Welke schoenmaat?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door HappyRabbits, 8 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Net voetjes opgemeten zoals voorgeschreven: 13,8 cm. Dat is net geen maat 22 meer (13,7). Dus als ik nu schoenen zou kopen, zou ik maat 23 kopen...dacht ik.
    Maar op sommige sites lees ik dat je er 0,5 tot 1 cm bij moet tellen en dan zit ik dus op 14,8 cm en dat is al maat 24. Maar dat is toch veel te groot??? Een merk als Bunnies geeft aan dat ze al rekening houden met groeiruimte... Met hoeveel ruimte extra moet je rekening houden?

2. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    De schoenmaten zijn merk afhankelijk en dan klopt het zelfs ook niet altijd. Net als bij kleding. Ik neem mijn kindje altijd mee naar de schoenenwinkel. Daar hebben ze mij ooit het volgende verteld.

Als je er een vinger achter bij de hiel tussen kan stoppen moet het goed zijn. (Kindje moet staan). Die methode lijkt goed te werken hierzo.

3. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Dat is ook een tip! Ik vind de keuze in schoenwinkels, zeker voor jongetjes, erg beperkt. Dan moet ik inderdaad naar een speciale kinder-schoenenwinkel en die zit hier niet in de buurt (ik ken ze wel).
    Voordeel van online is de grotere keuze en de mogelijkheid om te retourneren. Maar dan is een richtlijn wel handig ;).

4. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Ik heb ook een jongetje en ik herken de beperkte keuze. Gelukkig hier inde buurt een superschoenenwinkel met heel veel leuke hippe schoenen. Ik koop ze altijd daar als net de collectie uit is. Breedte en pasvorm zegt ook veel

5. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik heb een schoenmaatmeter (van Aliexpress), en heb hem even afgelezen bij 13.8 cm. Hij staat dan precies met de wijzer op het getal 23. Maar het verschilt nogal hoeveel millimeter je minimaal over wil houden. De meesten vinden 4 mm genoeg als minimum om over te houden, terwijl de website meetmaatje.nl het heeft over dat er altijd minimaal 12 mm over moet blijven? Dat is echt heel veel, als dat het minimum is (website ziet er erg commercieel uit trouwens). Dus het hangt er vanaf waar jij voor kiest.
    Ik koop zelf schoenen wel altijd redelijk ruim, zodra de wijzer over een maat heen gaat (bij jouw exact streepje 23) dan kies ik voor de maat daarboven. Dus zit hij aan het begin van maat 24 en daar kan hij dan nog in groeien. Maat 23 kan al snel krap worden (maar past hij nu waarschijnlijk ook, maar niet voor heel lang meer misschien).

Als je trouwens een vinger achter in de schoen doet, dan kunnen kinderen hun tenen opkrullen dus niet altijd betrouwbaar (evenals op de neus drukken). Ik doe altijd voetlengte opmeten, rietje op maat knippen, en dan rietje in de schoen leggen zodat je exact kan meten hoeveel ruimte er over is (goede schoenenwinkel meet ook de binnenkant van de schoen met een uitschuifbare pen). Want wat mensen hier ook schrijven, de ene 23 is de andere niet. Als je niet naar een echte schoenwinkel gaat dan zou ik online zowel maat 23 als 24 aanschaffen van een merk waarvan je weet hoe breed het valt. En dan thuis opmeten met een rietje hoeveel hij daadwerkelijk over heeft, of de schoenen goed aansluiten, of hij er goed op loopt, en of de zool flexibel genoeg is op het punt waar hij de voeten afwikkelt.

Ik koop zelf schoenen tweedehands via Marktplaats zo goed als nieuw. Heb tot nu toe altijd Shoesme gehad, maar zelfs binnen schoenenmerken kunnen de maten erg verschillen!

6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat is niet de enige richtlijn, elk model heeft eigen breedte en hoogte, en die moet passen bij de breedte van de voet van je zoontje en zijn wreefhoogte. Daarnaast moet de achterkant van het schoentje goed aansluiten op zijn hiel en enkel om voldoende steun te bieden.

Ik zou je echt aanraden om schoenen altijd in een winkel te kopen.
    Ook voor volwassenen, bij een schoen speelt veel meer mee dan alleen lengtemaat.

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik zou in winkel meten en dan modellen passen.
    Elk merk heeft eigen lijn ook per model anders kan!
    Als je paar je eigen merken gevonden heb kan je dan op groei of online bestellen!
    Hier nu maat 23 bunnies, naturino, romagnoli, shoesme.
    Voor winter heb ik maat 24 maar is te groot nog indd

Ik koop schoenen online en in winkel maar pas amper. Gelukkig ze past alles hier qua breedte hoogte etc.

8. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Ik heb pas de jongste laten opmeten. Ze kwam op maat 21,5 en moest dus schoenen maat 23. Ze loopt er prima op. Van bunnies laarsjes kwam ze zelfs op 24 (en ze heeft een heel smal voetje)

9. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Wat ik ook wel eens ergens gelezen heb, is om een omtrek van de voet van je kindje te trekken op papier. En dit papier meenemen naar de winkel.. Zo hoeft je kindje er zelf niet bij te zijn.

Hier een zoontje met een hoge wreef, dus kan weinig schoenen goed aan en moet dus wel altijd mee.. Van de weinig keus die er al is voor jongetjes blijft helemaal weinig over.. Als ik mazzel heb 1 of misschien 2 paar die hij goed aankan.

En mijn zoontje heeft 24 ook overgeslagen, die ging van 23 naar 25 :)

10. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113

Deel Deze Pagina