Zieke mensen die mij aansteken

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 9 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Ik heb de afgelopen dagen steeds mee gemaakt dat mensen die iets onder de leden hebben bij mij op bezoek komen. Eerst kwam een kind spelen die koorts bleek te hebben en heel erg verkouden was. Moeder bleek dit te weten maar vond dat blijkbaar geen reden om af te zeggen. Vervolgens kwam ik op een borrel waar een paar bevriende stellen waren en 1 iemand had de griep en was nog niet beter en van het andere stel had iemand buikgriep (nog steeds).

Ik ben dus iemand die meestal patient zero is en pik echt alles op. Heb gewoon een slechte weerstand. Ik zit er dus echt niet op te wachten dat mensen die van alles hebben dan een hele avond naast me zitten. Heb nu sinds een uur ineens keelpijn (stem valt weg) en gevoel dat mijn hoofd dicht zit. Voelde me overdag steeds prima en had er ook niet meer over nagedacht. Maar nu baal ik omdat ik echt niet op een griep of verkoudheid zit te wachten.

Snap overigens ook wel dat die mensen waarschijnlijk al lang thuis zaten en gewoon ff een gezellige avond wilde hebben maar toch... baal er van en hoop dat alle bacillen toch overwaaien

2. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Zelf ben ik ook voor uitzieken en je bacteriën en virussen lekker voor jezelf houden. Altijd van die mensen die zich zogenaamd 'sterk' houden en gewoon gaan werken met een griep. Ik vind het vooral aso dat daardoor weer een halve afdeling uit komt te vallen.

dreumesje, nijntje11, Roodborstje2 en 12 anderen vinden dit leuk.
  3. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Precies dit; blijf aub thuis!

Madelie vindt dit leuk.
  4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Ik denk dat je even vergeet dat mensen met een virus onder de leden vaak al besmettelijk zijn nog voordat ze ziek zijn. En thuisblijven als je je wel alweer goed genoeg voelt helpt niet om te voorkomen dat anderen ziek worden.
    Ik zou dan eerder werken aan mijn eigen weerstand.

dreumesje, Cloud9, Akira1978 en 45 anderen vinden dit leuk.
  5. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Onze zoon heeft dat met de basischool. Bijna Iedereen stuurd zijn zieke kind naar school met als het niet gaat kun je me bellen. Onder de mom goed voor hun weerstand. Zoo goed dat onze zoon al twee keer opgenomen is met virussen die voor een longontsteking zorgen bij gevoelige kindjes.

En ja ik snap dat anderen kinderen daar geen last van krijgen maar toch is het steeds balen.

6. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Kom op zeg. Met een beetje verkoudheid blijf je zelf toch ook niet thuis? Je moet zelf gewoon rete goed je handen wassen om zelf niks te krijgen. Vind het niet helemaal eerlijk om daar anderen de schuld van te geven. Ook ben je inderdaad al besmettelijk voor je symptomen hebt dus iemand de schuld geven van wie je het misschien niet eens hebt gehad, is ook niet eerlijk.

Kuki, Paardenbloem, mamameer en 29 anderen vinden dit leuk.
  7. Oona

Oona Actief lid

2 jul 2018
    436
    518
    93
    Tja dat valt niet te voorkomen dat je in aanraking komt met mensen die iets onder de leden hebben. Plus dat je vaak al besmettelijk bent voordat er klachten zijn. Ik zou eerder kijken wat je zelf kunt doen om een betere weerstand op te bouwen of andere maatregelen treffen.

jade2011 vindt dit leuk.
  8. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Tuurlijk zijn ze al besmettelijk voor ze ziek worden. Maar vaak werken ze gewoon door en de eerste dagen van je griep kan je het echt nog wel doorgeven.

Van het RIVM:
    Mensen met griep zijn besmettelijk op de dag vóórdat deziekteverschijnselen beginnen tot en met 5 dagen daarna. Mensen metverkoudheid zijn besmettelijk vanaf het moment dat de klachten ontstaan. Na een paar dagen vermindert de besmettelijkheid.

Rosa5 vindt dit leuk.
  9. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    En met een verkoudheid thuisblijven is natuurlijk overtrokken. Maar met een echte griep vind ik het aso om iedereen maar aan te steken. Mensen kunnen er letterlijk doodziek van worden.

Maan14 vindt dit leuk.
  10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    @Madelie Maar even serieus, met een verkoudheid heb ik me ook nog nooit ziek gemeld hoor. Ze zouden me zien aankomen... Ik vind dit echt compleet overdreven, om thuis te blijven met een snotneus.
    En iemand die komt werken met griep, die heeft zeer waarschijnlijk helemaal geen griep, maar een ander virusje. Echte griep ben je echt te beroerd om te werken of te borrelen hoor.
    En dan nog ben je dus eerder al besmettelijk en kan je al lang iemand aansteken, zonder daar weet van te hebben.

En wat betreft het quoten van het rivm:
    Kan iemand met griep naar een kindercentrum, school of werk?
    Iemand met griep die zich weer goed voelt, kan gewoon naar het kindercentrum, school of werk. Griep is al besmettelijk voordat de klachten beginnen. Thuisblijven helpt niet om te voorkomen dat anderen griep krijgen.

Paardenbloem, mama079, Jolna en 11 anderen vinden dit leuk.
  11. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Zou wat zijn als iedereen thuis blijft tot ze weer 100% fit zijn. Dan vallen er wel héél véél meesters en juffen uit op school, kan de verloskundige niet komen als jij moet bevallen, krijg je de voicemail als je 112 belt, sta je 1,5 uur bij de supermarkt in de rij en moet de brandweer 25 minuten rijden voor ze bij jou zijn... Beetje overdreven misschien, maar wees blij dat niet iedereen zich 1,5 week ziek meldt met griep en mensen inderdaad 'sterk' willen zijn en doorgaan zo goed als het kan.

