Vanaf welke leeftijd kinderen alleen thuis?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Angel1980, 6 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Onze dochter is vanmiddag bij een vriendinnetje gaan spelen samen met een ander vriendinnetje. Moeder van het vriendinnetje heeft aangegeven dat ze wel even alleen 'moesten' zijn vanwege het wegbrengen van haar zoontje. 'Alleen' voor een uur tot anderhalf. Haar dochter is vaker alleen en ander vriendinnetje ook.

Nu heb ik hierin toegestemd, maar met een knoop in mijn maag :( En ik heb ook spijt dat ik ja heb gezegd. Zoals dat vaker gaat op het schoolplein, er was haast en ik had het gevoel weinig tijd te hebben gekregen (weinig tijd genomen!) om er goed over na te denken. Daarbij vond dochter het prima waardoor ik overstag ging. Ik zou overigens nooit 'andere' kinderen op deze leeftijd alleen bij mij thuis, maar dat terzijde.

Nu vroeg ik mij af of jullie dit herkennen en op welke leeftijd jullie kinderen alleen mogen zijn. Dochter is in februari 9 geworden en heel erg verantwoordelijk. Zelf durft ze thuis niet alleen te blijven, al is het voor een korte periode. Samen durft ze wel.

Goed.... nu ben ik nog steeds aan het wachten. Ze kan elk moment worden thuisgebracht. Hopen dat de bel snel gaat....

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik bleef toen ik klein was al veel eerder alleen thuis als m'n moeder even een boodschap ging doen. Vind zelf 9 helemaal niet te jong om even een uurtje alleen thuis te zijn.

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

De oudste is 8 en blijft thuis als ik met de jongste naar zwemles ga. Voor ongeveer een uurtje.
    Ik vind 9 dus helemaal niet zo jong om een uurtje alleen te laten.

Ligt misschien ook wel aan het kind, die van mij haalt weinig in z'n hoofd.

4. Angel1980

Oké... 9 is dus vooralsnog geen vreemde leeftijd blijkbaar. Ik merk dat ik toch heel anders in elkaar zit dan andere moeders en vaders :cool: Ik ben op dit gebied 'moeilijker', ik zie veel beren op de weg. Ik vraag me dan af of ze wel adequaat kunnen reageren als er iets gebeurd etc...

Eigenlijk wat ik me afvraag is of mij angst en bezorgdheid reëel is of dat dat andere ouders veel te makkelijk hiermee omgaan.

5. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Op die leeftijd zou ik dat overdag ook geen probleem vinden. Ik fietste op die leeftijd al een heel poos alleen naar school (ruim 5km door de stad) en ging ook na school alleen naar huis als m'n moeder nog aan het werk was.
    naar de muziekschool ging ik ook alleen op die leeftijd. Moet toch wel kunnen.

6. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hahahaha ik maar denken dat je dochter ongeveer 6 was.. maar ze is al 9!! Ze gaat over 3 jr naar het voorgezetonderwijs dus het is wel tijd dat ze die verantwoordelijkheid krijgt.

Hier vanaf 6 jr (afhankelijk van het kind) en mijn dochter van 9 jr blijft rustig 1,5 uur alleen thuis als ik naar zwemles ga!

7. Pat1978

Pat1978 Bekend lid

23 aug 2015
    629
    0
    16
    Zelfstandig ondernemer
    Provincie Groningen
    Ik vind 9 wel jong om uur/anderhalf uur alleen te zijn. Zeker samen met een vriendin. Alleen vind ik eigenlijk ook al te vroeg, maar nog beter dan samen met een vriendinnetje.

Op die leeftijd liet ik ze hooguit een half uur alleen. Mijn dochter is in februari 11 geworden en die is nu soms uit school 1,5 uur alleen, maar dat vind ik dan al op het randje, terwijl ze echt heel verantwoordelijk is. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

het scheelt denk ik ook wel als je weet dat ze bij een buurvrouw of iets aan kunnen bellen als er wat is.

zou het bij meiden trouwens wel sneller doen dan bij jongens. Bij mijn zoon overwoog ik nooit om hem samen met een vriendje te laten. Die vreten veel meer wat uit. Meiden hebben vaker dat ze gewoon rustig knutselen.

8. Pat1978

Pat1978 Bekend lid

23 aug 2015
    629
    0
    16
    Zelfstandig ondernemer
    Provincie Groningen
    heel herkenbaar

9. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja ik vind het dus bijzonder dat ze met 11.5 jaar hooguit anderhalf uur alleen zijn.
    De oudste zit dan al op de middelbare school en moet hij alleen met de trein naar een stad 20 km verderop haha.
    Maar ik ben niet zo angstig en zie ook niet zoveel gevaar in het alleen thuis blijven. Hij weet hoe hij mij kan bereiken, hij kent iedereen in de buurt en kan zo naar de vele buren die thuis zijn. Hij gaat vaak lekker een uurtje minecraften of tv kijken.
    En ik zit 700 meter verder op.

