welke signalen bij jou'n kindje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kimmmmberly, 17 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimmmmberly

kimmmmberly Bekend lid

9 mrt 2011
    894
    0
    0
    leeuwarden
    hoi hoi:)

ben nieuwschierig vandaar mijn vraag, niet dat er gedacht word dat ik met 3 maand mijn beeb vol ga stoppen met potjes:p

wat waren nou echt overduidelijke signalen bij jullie kindjes dat ze toe waren aan vast voedsel?

was wat aan het googlen, zodat ik ong weet waar is straks op moet gaan letten, maar dan kom ik eigenlijk alleen maar tegen: op de handjes sabbelen en het eten uit je mond wegkijken. maar volgens mij word dit alleen maar gezegd om zoveel mogelijk potjes te verkopen. hoort na mijn idee gewoon bij de ontwikkeling.

dus hoe merkte jij dat je kleintje echt behoefte had aan wat anders?

2. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

Met een maand of 5,5 werd hij 's nachts in eens weer wakker en had honger terwijl hij al even doorsliep.Toen ben ik begonnen met bijvoeden en sliep hij weer lekker door. Sabbelen op zijn handjes enz deed hij al veel eerder, maar ik had ook het idee dat dat meer ontwikkeling is dan toe zijn aan ander eten.

3. Dexie

Dexie Actief lid

9 nov 2012
    139
    0
    0
    Met 4 maanden kreeg hij meer trek en had behoefte aan meer naast zijn flessen melk. Ook ging hij op alles kauwen.

4. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Hier was er ineens wel interesse in hetgeen wij in ons mond stopten, en als het eten in de buurt van het mondje kwam ging het open. Dus ja, duidelijke signalen. Begon rond 4,5 maand, zijn rond 5 maanden begonnen met bijvoeding.
    Nou weet ik dat er mensen zijn die zeggen dat dat geen reactie is op het eten zelf maar op het nadoen van papa/mama maar ook dat is in mijn ogen een signaal dat een kind toe is aan bijvoeding.

5. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Met een maand of zes keek ze ineens wel heel hongerig naar mijn rijstwafel haha. Ze pakte m zo uit mn mond ;)
    Volgende dag maar begonnen met groenten.

6. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    hij begon te happen als wij gingen eten, en keek het eten van je lepel af

7. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    hier is uk nu 5mnd en erg geintereseerd in wat ik in mn mond stopt, hij kijkt ernaar. Maar niet met meer interesse dan dat hij kijkt naar hoe we het traphekje dichtdoen ;)

Sabbelen doet hij ook veel, maar dat doet hij echt al heel lang. Kauwt sinds kort op alles, maar er komt ook een tand door.

Ik wacht gewoon tot zes maand, dan pas zijn zijn darmen er aan toe.

8. kimmmmberly

kimmmmberly Bekend lid

9 mrt 2011
    894
    0
    0
    leeuwarden
    leuk om te lezen, ik wacht ook het liefst tot om en nabij de 6 maand. wil gewoon wachten totdat uk het aan geeft :) .

9. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Baby's kunnen niks van de lepel afkijken !!!! Het is gewoon nieuwsgierigheid. Op handjes sabbelen idem dito. Baby's krijgen plots geen lekkere trek door op de handjes te sabbelen. Mijn dochter deed dit vanaf dat ze geboren was, dit is puur om te ontdekken.

Vanaf 4 maanden kan je bijvoeden. Met reflux is het wat handiger. Vast voedsel komt namelijk niet zo makkelijk terug.

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Mijn dochter was geinteresseerd in alles wat ik deed, dat is gewoon normaal, geen teken van toe zijn aan vast voedsel. Hier begonnen met 6mnd.

11. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Op de handjes sabbelen is toch gewoon een hongersignaal, er zijn inderdaad baby's die dat vanaf de geboorte doen. Onze zoon doet het ook en die is 3 weken.
    Dat baby's hun mondje open doen als ze eten zien kan heel goed komen doordat papa of mama hun mond opendoen maar dan is het dus de activiteit eten die ze nadoen en dat doen ze niet vanaf hun geboorte. Sowieso handig als ze hun mond opendoen als er eten inmoet ;) maar in mijn ogen ook wel een signaal dat ze toe zijn aan meer dan flesjes. Niet dat je dan meteen MOET beginnen, wij hebben nog even gewacht maar onze dochter pakte het eten uit onze mond als ze de kans kreeg.
    We zijn ook heel rustig begonnen, niet zozeer om extra eten te geven maar meer om haar andere smaken te laten ontdekken.

Rond diezelfde tijd neemt de zuigbehoefte trouwens ook sterk af merkten wij, een en ander zal ongetwijfeld wat met elkaar te maken hebben, denk ik dan.

