleggen wat voor jou nu wel en niet handig is....

7. ruggeprik doen ze idd niet zomaar, ik lag aan de weeenopwekkers en pas na 12 uur krom liggen van de pijn kreeg ik hem, omdat ik toen pas bij 5 cm ontsluiting was.

8. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

De meeste vrouwen die BI hebben, zijn doodsbang voor de bevalling. Ik had me al bedacht dat de baby de boel daar beneden zo zou beschadigen, dat ik nooit meer normaal zou kunnen lopen! Maar dat kan écht niet, dat gebeurt gewoon niet. Je bekken is zo flexibel (met BI juist nog flexibeler) dat het makkelijker zou moeten gaan. Heb je fysiotherapie? Ik kan, als je wil, wat oefeningen naar je mailen die bij mij erg hebben geholpen. Ze komen uit het boek van Cecilia Rost en binnen twee dagen kon ik zonder krukken lopen en heb ik de rolstoel de deur uit gegooid. Ik ben nog erg bang dat tijdens de bevalling mijn bekken op gaat spelen, maar je kunt ook zittend, op de baarkruk, bevallen. Je kunt ook een ruggeprik krijgen. Maar let op dat er tijdens het persen, geen mensen aan je benen gaan zitten. Laat niemand anders je benen vasthouden, dat mag alleen jij doen! Anders kunnen ze je bekken scheef trekken en dan zijn de rapen wle gaar. Dus hou zelf je benen vast en probeer de oefeningen te doen. Laat maar weten of je ze wil ontvangen dan kan ik ze opsturen. Je hoeft geen medische bevalling te krijgen, maar als je je zo'n zorgen maakt kun je dit best bespreken met je verloskundige of huisarts. Echter, je krijgt voor deze problematiek geen gynaecoloog. Ook in het ziekenhuis zal een verloskundige je komen helpen. Een keizersnede op basis van BI doen ze niet en dat is maar goed ook! Je zal daarna namelijk meer last van je bekken krijgen! Dit omdat je langer stil ligt en het is belangrijk dat je z.s.m. je bekken weer in balans krijgt door je oefeningen te doen. Heel veel sterkte meid!

9. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Als je bij een verloskundige loopt, dan heb je de keuze tussen een thuisbevalling of een poliklinische bevalling. Beide wordt door de verloskundige gedaan.

Het voordeel bij een poliklinische bevalling is dat als er problemen zijn, de gynaecoloog erbij geroepen kan worden en dat je bevalling alsnog een medische indicatie wordt, de gynaecoloog neemt het dan over.

Ik zou de voorgeschiedenis van je moeder nog even bespreken met je verloskundige (heb je dit niet vermeld bij je intakegesprek?) dan kan zijn beoordelen of het nodig is om overgedragen te worden aan de gynaecoloog.

Wat betreft je bekken, dat zou geen thuisbevalling in de weg moeten staan. Ik had bij mijn eerste ook bekkenklachten, maar ik ben gewoon thuis bevallen. Nu heb ik 90% van de persweeen op handen en knieen gedaan of op de baarkruk/wc en de laatste 2 of 3 persweeen pas op bed, dit werkte prima voor mij en hierdoor heb ik niet enorm veel last gehad van mijn bekken.

10. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Je wordt alleen geholpen door een gyn, wanneer dit nodig is. Een medische indicatie kan net zo goed met een verloskundige gedaan worden. Ik heb een medische indicatie (een dubbele zelfs) en ik ga in eerste instantie gewoon onder begeleiding van een vk bevallen. Pas als er medisch ingegrepen dient te worden (bv keizersnede) dan komt er een gyn aan te pas. Echter, ik heb liever een vk om zowel bovenstaande reden en het feit dat de vk meer tijd voor de vrouw heeft. Een gyn moet je delen en is dus echt niet fijner denk ik zo.

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.092
    3.875
    113
    Ik werd ook tijdens de bevalling aan de arts overgedragen, want ik kreeg een ruggenprik en vanaf dat moment mag de VK niets meer met je doen.
    Naar de gyneacoloog doorverwijzen doen ze niet snel. Ik zou wel duidelijk aangeven aan je VK waar je mee zit.

12. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Ja, of het iets dringender/dwingender brengen. Zeggen dat je overgedragen wil worden en uitleggen waarom.
    Je zulke zorgen maken en je overleveren aan het goeddunken van de VK lijkt mij persoonlijk niks.

Nou moet ik wel zeggen dat ik na 36 uur wee-opwekkers zonder pijnbestrijding, terwijl vooraf was toegezegd dat ik een ruggeprik kon krijgen, een keizersnee heb gehad, omdat ons kindje de weeen ook niet meer trok en in acute nood kwam. En ik was zooo blij met de ruggeprik en de keizersnee! Niet iedereen deelt mijn goede ervaring met een keizersnee.

Deel Deze Pagina