Misschien een idee om zelf aan je weerstand te werken? Makkelijker gezegd dan gedaan, maar proberen kan altijd.

amdaa, Paardenbloem, miloena en 17 anderen vinden dit leuk.
  12. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Haha, ik zie het op mijn werk al gebeuren: 'Sorry meneer, uw afspraak voor uw longontsteking/hartritnestoornis/depressie/trombosebeen/enkelfractuur kan niet doorgaan, want de dokter heeft een snotneus en wil haar collega's niet besmetten...'

Wel natuurlijk extra goede hygiene bij virusjes en indien mogelijk kwetsbare patienten (pasgeboren babyvs, mensen met gestoorde afweer) proberen te mijden.

Adje vindt dit leuk.
  13. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Als ik alleen aan het snotteren ben blijf ik ook niet thuis. Maar als ik mij beroerd voel, koorts heb of alles dicht heb zitten dan wel. Ik werk dan vanuit thuis als ik fit genoeg ben om wel nog iets te doen.

Ik denk dat de piek voorbij was van de griep maar je kon duidelijk zien dat ze nog ziek waren. Bleven daardoor ook korter en dronken geen alcohol omdat ze niet fit waren.

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    In Azië doen mensen die ziek zijn netjes een mondkapje voor om mensen niet te besmetten. Ik ben daar best wel voor.

Manana, Meg en Lolalili vinden dit leuk.
  15. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Hier ook al vaker meegemaakt dat kinderen van onze vrienden 's nachts hadden overgegeven of koorts hebben en ze de volgende dag gewoon met z'n allen op visite/verjaardag komen. Ik snap dat nooit. Blijf dan gewoon thuis. Laat ze goed uitzieken en steek niemand anders aan!

Manana vindt dit leuk.
  16. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Ik moet stiekem best lachen om de gedachten dat je thuis moet blijven als je verkouden bent. Als ik dat zou doen zou ik al 1 maand een kluizenaar zijn.:roflmao:

Adje, Biggetje100, suus1983 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik vind dit wel erg kort door de bocht.
    Ik begrijp dat het heel erg is dat je kind 2 keer is opgenomen. En dan snap ik ook dat je baalt daf mensen een ziek kind naar school sturen. Maar je moet sochtends in een korte tijd beslissen of je kind wel of niet echt ziek is.
    Mijn kinderen hebben weleens een snotneus maar functioneren prima. Dan hou ik ze niet thuis.
    Mijn zoon had een keer slappe poep sochtends. Maar dat is wel vaker, maar dat is dan 1 malig en verder is ‘ie helemaal niet ziek. Dus had ik hem gewoon naar school gebracht met inderdaad de mededeling dat ze mochten bellen als het niet ging. En dat deed de juf ook.
    Het is weleens voorgekomen dat ik mijn zoon had ziekgemeld omdat hij zoooo ziek was, maar de hele dag opeens niks meer had.
    Bovendien heb je ook kinderen die zich aanstellen. Als mijn zoon een wondje op z’n knie heeft doet hij net of ie niet meer kan lopen.

mama079, Athina en floppie888 vinden dit leuk.
  18. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Uh nee hoor, bij mij op het werk zaten echt mensen met echte griep, door huisartsen vastgesteld. Knap ziek en toch op het werk verschijnen. Ja werkelijk ze bestaan.
    En zoals je kunt lezen ben je de dag voor je ziek wordt en de (ongeveer) 5 daaropvolgende dagen besmettelijk. Ik vind (en dat is dus mijn mening) dat je dan in ieder geval die 5 dagen thuis kan blijven om de kans andere mensen te besmetten te verkleinen.

Manana, Kukido, Louise11110 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.055
    2.189
    113
    Brabant
    Met de griep kun je niet naar een borrel. Maar dan lig je pre-terminaal in bed.
    Met een buikgriep kun je ook niet naar een borrel, dan zit je je darmen naar buiten te poepen terwijl je een sixpack kweekt door het vele overgeven.

In bovenstaande gevallen meld ik me ziek. ( Al jaren niet meer gebeurd)
    Verkouden?buikpijn? Etc etc . Dan ga ik zoveel mogelijk gewoon door.

En de kids ook. Die gaan ook gewoon naar school. Er is echt een verschil tussen ziek en niet lekker. En dat is het verschil om te kiezen tussen thuisblijven en gewoon gaan

Zoals mcw al aangaf: behalve met kwetsbare groepen.
    Hoestend en proestend ging ik niet naar terminale cliënten; dood gaan ze toch, maar liever niet verkouden.
    Ook niet naar zuigelingen.

Dus.. ik snap heel erg dat het vervelend is dat jij snel alles oppikt, maar denk dat de "ziektes" wel een beetje meevallen die nu zaten te borrlen

20. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    En dan mag je dus die 5 dagen helemaal niets, want stel dat ik iemand aan steek?
    Geen boodschappen, kinderen naar zwemles of sport? Halen en brengen van school? Dat zou toch een flinke uitdaging worden hier thuis.
    Dat je niet gaat werken als je 40 graden koorts hebt snapt iedereen wel hopelijk. maar je kan niet alles uitsluiten dus je zal overal zieken en verkouden mensen tegen komen die je kunnen aansteken.

Athina, Adje, Biggetje100 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina