Tongpersen

Discussie in 'De lounge' gestart door Achterkantvandemaan, 8 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.907
    8.076
    113
    Wie doet er aan tongpersen en wie is er vanaf gekomen? Volgens mijn tandarts heeft het geen enkele zin om er iets aan te doen, omdat tong en lippen altijd weer doen wat ze zelf willen.
    Ik overwoog even logopedie maar denk dat ik het de moeite niet waard vind.

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Wat bedoel je met tongpersen precies?

3. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.907
    8.076
    113
  4. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.907
    8.076
    113
    Ik heb nooit last gehad van een overbeet oid, en ook nooit geweten dat ik het doe, maar sinds een jaar of 2 merk ik dus dat de stand van mijn tanden iets verandert. En ben ik er achter waar het door komt. Ik denk dat mijn draadje achter het altijd kon tegenhouden, tot nu.

5. ansje1982

ansje1982 Niet meer actief

Onze oudste doet dat ook. Hij drukt met slikken zijn tong tegen zijn voortanden.
    Zijn tanden staan echt naar voren, hij heeft een flinke overbeet gekregen. De orthodontist stelde de diagnose en adviseerde eerst logopedie voor het beugeltraject.
    Bij de logopedie bestaat een deel van de behandeling uit het dragen van de myobrace. Daar zou je ook naar kunnen kijken. Het zorgt mede voor een onaangenaam gevoel als je met je tong tegen de voortanden duwt.

Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  6. Zeebra

Zeebra Bekend lid

5 aug 2020
    977
    1.256
    93
    Vrouw
    Ik deed dat. Tandarts merkte dat op. Ik ben er zeg heel bewust op gaan letten. Betrap me er heel af en toe nog op omdat t raar voelt als ik dat weer doe.

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier is de jongste hiervoor ook bij de logopedie geweest. Eerst hebben ze de spieren rond haar mond getest - die waren te zwak. Daar heeft ze eerst oefeningen voor gekregen. Later oefeningen om de tong niet meer tegen haar tanden te laten duwen, maar tegen het gehemelte, waar hij hoort. De laatste keer bij de tandarts viel er niets meer op. Dus de tanden zijn niet verder naar voren gaan staan in elk geval. Er was ook nog een optie van een bitje begreep ik. Maar zover is het niet gekomen tot nu toe.

8. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.907
    8.076
    113
    Dank je wel dames.
    Ik ga proberen er op letten mijn tong tegen mijn gehemelte te houden tijdens slikken. Maar het is ook tijdens praten. Ik kan echt niet praten als ik mijn tong niet tegen mijn tanden druk :D

Kunnen tanden ook weer 'goed terug gaan staan' als je er mee stopt?

9. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.814
    4.057
    113
    Ik zou dan toch kijken voor logopedie zodat je leert praten met je tong op de juiste plek.

Hier heeft de middelste ook logopedie gehad voor tongpersen. Eerst oefeningen om de mondspieren sterker te maken en daarna oefeningen om tongpersen zowel in rust als tijdens praten.

De scheefstand van zijn tanden was na het traject afgenomen maar of die bij een volwassenen nog gebeurd zonder beugel vraag ik me af.

10. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.280
    1.441
    113
    Mijn zoon loopt nu ook bij de logopedie hiervoor. Hij is nu bezig met oefeningen om zijn lippen sterker te maken en om de spieren in zijn tong te trainen. Volgens de logopedie zou hij ongveer 10x moeten komen. Ik zou daar gewoon een x heen gaan. Zij kunnen je het beste vertellen wat je kan doen.

11. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik ben het nu aan het proberen maar hoe kun je dan je tong tussen je tanden houden tijdens het slikken? Dit lukt mij niet. Dus ik denk dat het antwoord nee is.

ik weet wel dat je tanden gemakkelijk kunnen verplaatsen. Als mijn spalk weg zou gaan heb ik ook binnen no time verschuivingen. En ik had als 10 jarige een enorme spleet tussen m’n tanden. De tandarts zei toen dat ik een half uurtje per dag mijn 2 voortanden voorzichtig naar elkaar toe moest duwen. Binnen 4 weken was de spleet weg!

12. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.907
    8.076
    113
    #12 Achterkantvandemaan, 10 feb 2022
    Laatst bewerkt: 10 feb 2022
    Haha ik snap heel goed dat je het niet kan nabootsen als je dit dus niet van nature doet!
    Ik heb gisteren wat oefeningen gedaan en met tong NIET tegen tanden aan zinnen opgelezen. Hilarisch, ik kon echt niet meer praten :roflmao:
    Maar die tip van dat duwen ga ik ook eens proberen! Misschien helpt het.....

Nina Sanders vindt dit leuk.
  13. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.907
    8.076
    113
    #13 Achterkantvandemaan, 10 feb 2022
    Laatst bewerkt: 10 feb 2022
    Ik ga even foto's plaatsen.
    Van voren zie je het gelukkig nog niet. Maar de onderste is van onder zeg maar. Al een flink gat! Was een paar jaar geleden nog niet. Zelfs mijn draadje achter mijn tanden staat op hoogspanning. Maar ze kunnen het niet tegenhouden.

Dit is met kiezen op elkaar.

Bekijk bijlage 716116

Bekijk bijlage 716117

Nina Sanders vindt dit leuk.
  14. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.264
    416
    83
    Ik heb er als kind logopedie voor gehad. Ik zou contact opnemen met een goede logopediste.

Deel Deze Pagina