Hallo, Weet niet of iemand dit weet, maar hoop het . Ik heb na de bevalling van ons moppie een supermooie en hele dure gouden ring met briljanten gekregen van mijn vriend. Nu zit er alleen geen certificaat of iets dergelijks bij en ik vraag me af of dat gebruikelijk is?! Op de bon staat helemaal niets over hoeveel karaat etc. vermeldt. Begrijp me niet verkeerd, het is niet ter controle omdat ik denk dat vriend me iets neps gegeven heeft hahaha . Vroeg het me gewoon af.... Thx
Geen idee of een certificaat gebruikelijk is, maar bij een juwelier kunnen ze heel makkelijk kijken hoeveel karaat je ring is! schuren ze je ring over een klein blokje en met verschillende vloeistofjes kunnen ze dan checken!
Weet niet of het altijd zo is maar bij de sieraden die ik heb met briljanten en diamanten zat bij mij altijd een certificaat. Waarop staat hoeveel karaat goud en steentjes. Misschien even navragen bij de juwelier want als je de sieraden wil verzekeren heb je dit wel nodig.
Hmm ik heb ook altijd certificaten bij gouden sieraden met diamanten gekregen.. weet iet of briljant hetzelfde is als diamant?
Ik werk bij een juwelier en in principe schrijven wij vrijwel altijd een certificaat als er briljantjes in een sieraad zitten (briljant is een manier van slijpen van een diamant geloof ik). Maar niet altijd! Vooral bij zilveren ringen met een 0,007si briljantje vaak niet. Maar we verkopen eigenlijk ook vrij veel gouden ringen met zirkonia's ipv briljantjes. Dus wellicht dat er zirkonia's inzitten? Kun je gewoon laten testen bij een juwelier! Die hebben daar als het goed is een pen voor waarmee ze kunnen zien wat voor steen het is. Als er een zirkonia inzit doet dat niets aan de prijs af hoor briljantjes zijn eigenlijk helemaal niet zo duur (sst, niet verklappen !). Het is vooral het goud wat sieraden tegenwoordig onwijs duur maakt. En voor goud schrijven we eigenlijk vrijwel nooit een certificaat, omdat het meestal 14 karaats is, als je iets in Nederland koopt. Dan moet er een 585 keurmerk instaan. Als er 750 instaat heb je een 18 karaats ring.
Dames bedankt voor jullie reacties ! Jullie hebben dus over het algemeen ook een certificaat?! Ik ga denk ik maar eens contact opnemen met de juwelier en het gewoonweg vragen. @azucena: het zijn geen zirkonia's hoor . Maar ik dacht dat zirkonia juist goedkoop was (niet verkeerd bedoelt )??? Wat is dan zo'n beetje het prijsverschil?
Onze trouwringen kwamen ook zonder certificaat. Heb ik nog nooit van gehoord, eigenlijk. Onze trouwringen zijn 18-karaat en de mijne heeft 2 briljanten van ik geloof 0.07 en 0.05. Er komt er straks nog eentje van 0.05 bij voor ons tweede kindje.
Er is trouwens wel degelijk een verschil tussen zirkonia en briljant. Briljant is namelijk een diamant, op een andere manier geslepen. Zirkonia kun je ook op verschillende manieren slijpen, maar het is compleet ander materiaal. Qua prijs... ja het zou goedkoper moeten zijn, maar omdat door een leek met het blote oog het verschil met een echte diamant niet gezien kan worden, vragen sommige juweliers er daarom ook meer voor In mijn ogen is dat gewoon afzetterij.
Zirkonia is geen edelsteen, die worden vaak gekweekt in een lab. Diamant is wel edelsteen, een briljant is een slijpvorm van een diamant. Ten minste, zo heb ik het geleerd bij ons. Qua inkoop zit je voor een zirkonia op 0,50 en een briljant 2,50. Als je vergelijkt in dezelfde maat en kleur. Hoe groter hoe duurder natuurlijk en er zijn ook nog verschillende kwaliteiten (zuiverheden) bij briljantjes. Dan heb ik het dus over puur de steen niet inclusief sieraad. Wij hebben zilveren ringen met 2 briljanten voor bijvoorbeeld 85, maar ook zilveren ringen met zirkonia's voor 150. Ligt dan weer aan het merk en hoeveelheid materiaal. Overigens vind ik het wel gek dat je geen certificaat bij trouwringen hebt gekregen, ladyXochi.
Wat voor toegevoegde waarde heeft een certificaat dan? KWam gewoon van een gerenommeerde juwelier af. Eentje van de oude stempel, zeg maar.
Toegevoegde waarde, geen . Maar wel altijd leuk/nuttig om te hebben . Mocht je de ring ooit kwijt raken/gestolen worden is dat ook weer handig voor de verzekering. Maar ik neem aan dat je wel iets van een bon hebt gekregen .