10. Boommm

Boommm Niet meer actief

Met 11 jaar maar 1,5 uur alleen mogen zijn? Hij gaat dan toch naar de middelbare?!

11. Angel1980

:D

9 jaar idd! En ja, over drie jaar moet ze alleen naar school...:) dat wordt leuk ;) Maar verantwoordelijkheid heeft ze, het gaat mij om de onverwachte dingen die kunnen gebeuren waar je niet op kan anticiperen en waar ze te jong voor is om goed mee om te kunnen gaan (pijn, ruzie etc...). Ja ze is al 9, maar ze is ook pas 9 jaar! En ik vind het toch wat anders dan dat ze een half uurtje thuis is, dan anderhalf uur bij een ander.

Ik heb trouwens op een site gelezen dat het advies is om pas vanaf 10 jaar te oefenen met alleen thuis zijn en dan ook in stapjes.

12. Angel1980

700 meter verderop zitten scheelt enorm, dan zou ik ook wel iets rustiger zitten ;) Maar no way dat ik mijn oudste met 12 jaar in de trein alleen zou mogen reizen ;) Gelukkig ben jij niet angstig, ik zou echt in therapie moeten om dit te kunnen hanteren :p

13. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hahaha tsjah weinig keus. Als hij zo slim blijft als dat hij nu is, 'moet' hij daar gewoon heen.
    En er zijn echt best veel hoor hier uit de buurt die dat doen. In het begin even spannend.
    Nu wonen wij in Friesland, rustig en ons kent ons. Scheelt ook wel denk ik😉

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Ik heb de oudste (bijna 7) pas thuis gelaten toen ze niet lekker was en ik de jongste op moest halen. Dat is 15-20 minuten, maar we vonden het allebei best spannend. ;)

15. Hemera

Hemera Actief lid

31 aug 2014
    187
    10
    18
    Ik heb laatst een korte boodschap gedaan terwijl de oudste niet mee wilde. Ze is 6,5 en was ongeveer 20 minuutjes alleen. Daarna een keer toen ik haar broer ging ophalen van het kdv. Dat was ook een klein half uurtje. Zo stukje bij beetje doe ik het af en toe zodat ze eraan kan wennen (ze gaf zelf aan dat ze het graag wilde), maar ik ben nog niet zover dat ze een hele middag of meer dan een uur alleen mag blijven. Echt maar kleine stukjes.

16. Angel1980

Fijn om een medestander te hebben :p En toch denk ik dat wij zwaar in de minderheid zijn. Ik zie het ook om me heen bij andere ouders, zij zijn veel makkelijker en minder angstig.

Ik woon in een nieuwbouwwijk en er zijn veel kinderen in de buurt. Ouders zijn over het algemeen 'makkelijk' als ik dat vergelijk met ons. Ik vind dat ze al best op jonge leeftijd hier alleen naar school mogen, alleen naar de winkel of alleen fietsen door de wijk. En zo ook met vervoeren van kinderen in het kader van partijtjes. 9 van de 10 keer worden ze thuisgebracht zonder dat ze in de gordel zitten en vaak ook met veel te veel kinderen in een auto. Wij zijn heel zorgvuldig en zouden dat nooit doen. Ik vraag ook vaak hulp met rijden, zodat ik in ieder weet dat alle kinderen veilig worden vervoerd.

Maar omdat er eigenlijk meer ouders makkelijk zijn bij ons in de buurt, voel ik me wel eens een zeur, terwijl ik eigenlijk alleen zorgvuldig en verantwoordelijk ben (iets wat ik ook van andere ouders verwacht). En ik verbaas ook steeds weer als ik zie wat kinderen al mogen zonder begeleiding van iemand of een volwassene die een oogje in het zeil houdt.

17. Angel1980

Snap ik! Hier laat ik de jongste ook wel eens 7 minuten alleen :)D) als ik de oudste naar school breng op vrijdag middag. Maar dan wel met hele duidelijke afspraken. Voor niemand de voordeur open doen, achterdeur is van het slot mocht hij naar buiten moeten, niks eten en/of drinken als ik er niet ben en lekker op de bank netflixen :p

Maar dat is echt anders dan anderhalf uur bij een ander thuis ;)

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.346
    36.205
    113
    Hier zou dat ook mogen hoor. Geen probleem. Vanaf een jaar of 8 mogen ze w eventjes alleen blijven en dat dan verder uitbreiden. Hier moeten ze met 11-12 ook 12 km op de fiets naar de middelbare school. Kunnen ze maar beter alvast wat gewend zijn.

19. Angel1980

Snap ik ;) Maar het zal zeker wel spannend zijn. Gaan er dan ook vriendjes/klasgenootjes mee of gaat hij echt alleen reizen?

20. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Ik vijd 9 een prima leeftijd om alleen thuis te zijn voor een uurtje of 1,5. Een hele/halve dag of savonds vind ik dan een ander verhaal, maar er moet toch een punt komen waarop ze verantwoordlijkheid kunnen krijgen.

Deel Deze Pagina