Wie heeft er heerlijke zoete recepten voor mij voor het suikerfeest? Naast de gewoonlijke baklava en basbousa die ik altijd maak wil ik graag ook eens andere recepten proberen. Dus kom maar op met al het lekkers!
Dan 2 andere favoriete recepten van mij, niet 'oosters' maar wel súperlekker... Oreo-brownies 165 gram boter 200 gram pure chocolade, fijngehakt 3 eieren 2 eidooiers 2 theelepels vanille-extract 165 gram lichtbruine basterdsuiker 2 eetlepels bloem 1 eetlepel cacao snufje zout 1 pakje Oreos, 154 gram Verwarm de oven voor op 180 °C. Bekleed de brownie bakvorm met bakpapier. Smelt de boter in een steelpannetje op laag vuur. Haal het pannetje van het vuur zodra de boter is gesmolten en voeg de fijngehakte of geraspte chocolade toe. Laat dit een paar minuutjes staan totdat de chocolade al een beetje gesmolten is en roer het geheel dan goed door. Klop de eieren, eidooiers en het vanille-extract met een mixer totdat je een lichte en luchtige massa krijgt. Voeg de helft van de suiker toe en mix dit goed door, doe dan de rest van de suiker erbij en mix totdat je een steviger, schuimig geheel krijgt dat iets in volume is toegenomen. Voeg vervolgens de gesmolten chocolade, bloem, cacao en zout toe. Meng dit voorzichtig door elkaar met een spatel net totdat het gemengd is. Breek de helft van de koekjes in 4 stukjes en meng deze voorzichtig door je beslag. Giet het mengsel in de ingevette en met bakpapier beklede bakvorm. Verkruimel, op dezelfde manier als bij stap 4, de rest van de Oreos boven je bakvorm en druk de stukjes licht in het mengsel. Bak de brownies in het midden van de oven gedurende 20 à 30 minuten gaar. Chocolade-pindakaas bonbons 350 gram witte chocolade 400 gram pure chocolade of melkchocolade 120 gram pindakaas (met nootjes) 25 gram margarine Bekleed een rechthoekige ovenschaal/bakblik met keukenplastic. Smelt de witte chocola au-bain-marie en roer er de pindakaas doorheen. Smelt de pure chocolade met de margarine au-bain-marie. Verdeel de chocolademengsels met behulp van een lepel in de schaal en roer er met een vork doorheen voor een marmer-effect. Op laten stijven in de koelkast en snijden met een warm mes.
Ik weet nog wel een hele makelijke maar oooooo zo lekkere.. Gewoon bladerdeeg (met roomboter) een plakje in 4 vierkantjes snijden dan van punt tot punt 2 halve walnoten erop leggen.. Dan de andere twee puntjes dichtvouwen over de walnoten heen. Dan even bakken in de oven tot het bladerdeeg gaar is en een mooie kleur heeft. Ondertussen siroop koken. Ik doe altijd 3 glazen water en 2 glazen suiker. Dit laten koken tot het een beetje stroperig is geworden. Als de bladerdeeg uit de oven is alles in een vuurvaste schaal leggen en dan de siroop erover gooien.. zorg dat alles onder de siroop ligt en dan een uurtje inlaten trekken en afkoelen en smullen maar!
Die pindakaas bonbons lijken me ook super lekker.. en inderdaad revani.. mmmmm.. dit topic is helemaal niet goed voor me.. ik wil niet de laatste paar weken nog even super dik worden..
@ eylem: ravani is inderdaad hetzelfde als basbousa...die oreo brownies lijken me erg lekker! @ sabine: Lijkt me ook erg lekker en inderdaad ook niet zo moeilijk.
1 pa baklava yufka bij de turkse winkel en 1 pak kadayif bij de turkse winkel de kadayif helemaal uit elkaar halen in een bak 1 pak roomboter en fijn gemaakte walnoten er doorheen doen en dan elke baklava yufka oprollen net als sarma met die gemaakte kadayif en dan in stukken snijden zo groot als een lange vinger en daarna nog een bak roomboter laten smelten en erover heen doen en dan in de oven en daarna de siroop er over heen is echt heeel lekker en apart
Dit ken ik, maakt mijn schoonzusje ook wel, maar zonder de 2 pakjes roomboter. Lijkt me ook niet nodig eerlijk gezegd. Combinatie walnoot-kadayif is wel heel lekker.
Oja dat is zoo lekker Lovely, gaat op facebook rond! Ik zal zo even kijken of ik die pagina kan kopieeren, maar volgens mij sowieso niet met foto.
Moet je even bij google afbeeldingen zoeken.. Beetje moeilijk vertellen.. Maar super lekker! Ook met vanilie ijs erop..