In de vakantie aten we vaak wat vroeger en gingen de meiden op tijd naar bed, want ze hebben veel slaap nodig. Nu het normale ritme weer terug is, merk ik echter dat ze er maar niet aan kunnen wennen. Zodra we thuis zijn, is het huilen, krijsen, ruzie. Ze lijken niets te kunnen hebben. Dit was voor de vakantie ook wel eens, maar dan was het af en toe en ook wel minder heftig. Nu kunnen ze in de weekenden en op de vrije dagen van mij en vriend wel op tijd naar bed, maar dan blijven er 3 of 4 dagen per week over, waarbij dat gewoon niet lukt. En nu ik zelf behoorlijk moe ben van mijn zwangerschap, heb ik ook geen zin meer in het gedoe. Ik heb er de puf niet voor en kan mijn energie heel goed voor andere dingen gebruiken. Zijn er moeders die dit herkennen van hun kinderen en zo ja: hoe pakken jullie het aan?
Hier niet meer, Dl haalt vrolijk de nacht door als het moet Maarreh, er zijn mensen die voor meerdere dagen koken, afhalen, avondrituelen inkorten? Of 's middags warm eten?
Oh, dat lijkt me ook niet fijn! Dus dat betekent zeker dat mama ook de hele nacht wakker kan blijven? We koken inderdaad voor meerdere dagen. Avondritueel is op die dagen heel kort, we lezen dan geen verhaaltje voor. Maar ze moeten wel tandenpoetsen, omkleden en dus ook iets eten. Eigenlijk is het zo, dat wanneer ze thuis komen ze het liefst meteen hun bedje in rollen. Maar eigenlijk hebben ze ook honger, dus eten moet ook gebeuren. Jongste eet op het kdv ook warm, maar de oudste krijgt dat helaas niet op school.
Hoe laat komen ze thuis, hoe laat gaan ze slapen en hoe laat worden ze wakker (uit zichzelf of moet je hen wakker maken)?
De dagen waar ik het over heb, komen ze thuis tussen 17.45 en 18.15. Dan eten we hooguit 15 min later en gaan ze na het eten gelijk naar bed. Ze worden wakker rond 7 meestal, we hoeven ze eigenlijk nooit wakker te maken. In het weekend en op de dagen dat ze niet naar de opvang hoeven, eten we wisselend. De kinderen zijn dan minder moe, dus soms eten ze wat eerder, soms wat later.
Nee hoor, als ik haar in bed leg dan slaapt ze snel in, of het vroeg of soms dus laat is maakt niet uit. (Komt hier dan pas de volgende dag eruit, en dan gaat ze 's middags gewoon vroeg slapen). Slapen ze overdag wel genoeg? Anders misschien een snel dutje laten doen voor het eten? Wij eten zelf pas na 19.00, als dl erg moe is leg ik haar soms een uurtje voor het eten even op bed. Ze is dan wel chagrijnig als ik haar wakker maak voor het eten, maar is op zich wel te doen.
Oja, ik dacht dat je met doorhalen juist bedoelde dat ze de hele nacht wakker was Oudste slaapt overdag natuurlijk niet, die gaat naar school en bso. Alleen op vrijdag wil ze nog wel eens een dutje doen na schooltijd. Jongste slaapt overdag nog twee keer op het kdv en thuis meestal een keer, maar dan wat langer (toch minder vermoeiend) Dutje bij thuiskomst is een goede, dan zou ik ze gewoon een half uurtje kunnen laten slapen om dan te eten. Wellicht dat we dat eens moeten proberen. Had ik helemaal niet aan gedacht eigenlijk
Ja lastig is dat hè. Op de dagen dat ik werk maak ik s ochtends al wat klaar zodat ik s avonds alleen nog rijst of pasta moet koken. Mn man werkt meestal tot een uur of 7 dus ik haal ze op bij de oppas. Zet ze voor de tv en ga koken. 18.30 gaan we dan eten en zijn rond 18.50 klaar. Dan omkleden tanden poetsen en een verhaaltje in bed.
Ik herken het wel dat als ze te moe zijn, het eten etc te moeilijk is, maar dan heb je dus al een maaltijd gemaakt die je binnen een paar minuten op tafel kan hebben? Dan zou ik toch roeien met de riemen die je hebt. Thuiskomen, aan tafel, pyjama aan voorlezen en naar bed. Hier gooi ik ze, als ik moe ben en de puf niet heb om ze beiden op hun eigen bed te doen, op het grote bed, lees ze daar voor, wacht tot ze slapen ( binnen 5-10 minuten ) en sluip dan naar beneden. Anders zijn dat van die avonden van "Mamaaaaaa" Ik doe even je zus haar pyjama aan! "Mamaaaaaa" Even je zus voorlezen! "Mamaaaaaaaa" en daar kan ik dan zo slecht tegen.
Heel herkenbaar dit. Hier waren ze bij het thuiskomen zo moe. Gelukkig zitten de meiden nu op een andere BSO waar ze om 17.00 uur een warme maaltijd eten. Nu haal ik ze om 18.00 uur op, en is het gewoon gezellig de dag afsluiten en naar bed. Wij eten dan wat later, of tussendoor. Dan maar 2 dagen niet met het gezin samen eten, maar het geeft zoveel meer rust.
wij hebben maar 2 dagen opvang dus dat maakt het iets makkelijker. maar goed wij halen allebei 1 keer op en vertrekken die dag echt vroeg van werk (eentje begint dus dan altijd vroeg en vertrekt dus wel vroeg waardoor de ander het 's ochtends alleen moet doen da's het nadeel). Dan zijn we rond 5 uur al bij opvang en ik vind dat uur tussen 5 en 6 heel veel schelen voor de kinderen. Wij koken dan ook niet (warmen iets op van eerder), waardoor er zelfs tijd is om even te spelen nog samen. is dat een optie voor jullie? Bij ons is het meestal prima te doen qua gedrag maar ik merk zeker ook wel wat verandering tussen vakantie en geen vakantie.
Helaas niet. Anders zou dat een fijne oplossing zijn. We eten nu al vaak apart met de kinderen, zo ben ik op maandag heel laat thuis, dus liggen ze dan vaak al op bed. En op dinsdag of donderdag eet ik vaak alleen met de kinderen. Dus we wachten niet op iedereen, want dat zou veel te laat worden soms. Ik denk dat ik het dutje voor het eten gewoon ga proberen