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Klopt, doet elk kind van 3-4 maanden eigenlijk, en is geen teken dat ze toe zijn aan vast voedsel.
    Onze oudste deed dat, en met 4,5 maand ging ze zich vaker melden voor een voeding (BV), maar toen ik wat fruitmoes probeerde, taalde ze daar helemaal niet naar. Bleken uiteindelijk tandjes te zijn, die door kwamen.
    Maand later zelfde verhaal, maar nog veel vaker melden voor een voeding. Ook tandjes, maar toen die door waren, bleef ze zo vaak komen voor een voeding. Toen met bijvoeding gestart weer en toen trok ze me de lepel uit handen, omdat ze zo graag wilde eten. Kort na de start ging ze zich ook weer veel minder vaak melden toen.

Jongste vanwege reflux met 4 maanden geprobeerd, maar enorme buikkrampen. Ze wilde wel graag, zou zo een hele portie weggegeten hebben al die eerste twee keren, maar vanwege de buikpijn dus weer gestopt.
    3 weken later zelfde verhaal en pas bij 5,5 maand ging het goed en zijn we echt van start gegaan.

13. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Mijn dochter was er nog niet aan toe toen ik er aan begon, iets voor de zes maanden. Ze vond het gevoel van vast voedsel in haar mond niet echt prettig. Veel kokhalzen. Als ze één of twee theelepels op had, was het veel. Stukjes of prutjes maakt niet uit, het was niet goed. Pas sinds een paar weken heeft ze er echt trek in, maar sommige dingen wil ze nog steeds niet, zoals pasta. (echt jammer want dat eten we heel vaak) Handjes sabbelen en geïnteresseerd kijken naar mijn eten, soms zelfs grijpen naar mijn eten deed ze al met drie maanden. Dat wil dus helemaal niets zeggen.

14. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113

Hier precies zo! Met 4mnd dus ook begonnen. Hij was al hongerig vanaf zijn geboorte en is tot heden zoiezo vlot met alles wat betrekking heeft op voedsel/drinken.

15. 2jees

2jees Niet meer actief

Vanaf drie maandne veel op de handen sabbelen en kwijlen, alles van ons uit de mond kijken, steeds meer willen drinken, ook s nachts komt ze steeds vaker, maar.... 3 weken geleden begonnen en ze eet niks. of ze kokhalst het meteen uit of eet het op om 5 minuten later alles er uit te duwen.

Zegt volgens mij dus allemaal niks!

16. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

De 'op handjes sabbelen' en 'kwijl' symptomen zijn mijns inziens ook geen signalen om met bijvoeden te beginnen, hoort bij de ontwikkeling.
    Hier eigenlijk helemaal geen signalen gezien, ben denk ik gewoon uit nieuwsgierigheid met 5,5 maand begonnen met het eerste fruithapje.
    Hij heeft nooit aangegeven of ie honger had of dat ie vol zat, nog steeds niet eigenlijk...ook best lastig.

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier begon ze met bijna 6 maanden weer om de 2 uur te willen drinken, dus toen met groente begonnen. Ze at er meteen heel goed van en had de lepel ook door.

"Het eten uit je mond kijken" en op handjes sabbelen etc. zijn geen tekens dat je kind toe is aan vast voedsel. Ze ontdekken hun handjes gewoon en kijken naar alles wat je doet, dat is interessant ;)

18. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    maar zijn darmen ontwikkelen toch niet sneller dan die van andere kinderen?

Mijn uk zou motorisch gezien echt wel wat in zn mond krijgen en is ook vrij hongerig (krijgt BV op verzoek en groeit als kool ;)) maar die grens van zes maand houd ik toch echt wel aan. Twee maand lijkt niet veel maar op zes maand is dat toch 1/3 van zn leeftijd.

19. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Sinds een week heeft mijn dochter haar handjes ontdekt.

Als ze moe begint te worden, zitten er steeds een paar vingertjes en haar mond.
    Dit is bij haar dus zeker geen teken van honger, maar wel van moe zijn.

Ik heb besloten om zeker tot 6 maanden te wachten, misschien zelfs tot 7 maanden, owv de vroeggeboorte.

Pas met 6 maanden zijn de darmen daar klaar voor.

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.815
    5.951
    113
    Vrouw
    #20 Zoe123, 17 jul 2013
    Laatst bewerkt: 17 jul 2013
    Precies.Blijft toch mooi om te lezen dat op de vuistjes sabbelen, het "eten van de lepel kijken", mondje open doen, soms vertaald wordt als zijnde toe aan vast voedsel, terwijl het gewoon bij de ontwikkeling hoort.

Vlot zijn qua ontwikkeling staat los van de darmontwikkeling, die nu eenmaal niet geschikt zijn om vast voedsel te verwerken voordat je beeb 4 maanden is.
    En ja hoor, er zijn vast moeders die wel eerder zijn begonnen en nergens last van hebben gehad..
    Als je wil gaan beginnen met hapjes, hou dan de 4 maanden (onder) grens aan. En begin rustig.
    Hier begonnen met 6 maanden,bij alledrie.

Deel Deze Pagina