Wie heeft er ervaring met een zgn. sluitlaken? En dan bedoel ik degene die echt dichtgeknoopt moet worden. Bij de instructies staat dat die om je blote huid moet en dan je onderbroek daar weer overheen. Past dat dan wel? En zit dat dan niet heel gek? Kun je met zo'n ding om wel naar de wc? Want je moet toch ook je van onderen schoonspoelen (heb ik gehoord)? Of moet je elke keer dat ding weer losmaken en later weer vastknopen? Wie o wie kan mij wat tips en ervaringen doorgeven van het sluitlaken (knoopversie)? Groetjes, Hanna76 p.s. ben nu 36 weken zwanger van ons eerste kindje
Oh daar ben ik ook wel benieuwd naar, ben niet zwanger ofzo (NOG niet!) maar had deze ook al ontdekt en wil graag ervaringen horen..
Ik heb hem vorig jaar gebruikt en ik had gewoon mijn (zwangerschaps)ondergoed er overheen aan. In principe laat je hem gewoon zitten zodat je maar 1 keer per dag hoeft te knopen. Met naar wc gaan schuif je hem omhoog.
Hey Valhalla, Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Hoe lang heb jij het sluitlaken om gehad? En is het dan niet zo dat je buikspieren er juist slap/lui van worden?
Ik ben zelf niet enthouisiast , maar dat komt omdat ik juist heel veel verhalen hoor, waarbij het echt niks uitmaakt, plus daarbij, dat mijn buik na 3 kindjes niet mooier in vorm kan zijn, dan zonder sluitlaken, en idd, veel fysiotherapeuten etc etc, adviseren tegen het sluitlaken, in verband met je spieren etc
ik ben zelf fysio, maar heb dus mooi zo'n ding liggen voor na mijn bevalling! je hebt dat ding een week, anderhalve week om. nou: in die tijd zijn je buikspieren niet ineens héel slap geworden hoor. (dan zou je na een flinke griep ook geen buikspieren meer hebben bijv.). het geeft juist fijn steun aan de slappe bende die je buik na de zwangerschap is. tuurlijk is het wel de bedoeling dat je na die eerste week (anderhalf desnoods) dat ding weer afdoet (beetje afbouwen na een kleine week), zodat je lijf het zelf weer gaat proberen. maar ik kan dus zo anatomisch niet bedenken wat er tegen een week zo'n ding dragen zou zijn!
@ Joepies, hoe kan je nu weten of het niets uitmaakt? :-s (Okee, misschien had mijn buik er net zo uitgezien als nu, maar ik zag hem echt met de dag er beter uit gaan zien) @ Hanna, heb hem een weekje omgehad, op het einde alleen 's nachts. Dat het slecht zou zijn, dat begrijp ik niet zo. Je buikspieren zijn enorm uitgerekt. Je buikt hangt als een soort slappe zak om je middel. Dan moet je vooral de zwaartekracht er nog een extra aan laten trekken. Vrouwen die vaak een corset dragen, hebben toch ook geen flubberbuik omdat ze luie buikspieren hebben.
Ik heb em iig. al in huis en ga em ook gebruiken. Ik zal m'n man het vastknopen nog even leren. En ik neem dat ding gewoon mee naar het ziekenhuis waar ik moet bevallen en geef m'n man wel de instructies om em na de bevalling bij mij om te doen.
Ik vroeg de kraamzorg of ze mee wilden werken met een sluitlaken. Dat mens die de intake deed (is ook kraamverzorgster) stond me zo verbaast aan te kijken dat ik daar mee kwam, want die had ze de afgelopen 20 jaar niet meer gebruikt . Ze vond het maar ouderwets en niemand gebruikte dat nog tegenwoordig. Zelf zit ik nog steeds te denken om hem wel te gebruiken, omdat ik juist zoveel postieve verhalen erover hoor....
Hier in het ziekenhuis ook veel verbaasde reacties. Van jongere mensen (verpleegsters) omdat ze zich afvroegen wtf dat ding in godsnaam was en van de wat oudere mensen dat het blijkbaar weer terug aan het komen was, iets dat 20 jaar lang helemaal not done was. Mijn ma had er na mij wel nog eentje, toen ze mijn broertje kreeg moest dat ouderwetsche ding juist weg! Volgens haar was met sluitlaken juist heerlijk en ze snapte ook niet waarom het opeens niet meer goed voor je zou zijn.
echt onzin, dat zoiets in een week, anderhalve week je banden/spieren lui zou maken. dat KAN helemaal niet zo snel! bovendien: de boel is zo uitgelubberd, dat kan wel ene tijdelijk steuntje gebruiken. tuurlijk moet je er geen maanden mee rondhobbelen, maar een week kan heus gene kwaad (eerder goed). heb ook wel verhalen gehoord van ziekenhuizen of kraamhulpen die er niet aan mee wilden werken. nou: dan hebben ze pech met mij, want ik ben heeeul eigenwijs (en weet denk ik, als fysio zijnde, wel waar ik het over heb ) en ik wil dus wél zo'n ding om straks!
Ik wil ook een sluitlaken gaan gebruiken (die geknoopte), maar weten jullie misschien welke maat ik dan moet nemen? Ik heb normaal kledingmaat S, maar op dit moment is dat M.
Heb normaal maat 36-38 en was 20 kg aangekomen zo ongeveer op een eind, maar maat S ging prima hier, zou eerder een maat kleiner nemen dan groter.