Telefoon dilemma...

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Angel1980, 23 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Jullie raden het al, dochter wil heel graag voor haar 10de verjaardag een telefoon... :cool: Ze wordt in februari 10 en zit dan in groep 6.

Ik heb altijd geroepen dat ze pas een telefoon krijgen als ze naar de middelbare school gaan, maar blijkbaar is de behoefte eerder aanwezig dan ik had kunnen voorzien ;). We hebben nog geen beloftes gedaan en in principe wil ik het nog steeds uitstellen, maar zijn mijn ideeën over het hebben van een mobiele telefoon niet heel erg achterhaald? Ze heeft al wel een tablet (zelf gekocht van haar verjaardagsgeld), maar ze gebruikt het onder toezicht van ons, ze mag het niet te pas en te onpas gebruiken. En daar maakt ze vooral foto's/filmpjes mee en speelt spelletjes. Soms mailt ze met iemand een vriendin en gebruikt ze internet, maar dat is eigen relatief weinig.

Maar met een telefoon verwacht ik dat we minder controle zullen hebben en dat zo'n ding de hele dag 'mee op stap' gaat. Ik vind het echt een grote stap, ondanks dat ze heel verantwoordelijk is. In haar klas zijn er ongeveer 8 kindjes die een telefoon hebben en dus ook al bv whatsappen...

Dus eigenlijk ben ik wel benieuwd of jullie kinderen al telefoons hebben en zo ja, vanaf welke leeftijd? (of vanaf welke leeftijd vinden jullie dat het mag?)

2. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.131
    1.830
    113
    Na mijn weten kun je in de klas toch niet bellen.
    Hier is het uit onder school en na school mag hij pas weer aan.
    kijk gaat ze naar de 1e dan is het miss handig.
    maar zou er in haar tab geen sim kunnen?
    dan kan ze gewoon lekker watsappen.

en mocht je wel overstag gaan neem dan een losse telefoon en simpel als abbo.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Min oudste heeft er eentje (oude smart Phone van mijn vader ). Hij heeft WhatsApp, maar gebruikt dit alleen om mij te appen geloof ik. Hij neemt hem nog niet mee, behalve als hij naar voetbal fietst, dan appt hij mij even als hij er is.

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.570
    113
    Bij ons krijgen ze eind groep 8 een telefoon.
    Dat weten ze nu al. Oudste zit nu in groep 6 en er zijn er maar heel weinig die wel en telefoon hebben

Ze kunnen nu via cloudwise een ma naar elkaar sturen. Vind ze voor nu nog leuk genoeg.
    Ik wil echt nog zicht houden wat ze op internet doen en wat voor spelletjes ze speelt

5. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Is een telefoon op dit moment nodig bijv als ze een eind moet fietsen oid. Als dit niet het geval is, zou ik er nog ecen mee wachten. De spelletjes, foto's en filmpjes kan ze ook op een tablet doen. De chatfunctie is niet aanwezig op een tablet, maar een mail sturen naar een vriendin is ong hetzelfde.

Ben ook niet helemaal objectief, want zie in mijn werk (onderwijs) steeds vaker dat kinderen jong een telefoon krijgen en op een gegeven moment alleen maar met hun neus naar dat kleine scherm zitten te staren. In het begin zullen ze er verantwoordelijk mee omgaan, maar ze zullen steeds vaker op hun telefoon kijken omdat ze het ding bij zich hebben.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Je kunt toch gewoon afspreken dat de telefoon niet mee naar school mag? Hier is de telefoon ook functioneel, want wij hebben geen vaste telefoon en hij is een middag in de week thuis. Hier overigens geen tablet, filpmjes kijken doet hij op zijn telefoon.

7. Angel1980

Klopt, het is al zeker niet de bedoeling om een telefoon mee te nemen naar school en/of klas. En een simkaart zou kunnen, maar ik wil juist dat ze nog niet gaat appen ;) Ik wil eigenlijk nog het mobiele tijdperk zo lang mogelijk uitstellen, maar ik vraag me af wat of ik wel realistisch ben.

8. Angel1980

En daar zit exact mijn angst. En ondanks dat we denk ik redelijk goed het overzicht hebben, ik merk zelf hoe verslavend het kan zijn en hoe snel ik zelf in mijn eigen schermpje kan duiken. Ik zie het al gebeuren met de tablets, maar ik voorzie dat het alleen maar erger wordt als ze een eigen telefoon heb. En ik wil ook niet constant bijhouden hoeveel tijd ze al achter een scherm hebben gezeten.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik denk juist dat appen hetgeen is waarom ze het bijna willen hebben ;) . Of wat in elk geval heel snel gaat gebeuren.

Hier houden we nog vast aan het idee: In groep 8. Zodat ze weet hoe ze er goed mee overweg kan voor ze naar de middelbare school gaat en het toezicht naar mijn idee- nog minder wordt erop.

10. lies276

lies276 Niet meer actief

Onze zoon van 11 heeft er sinds kort 1.
    Hij gaat op de fiets (6 km) naar school en ik vind het wel een veilig idee.
    Ik merk dat hij er eigenlijk nog niet aan toe is.
    Hij is hem heel vaak kwijt (omdat hij hem heel weinig gebruikt) en doet er ( behalve appen in de fietsgroepapp) eigenlijk nog niks mee.
    Het is een prepaidtoestel, dus hij zou er ook alleen thuis mee op internet kunnen en dat doet hij liever op de i pad of de laptop.
    Als je dochter er nog niet echt 1 nodig heeft, zou ik het zeker nog een jaar uitstellen.

