Niet een enorm probleem, maar toch... Ons meisje van bijna 9 maanden slaapt snachts van 20.00 u tot 7.30 u ongeveer. Dan gaat ze tegen 10.00 u weer naar bed en dan slaapt ze lang, zo'n 2,5 uur. Soms langer, soms korter. Dan lunchen we, doen boodschappen of spelen wat, maar dan wilt ze toch weer naar bed, zo rond half drie want ze gaapt en wrijft in oogjes. Maar slapen lukt niet. Ze ligt gerust een uur te jengelen, is dan af en toe wel een paar minuten stil, maar slapen lukt niet. Uiteindelijk haal ik haar er dan maar uit en als we dan op stap gaan dan gaat het wel. Blijf ik thuis, wordt het een groot jengelverhaal. Iemand tips? Misschien rekken en pas na drie uur op bed leggen of nog later? Of even niks doen en maar blijven proberen?
Dat was hier ook op die leeftijd. Je zou kunnen proberen het eerste slaapje in te korten. Dus van 10 tot 11. Een powernap als het ware. En dan rond 14.00 weer naar bed en hopen dat ze dan wat langer slaapt. Bij mijn dochter werkte het wel. Zij was dan wel een slaapkopje en sliep van 10 tot 12 en van 14 tot 16. Bij mijn zoontje werkte het niet en ben ik heel snel overgegaan op 1 slaapje omdat elke middag drama was. Dus om 11.30 lunchen en om 12 naar bed. Hij sliep dan meestal tot 15.
Hier was dat de overgang naar af en toe 1 slaapje. Ik ben iets gaan schuiven en bijsturen daardoor is hij wederom een half uur bij zijn nacht gaan plakken (19.00-9.00) en doet dan vaak 1 slaapje. Is hij wel vroeger wakker (of zoals nu snotterig) dan doet hij nog een dutje in de ochtend en een powernap van 30 min in de middag.
Ik vind dat ze s middags redelijk snel weer naar bed gaat, na ongeveer 2 uur wakker al. Mijn dochter van 4 maanden blijft tussendoor ook meestal al 2uur wakker dus ik zou de tijd daar tussen langer houden. Onze zoon bleef op die leeftijd tussen de 2 slaapjes zo'n 3uur wakker. Voor t 1e slaapje 2 uur en na het laatste slaapje 4 uur. Het 2-3-4 principe. Was dus ongeveer zo. 8.00 wakker 10.00-12.00 slapen 15.00-16.30 slapen 20.30 de nacht weer in
Die van ons is 11 maanden maar is ook snel moe hoor. Ik moet juist niet wachten op gapen en oogjes wrijven dan ben ik te laat. Ongeveer een half uurtje daarvoor begin ik wallen te zien en wordt ze een beetje witjes. Pak ik haar dan op en breng dr naar bed dan slaapt ze zonder protest of jengelen. Als ik weet dat we een zwaar programma moeten draaien nog leg ik haar wat eerder maar dan desnoods met 1 veilig speeltje wat ik in bed aandurf. Dan speelt ze daar even mee en valt er bovenop in slaap.
Dankjewel voor de reacties. Mja, ik twijfel een beetje. Ze wrijft echt in haar oogjes en jengelt, al na twee uurtjes nadat ze uit haar ochtendslaapje komt. Misschien nog wat langer rekken. Uiteindelijk viel ze vandaag na drie kwartier jengelen in slaap. Ik haal haar dan overigens niet uit bed en ga er ook niet naartoe ( als het alleen bij jengelen blijft dan...) En dat ochtendslaapje duurt inderdaad erg lang. Maar ze zal het wel nodig hebben denk ik dan....vind het sneu om haar wakker te maken dan. Dat doe ik wel als ze drie uur lang slaapt. Dat is de max, anders komen we ook met de lunch weer in de knel. Uiteindelijk gaat ze natuurlijk naar 1 slaapje in de middah, maar ik zie voorlopig echt niet gebeuren dat we de ochtendslaap kunnen skippen....juist omdat die zo lang duurt. Ik volg haar maar gewoon....
Niet altijd even handig hoor....Qua eetmomentjes kom ik altijd in de knoei Maar ik zou inderdaad gewoon je meisje volgen.. Als ze moe is op bedje leggen en als ze echt niet gaat slapen dan eruit...misschien is het tijdelijk, misschien gaat ze binnenkort wel weer haar ritme verschuiven. Je weet het nooit met die kleintje
Even op je openingspost, hier slaapt ze 's ochtends tot ongeveer 7u en gaat dan rond 9u weer naar bed (na 2u). Dan slaapt ze ergens tussen de 1u en 2.5u (meestal 1u en na 3u maken we haar sowieso wakker). Dan proberen we haar 3u wakker te houden, maar soms gaat ze na 2u en 15min of 2.5u weer naar bed. Ligt aan de signalen die ze geeft. Dan slaapt ze meestal maar 45min, soms 1.5u. We proberen haar nu echt in het 2-3-4 ritme te krijgen (wakkeruren), maar volgen haar wel dus het lukt niet altijd. De middagslaapje zijn hier trouwens ook wat lastiger de laatste week. Geen idee of het door haar infectie komt of door de leeftijd.
Dat 2-3-4 ritme van wakkere tijd is soort van leidraad? Nog nooit van gehoord, maar blijkt hier wel wat te kloppen...
Volgens Stephanie Lampe... Die 4u is hier nog een lastig ding en de 3 is soms korter en soms wat langer maar het is ook voor kinderen tussen de 9 en 12 maanden geloof ik...
@GDuif bij mn dochtertje is het dan vaak dat ze te laat naar bed gaat. Maar bij haar ben ik helemaal zoekende want elke x is ze na een uurtje al wakker. Nog nooit van die 2-3-4 slaapjes/wakkere tijd gehoord! Schijnt dat te werken?
Hier wel ongeveer. Het is een schema voor kindjes van 9 tot 12 maanden. Heeft te maken met hoe lang ze wakker kunnen zijn. Hiervoor was het max 90min wakker zijn tussen haar slaapjes en daarvoor was het 45min wakker tussen de slaapjes. Pas sinds we die 90min wisten ging onze kleine langer dan 45min achter elkaar slapen.
Voor onze zoon werkte het vanaf een maand of 6-7 echt goed. Vanaf het moment dat hij 2,5-3 uurtjes wakker kon blijven ongeveer en nog 2 slaapjes deed. Onze dochter is nu 4 maanden en die blijft inderdaad echt nog maar max. 2 uurtjes wakker, soms maar 1,5 dus die is voorlopig nog niet aan het 2-3-4 ritme toe.
Het 2-3-4 ritme wordt ook pas beschreven vanaf 9 maanden. Bij 6 maanden zitten ze zelfs nog in het 90min ritme dus met 4.5 maand is dat heel normaal.
Ja, het was nog steeds geen feest. Pas vanaf 7 maanden ofzo begreep ze dat 1.5u slapen ook een optie was. En pas sinds 2 weken beseft ze dat langer dan dat ook kan haha.