Bang voor haren wassen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Manon F, 7 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jille raakt ontzettend in paniek als ik zijn haar ga wassen in bad. Als ik shampoo in zijn haar doe ziet hij de bui al hangen, kijkt angstig naar de douchekop en naar mij. Dan doe ik een washand om de douchekop (zodat er geen harde straal uitkomt) en met de douche spoel ik zijn haar uit. Ik zet hem maar zachtjes aan. Dan gaat Jille gelijk staan en gillen, huilen, mij vastgrijpen, heel zielig. Toen hij nog heel klein was, lag hij in zo'n stoeltje en spoelde ik het uit dmv een bakje water over zijn hoofdje gieten. Dan kwam het ook niet in zijn ogen. Maar omdat dat zo lang duurt, doe ik het nu met de douche. Misschien is hij wel bang voor het water wat in zijn ogen komt, maar ik weet niet hoe ik het anders moet doen. Hij zit in bad, hij gaat daar echt niet voor liggen. Ik stel het ook vaak nog een dag uit, omdat het zo zielig is voor hem, maar ja het moet wel gebeuren... Herkent iemand dit en hoe doen jullie haren wassen?

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Mijn dochter vind het ook niet leuk.
    Ze is totaal niet bang voor de straal...maar ze vind het water over haar hoofd gewoon niet fijn.

3. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier geen probleem met water over haar hoofdje doen (doe dit nog steeds met een bakje) maar ze vond het altijd heel fijn als ik haar al in badje zette terwijl de douchekop nog aan in het badje lag zodat ze de straal kon voelen.
    Gisteren zelfde ritueel maar ze vond het ineens erg eng leek wel.
    Ik pak altijd de douchekop en sproei een beetje onder haar kinnetje met een snelle beweging en ligt ze altijd in een deuk, nou gisteren was het ook opstaan en huilen en in mijn armen willen.
    Toen heeft ze in een badje gezeten met erg weinig water hihi.

4. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Wij doen haar zelden in bad, altijd met ons onder de douche, en nog steeds op de arm (het is een uk van nog geen 8.5 kg bij 16mnd hoor, dus dat kan nog prima). Ik spoel haar haartjes elke dag uit, houdt haar een beetje achterover (en dan neemt ze stiekum een paar slokjes melk...). Doe het altijd voorzichtig, maar niet overdreven voorzichtig, ik bedoel dus niet zo dat ze merkt dat ik bang dat ze ze er bang van zou kunnen worden.
    Spat er wat in haar gezichtje dan maak ik er een grapje van. Spat mezelf ook in mn gezicht met opzet, en dan ligt ze helemaal in een deuk.
    Nu gaat ze dat steeds vaker nadoen: heel spannend, met dr koppie een beetje onder de straal.

Misschien neit TE voorzichtig doen? Heel angstvallig de douchekop uit de buurt houden, niet te dichtbij, voorzichtig voorzichtig.. dat voelen ze aan en denken ze misschien dat er een reden is dat je zo doet, dat die douchekop eng is?

De enkele keer dat we in bad gaan laat ik haar ook met de douchekop spelen, en laat het water zachtjes lopen.

Ze is er geen fan van, maar ook nooit bang geweest. Nog niet... ;)

5. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Helaas kan mijn dochter nog niet staan, en papa is alleen in de weekenden thuis.
    Dus douchen met haar zit er niet in door de week, kan haar nergens neerleggen om af te drogen, en niemand die haar kan aanpakken.
    Haarwassen onder de douche vind ze ook minder erg.

6. Skye

Skye Niet meer actief

Hier echt (nog) geen problemen. Ik heb hier altijd het water met overvloed over haar gezicht laten lopen en dat vindt ze dus ook echt geen probleem gelukkig.

7. shannen

shannen Fanatiek lid

13 okt 2005
    1.410
    0
    0
    mijn dochtertje vind haren wassen ook heel erg en vooral het water wat na het uit spoelen in haar gezichtje komt.

ik doe het met een bakje met water uitspoelen.

8. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Hier is het ook geen probleem, maar Aaliyah gaat ook al onder de douche sinds ze uit het badje is gegroeid. Ik heb de douchekop op een regendouche-stand staan en hou de douchekop stil boven haar hoofdje. Als ze er onderuit wil hoeft ze alleen iets naar voren te buigen.
    Ook hebben wij een winnie the pooh badspons (omdat ze gek is op pooh-beer) die ik vaak ook mee was. Doe eerst shampoo op pooh zijn hoofd en was zijn hoofd goed en dan bij Aaliyah. Dan het lijfje van pooh en dan van Aaliyah enz, enz. Zo weet ze wat er gaat gebeuren. Inmiddels is ze er zo vertrouwd mee dat ze zelf haar haartjes met shampoo inzeept.

9. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Ik herken het helemaal hoor, hier ook zo'n meisje gehad. Heel zielig bibberen, krijsen, ze raakte compleet in paniek van het haren wassen. Op den duur waste ik het nog maar 1 keer in de week. Nu heb ik de oplossing, heb een grote plastic kan op de badrand staan die vul ik met water en zo spoel ik haar haren uit. Ze vind het nog niet echt leuk maar krijsen doet ze ook niet gelukkig. Pas deed papa ze in bad en toen wilde hij met de douchekop haar haren uitspoelen, ze werd helemal boos en wees naar de kan die, die,die zei ze.:D

10. Chikai

Chikai Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.265
    0
    0
    juf!
    Noord-Brabant
    Ik heb dit bij mijn oppaskindjes (en blijkbaar vroeger bij mezelf!) ook gehad.
    Wat hielp?
    Als ze iets achterover buigen, met de haren onder de straal en dan een washandje over je voorhoofd leggen die de shampoo tegen houdt, kun je zo de haren uitspoelen. Doordat het hoofdje dan iets achterover gebogen is, spoelt het water naar achteren af en komt er niets over het gezichtje of n de ogen.

Succes!

11. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    begrijpen ze nog helemaal niets van, dat water over hun gezicht.
    ze kunnen daardoor ook minder goed ademhalen, wat ze nog banger maakt.
    stoppen ermee dus....en dit ritueel doorbreken.

mijn zoontje, nu al 2,5 jr wil nog steeds geen water over zijn gezicht maar we hebben toen de 'strijd' gewonnen. Eerst mocht hij mijn haar wassen en uitspoelen. Als jou kindje dit nog niet kan, dan doet je man dit bij jou (of een ouder kind).
    Gebruik dan ook bij het uitspoelen een handdoek voor je gezciht. Zo kan je kind zien dat het neit eng is.
    Natuurlijk kost het tijd en moet ze het vertruowen gaan terugvinden....dat duurt echt wel een tijd. En soms gaat het nooit over. Ik ken een meisje van 5jr die alleen haar haren wil wassen als ze in het zwembad gezwommen heeft...dus tja...

maar goed, dus eerst bij jezelf laten doen.
    en dan langzaam het vertrouwen terugwinnen.

dus 1e x alleen haar nat maken (je hoeft het nl echt niet elke dag te wassen, 1 a 2x pw is voldoende).

2e x iets shampoo erbij, niet te veel. laat daarna het hoofdje naar achter te doen en houdt er bijv een gastenhandoekje tegen het voorhoofdje aan. En dan zachtjes uitspoelen. Blijf zeggen dat er naar boven gekeken moet worden. Desnoods staat papa erachter zodat er iets naar te kijken valt....

Als er dan toch nog druppels over t gezicht lopen, snel afdrogen met handdoek...
    en zo hopen het vertrouwen terug te winnen...

maar als het nu tlekns zo'n strijd is, zal ik daar eerst eens mee stoppen...Dan maar niet haren wassen. Eerst terug naar de basis zeg maar...

12. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    De meeste kindjes houden niet van water in hun gezicht.
    Onze oudsten hebben het ook even gehad, maar zodra ze snapten dat ze hun hoofdjes heel goed naar achteren moesten houden, zodat er geen water in hun oogjes kwam, ging het opeens goed.
    Jesse huilt ook wel een beetje met haren wassen, maar hij raakt gelukkig niet over z'n toeren ofzo. Zodra ik z'n oogjes weer drooggedept hebt, gaat hij weer lekker spelen in het water.

13. zo doe ik het nog steeds...en ze is inmiddels 6 jaar :D
    maar heeft dan ook wel superlang haar

Deel Deze Pagina