11. Anne1977

Anne1977 Bekend lid

4 dec 2012
    709
    0
    0
    Dochter van 9 hier in groep 7 heeft nu net een telefoon gekregen met goedkoop abonnement. Ze mag hem niet mee naar school maar gaat nu zelf op de fiets steeds vaker alleen naar sportclubs, bibliotheek etc. Dus is het meer voor mezelf dan voor haar. Ik heb een app op haar telefoon gezet waarmee ik kan zien waar ze is, vind ik een fijn idee.
    Ze appt wel eens met kinderen uit haar klas maar nog heel weinig ensowieso hebben wij afspraken over haar "schermpjes gebruik".

12. veense

veense Niet meer actief

Heb jij ook zo'n vlotte? Met 9 jaar in groep 7?
    Mijn dochter is in juli 10 geworden en zit in groep 8, zij krijgt op haar 11e verjaardag een telefoon, precies op tijd ivm de middelbare school dus...
    Ze heeft sinds vorig jaar overigens wel een mobiel waar je alleen mee kunt bellen en sms'en ivm zelfstandig naar zwemtrainingen etc fietsen, maar die staat al een half jaar uit geloof ik;)
    Wat betreft de tablet is ze zelf al wijzer geworden de laatste maanden, dus hopelijk gaat ze ook wijs met haar telefoon om.
    Ze krijgt dan overigens ook een laptop (verplicht op haar school), tot die tijd mag ze het met mijn oude trage tablet doen...

13. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    mijn dochter van 9 heeft mijn oude telefoon.
    ze gebruikt hem vooral voor youtube filmpjes.
    er zit wel whatsapp op maar er staan maar een paar telefoonnummers in.
    ze gebruikt het ook alleen als ze eventjes alleen thuis is.
    pas als ze naar de middelbare school gaat krijgt ze een telefoon met een abonnementje omdat ze niet in onze woonplaats naar het middelbaar onderwijs zal gaan.
    dus voorlopig zie ik het nut nog niet van een telefoon waar ze meer mee kan.

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.195
    16.530
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier heeft onze oudste er zelf één gekocht van zijn spaargeld toen die 11 werd.
    Hij is nu bijna dertien en hij gebruikt hem nu veel.
    Hij zit op het VO en heeft hem nodig voor het Magister ivm huiswerk, rooster en cijfers maar hij zit ook tot vervelens toe in allerlei whats app groepen.
    Dochter heeft vorig jaar toen ze 10 jaar werd mijn oude Samsung gekregen maar ze kijkt er totaal niet naar om.
    Of hij is leeg of hij is kwijt.
    Ze hecht er nu nog totaal geen waarde aan.
    IK zou er nog lekker mee wachten want ik vind het doodzonde van die kinderen die alleen nog maar op die stomme telefoon zitten.
    Het lijkt tegenwoordig echt of ze niet meer op een normale manier kunnen communiceren.

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Hier krijgt ze er, denk ik, in groep 7 een. Dan moet ze naar een andere locatie en zal ik haar ws niet altijd meer brengen en halen, vind het wel fijn als ze me dan kan bellen als er iets is of als ze ergens gaat spelen oid. Geen idee wat voor telefoon het dan wordt, maar in ieder geval een met beltegoed of een max. aantal minuten oid en als dat er is dat ze daarna dan alleen mij en haar vader nog kan bellen ofzo, omdat ik wil dat ze ons wel altijd kan bereiken.

Ze vraagt al twee jaar om een telefoon. Daarom heeft ze vorig jaar mijn oude telefoon gekregen, zonder simkaart, maar die is of leeg of ze vergeet hem (en wil dan natuurlijk mijn telefoon gebruiken ;)). We hadden ook een tablet, daar zat ze ook max. een half uur per twee weken op. Hij is nu kapot en ze vraagt er nooit om. Ze mag onze laptops gebruiken, daar zit ze ook max. een half uur per twee weken op. Ben dus heel benieuwd hoe het met een 'echt mobieltje' zal gaan. ;)

16. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb ook groep 8 in mn hoofd. Maar goed mijn net 8 jarige zit ook nog maar in groep 4 dus hier is er voorlopig ook echt nog geen sprake van.

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Het kan ook zijn voordelen hebben. Locatie aan zetten (en afspreken dat ie niet uitgezet wordt) en je kunt altijd zien waar ze uithangt. Via Google Location manager of Find my iPhone, maar er zijn ook speciale apps voor. Maar ja... WIL je dat wel allemaal gaan controleren?

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn oudste is een jaar ouder en zit in groep 5, maar heeft mijn oude mobiele telefoon. Ze maakt er foto's en filmpjes mee, doet er spelletjes op en appt soms met een vriendinnetje, of met ons. Sinds kort mag ze af en toe alleen thuis blijven en dan vind ik het fijn als ik met haar kan appen. Maar ze gebruikt 'm niet heel vaak. Ik controleer alles wat ze doet, zo zie ik ook die leuke 'vlogs' die ze maakt :D

19. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn oudste is 9. Ik heb nu een oude telefoon van mij voorzien van een pre-paid kaartje, omdat hij steeds vaker alleen naar een vriendinnetje fietst een wijk verderop. Alleen bij dat type uitjes heeft hij hem mee. Verder ligt hij binnen..

Om het app-en hoeft het niet, de rest van de klas zie ik ook niet met een telefoon..

Deel Deze Pagina