In de kerstvakantie is mijn oudste zoontje een paar keer naar een schaatsbaan geweest en hij was wild enthousiast. Nu waren we vandaag in het spoorwegmuseum en daar heeft mijn jongste zoontje ook meegeschaatst op glij-ijzers. Ze waren door het dolle en willen nu graag allebei schaatsen. Maar welke schaatsen koop ik voor een kind van bijna 4. Ga je daar nog glij-ijzers voor kopen? Of noren of hockeyschaatsen? Iemand ervaring? Onze tuin grenst aan water en het lijkt me leuk als ze kunnen schaatsen als er ijs komt.
Die van bijna 4 is de jongste? Welke schaatsen heeft de oudste? Mijn dochter heeft vorig jaar met 3,5 jaar twee keer op glij ijzers geschaatst. Maar eigenlijk kun je daar alleen mee schuifelen, jammer, maar voor een eerste schaatservaring vond ze het helemaal leuk. Nu met 4,5 jaar 1 keer geschaatst op Easygliders met assist. Google maar, is soort van moderne friese doorloper en het extra assist hulpstukje functioneert als een soort zijwieltjes. Die kun je onder gewone schoenen binden (wel stevige enkelschoenen). Daar heeft ze 1 keer mee geschaatst, en daar de schaatsbeweging op geleerd. Nu in de kerstvakantie heeft ze twee keer op gewone hardplastic ijshockey geschaatst, ik dacht dat gaat vast ook wel. En dat ging eigenlijk beter dan de eadygliders, dus die zou ik overslaan. Ik zou hardplaatic ijshockey schaatsen kopen voor bijna 4 jaar om te proberen (is hij motorisch handig?). Van Nijdam heb je verstelbare maten, vallen wel twee maten kleiner dan de indicatie. Als het dan niet werkt kun je alsnog glij ijzers kopen en de schaatsen bewaren (in 4 maten te verstellen). Noren zou ik nog mee wachten, met zo'n lang stuk ijzer voorop struikelen ze snel over eigen schaatsen. Op schaatsles zie ik ze wel vanaf 5-6 jaar allemaal op combi-noren. Succes en veel plezier!
@Kiwi25 Bedankt voor je uitgebreide reactie. Oudste van 7 heeft nu geschaatst op ijshockeyschaatsen, maar heeft nog geen eigen schaatsen. De jongste heeft geschaatst op glij ijzers en vond dat prima. Ik wil voor beiden schaatsen gaan kopen, maar ik twijfel wat ik voor de jongste dan zal halen. Hij durft wel, maar is soms ook een beetje lomp... Vallen die Nijdam verstelbare schaatsen echt 2 maten kleiner?! Dat is goed om te weten!
Op marktplaats is meer dan de helft van de kinderschaatsen van Nijdam. Ik heb maat 30-33 overgenomen voor dochter, volledig plastic model. Ik heb met een rietje de lengte van de binnenschoen gecheckt en echt twee maten kleiner. Mijn dochter draagt nu schoenmaat 28, maar maat 30 ingesteld van de schaatsen vond ze te krap zitten! De lengte gaat dan wel maar meer de krappe hoogte zit dan wat opgepropt in dat harde plastic. Hij staat nu op 31 en dat zit lekker zegt ze, je kan ze met clips goed aansnoeren. Er is ook een versie met een softboot, dan is het bij de enkels plastic maar de voorvoet textiel. Lijkt me comfortabeler zitten, volgende maat koop ik die, maar deze past ze volgende winter ook nog wel. Hoop dat er nog een keer natuurijs komt!
Als het puur (of voornamelijk) is om te schaatsen op zo’n tijdelijke ijsbaan zoals je die in deze tijd van het jaar vask ziet (zoals ook bij het Spoorwegmuseum) dan heb je niets aan noren. Op de meeste van die banen mag je helemaal niet met noren schaatsen. Niet bij de banen die ik ken althans.