Wij zijn rond de 4 maanden begonnen. Ik had het idee dat hij naast zijn flessen behoefte had aan iets anders. Moeilijk uit te leggen waarom maar was gewoon een gevoel dat ik had. Ook omdat hij best wel hongerig is altijd. Toen we de eerste keer groente gaven om te proberen vond hij het meteen heerlijk. Geen vieze gezichten, niet kokhalzen of terug spugen maar meteen smakelijk eten. Werd ook hysterisch toen ik na een paar hapjes stopten. We zijn al vrij snel over gegaan op een volledig potje daar meneer deze behoefte heeft. (Zit al aan zijn max van 4 x 240/8 dus flessen ophogen gaat niet) Hij vind het heerlijk en laat duidelijk merken wanneer ik te lang treuzel met het volgende lepeltje geven. Zodra het potje op is begint is soms ook te jammeren dus ik ben blij wanneer we op de grotere potjes over mogen.
Maar vinden jullie dat niet eng dan? ik moet er niet aan denken.. Mijn kleintje krijgt sinds drie weken wat hapjes maar of het nu glad of iets grover of een stukje brood van 2 mm is, allles is kokhalzen :x echt een eng gezicht.. Mn oudste kreeg tussendoor (fruit/komkommer) weleens uit de hand maar bij deze, pff.. zo gretig, alles wordt de mond in geprópt! Maar doorslikken ho maar..
Dat kokhalzen voorkomt het verslikken juist, stukjes die zonder slikken te ver in de mond komen worden er op die manier weer uitgewerkt zodat ze niet in de luchtpijp belanden.
weer zo met jou eens! Hier begin ik ook pas om en nabij de 6 maanden. Bij de oudste precies met 6 maanden begonnen en de jongste krijgt nu ook niets kwa bijvoeding. Ja hij vreet zijn handen op, maar dat doet hij sinds hij 2,5 maand is! Vind flesjes veel makkelijker en hij slaapt nog zo veel, ik weet niet eens wanneer ik het moet inplannen. Oke beide niet de reden om te wachten gevoelsmatig is het beter.
Als handen sabbelen, kwijlen, mondje openen, en dingen in de mond stoppen tekenen waren. Moest ik ook met 2,5 a 3 mnd beginnen. Hier met 4 mnd begonnen. Ze zat al heel lang over de max van de fles(ze gaf ook enorm veel terug, bijna hele flessen). Fruit en groentes bleven er wel in. Ze at de eerste keer al direct het potje leeg. Maar ik heb haar nooit wakker gemaakt voor voedingen. En als het flesjes tijd was rond "etenstijd" kreeg ze fles.
Bij flesvoeding is de standaard veranderd om met 4 maanden te gaan bijvoeden, ook juist bij kindjes met een allergie.
Tim gaf alle genoemde 'signalen' maar hij was er echt nog niet aan toe. De signalen zijn gewoon ontwikkelingsstapjes, hoort erbij maar zegt m.i. niets over toe zijn aan bijvoeding. Ons werd geadviseerd i.v.m. zijn reflux om op tijd, 4 mnd, te beginnen met bijvoeding, maar dat werkte niet en ben er snel mee gestopt en pas weer rond de 6 maanden begonnen. Toen was hij eraan toe.
mijn dochtertje heeft ook reflux(verborgen) maar dat is met het indikken van de voeding en zuurremmers prima onder controle. voor mij ook geen reden om met 4 maand te starten. als ze er nog last van had gehad dan was ik al wel met 4 maand begonnen, mits zij het dan wou natuurlijk. hier ook lekker wachten tot om en nabij de 6 maand. ben benieuwd hoe mijn dochter het straks aan gaat geven
Mijn jongste was ook al heel vroeg aan het kijken wat ik deed tijdens het eten, meesmakken en sabbelen op zijn handjes. Hij is nu net 6 maanden en een paar weken geleden heeft hij eigenhandig een stuk mango van zijn vader ingepikt en in zijn mond gestopt. Dat hebben we laten gebeuren, hij heeft er niet echt van gegeten trouwens. Na die tijd hebben we nog een paar keer wat fruit gegeven, gewoon om mee te spelen. Nu is hij 6 maanden en pakken we het wat serieuzer aan, maar hij eet nog bijna niks hoor. We wilden eigenlijk rapley-en, maar hij gooit alleen maar met eten, behalve als wij het zelf vasthouden, dan stuurt hij onze hand naar zijn eigen mond. Ik heb ook een paar worteltjes gepureerd en met een lepeltje gegeven, dat vond hij erg leuk.... welgeteld 2 hapjes lang.... haha. En gisteren heb ik hem een paar hapjes van mijn spaghetti met cherrytomaten gevoerd, die ik in hele kleine stukjes had gesneden. Dat vond hij ook wel lekker, maar de interesse is al snel weg. Bovendien stikt hij bijna in elke hap, omdat hij nog niet goed weet wat hij er mee aan moet. Of hij laat het uit zijn mond vallen. Op het CB zei de arts gisteren dat het prima was, de komende maanden is de melk nog steeds de voeding en het belangrijkste is dat hij smaken leert kennen en lol in eten gaat krijgen.